Gjest Sjenert Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Jeg var hos legen min igår og sa jeg var slapp og sliten og ikke helt fresh.. Og lurte på om han kunne ta å sjekke det ut hva det var.. Og det eneste han gjorde var å ta en kapilærblodprøve og en titt i halsen.. Legen min er litt stor og skummel for lille meg.. så jeg turte ikke spørre en gang til om han kunne ta en ordentlig sjekk av blodet mitt.. crp'n han tok var fin.. Men jeg veit det er noe galt med meg ellers så føler jeg ikke det sånn jeg har det nå.. Jeg lurer på, er det riktig av meg å gå tilbake til legen nå og forlange en full sjekk av meg?? eller blir jeg kalt hypokonder da?? Har jeg rett til å ta prøver som legen kanskje ikke føler han har bruk for å ta? Kan man forlange det uansett? Lenke til kommentar
dr0m Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Ja visst kan du forlange en blodprøve. Det er din kropp og du som kjenner om det er noe galt. Kanskje du har blodmangel/jernmangel - isåfall, spis leverpostei og masse biff. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Hva slags blodprøver vil du har? Lenke til kommentar
Gjest Sjenert Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Er det ikke noe allround blodprøver man kan ta?.. En venninne av meg tok fire glass når hu sa hu var svimmel.. Tenkte på noe lignende.. Kanskje allergi blodprøve.. blodkreft blodprøve.. etc etc... eller hva synes du vaio? Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Jeg har vært inne til full-service noen ganger, når de ikke har skjønt hvorfor jeg har blitt mye svimmel, sånn halvveis blackouts når jeg har reist meg opp og slikt. Har tatt endel glass hver gang da, som de har sjekket alt mulig. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Er det ikke noe allround blodprøver man kan ta?.. En venninne av meg tok fire glass når hu sa hu var svimmel.. Tenkte på noe lignende.. Kanskje allergi blodprøve.. blodkreft blodprøve.. etc etc... eller hva synes du vaio? En "allround blodprøve" er akkurat det du fikk. Du kan sikker forlange en Vitamine-blodprøve. Jeg har vært inne til full-service noen ganger, når de ikke har skjønt hvorfor jeg har blitt mye svimmel, sånn halvveis blackouts når jeg har reist meg opp og slikt. Har tatt endel glass hver gang da, som de har sjekket alt mulig. Et "glass" er ca. 100ml.... Bare pingler svimmer av! Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Jeg har vært inne til full-service noen ganger, når de ikke har skjønt hvorfor jeg har blitt mye svimmel, sånn halvveis blackouts når jeg har reist meg opp og slikt. Har tatt endel glass hver gang da, som de har sjekket alt mulig. Et "glass" er ca. 100ml.... Bare pingler svimmer av! Jeg svimet ikke av når jeg tok prøven. Jeg var der fordi jeg svimet av. Til vanlig altså. Jeg tok da 4-5-6 glass uten problemer Bare jeg slipper å sitte og se på at de stikker jeg, så går det så bra så Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Hvis du har lyst på flere blodprøver for mer omfattende tester så tror jeg neppe dette er noe problem. Har selv spurt et par ganger om de kunne ta en "full skjekk" når jeg først skulle ta en prøve på noe annet, og da har det aldri vært noen protester, de tjener jo tross alt penger på dette. Lenke til kommentar
Gjest Sjenert Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 er en ussel liten kapilær prøve (crp`n) nok til å utelukke en del sykdommer ??? Siden du sa at crp'n jeg tok var en allroundprøve.. Hva utelukker foressten en CRP prøve.. kan noen lære meg det... er faktisk litt bekymra for blodkreft... siden jeg er så svimmel og snufsete.. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Tror det vil være lurt av deg å si hva du tror og mener direkte til legen. Både svimmelhet og snufsing er vel som regel helt ufarlig, men dersom du vil ha undersøkelser så tviler jeg på at legen vil nekte deg dette. Legen vil nok også komme med en del informasjon som du ikke selv har. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 (endret) er en ussel liten kapilær prøve (crp`n) nok til å utelukke en del sykdommer ??? Siden du sa at crp'n jeg tok var en allroundprøve.. Hva utelukker foressten en CRP prøve.. kan noen lære meg det... er faktisk litt bekymra for blodkreft... siden jeg er så svimmel og snufsete.. Crp eller C-Reactive Protein, er et stoff som blir produsert av leveren når kroppens immunsystem blir aktivert. Høy CRP nivå er kjent i bakteriele infeksjoner, Revmatiske sykdomer, Leukemi og Lymfekreft (og andre kreft typer). Den "ussle lille kapillær testen?" du fikk, sjekket mest sannsynlig disse parameterene: Blodsukkeret, Blodcelle-telling, Hematokritt nivå, Elektrolytt nivå, lever enzym og CRP. Så du har nok fått en allround prøve. At legen ikke nevnte mer, er kanskje fordi det ikke finnes noe nevnverdig. Blodkreft vil gi utslag i denne testen. vaio edit: "ussle lille kapillær testen?" Endret 3. mai 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Gjest Guest_Heihei_* Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 men når jeg tok sånn stikk i fingern så putta de prøven inni en rød boks som viste et tall, også sa de at det var negativ.. De gjorde ikke no mer med prøven.. Viser den boksen alt det du sa vaio..? Sorry hvis jeg virker litt kranglete her .. men tror ikke den prøven viste aalt det du sa.. (Blodsukkeret, Blodcelle-telling, Hematokritt nivå, Elektrolytt nivå, lever enzym og CRP.) Nå begynner jeg å ikke skjønne hva jeg skriver om engang.. poenget er at jeg vil også ta masse glass sånn at de kan finne ut hva som er galt med meg.. men de tar meg ikke seriøst.. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 (endret) men når jeg tok sånn stikk i fingern så putta de prøven inni en rød boks som viste et tall, også sa de at det var negativ.. De gjorde ikke no mer med prøven.. Viser den boksen alt det du sa vaio..? Sorry hvis jeg virker litt kranglete her .. men tror ikke den prøven viste aalt det du sa.. (Blodsukkeret, Blodcelle-telling, Hematokritt nivå, Elektrolytt nivå, lever enzym og CRP.) Nå begynner jeg å ikke skjønne hva jeg skriver om engang.. poenget er at jeg vil også ta masse glass sånn at de kan finne ut hva som er galt med meg.. men de tar meg ikke seriøst.. Ok! I see. Jeg trodde du skrev "kapillær" i ren misforståelse. Tingen er at CRP, som jeg vet, kan ikke måles med et kapillær stikk. Den lille boksen målte mest sannsynlig blodsukkeret. Uansett: Du kan kreve en allround "blodtest" fra fastlegen din. vaio Endret 3. mai 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Gjest Guest_Gjest Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Kan jeg spørre legen min om å ta en blodprøve der dem kan finne ut om en person har kjønnsykdom uten at en nevner at en vil ta blodprøve for å finne feks: HIV. Jeg har vært dårlig med vondt i halsen, hosting og litt vekttap i lengre periode, og får mistanker om at kanskje det er en kjønnsykdom, uten at jg har noen andre symptomer. Har hatt ubeskyttet sex med ex`n. for ca 4-5 mndr siden. Spørsmålet er: Kan jeg be han ta en blodprøve som vil gi utslag for evt HIV smitte uten at jeg nevner at han skal sjekke meg for HIV, da dette er meget flaut. Har egentlig ikke anelse om hva symptomene på denne sykdommen er men føler meg litt paranoid , samtidig som jeg ergrer meg over å dra til legen å nevne dette. Noen som kan hjelpe med svar? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Hei. Du kan fortelle legen din om "historien" og ber om en sjekk. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 men når jeg tok sånn stikk i fingern så putta de prøven inni en rød boks som viste et tall, også sa de at det var negativ.. De gjorde ikke no mer med prøven.. Viser den boksen alt det du sa vaio..? Sorry hvis jeg virker litt kranglete her .. men tror ikke den prøven viste aalt det du sa.. (Blodsukkeret, Blodcelle-telling, Hematokritt nivå, Elektrolytt nivå, lever enzym og CRP.) Nå begynner jeg å ikke skjønne hva jeg skriver om engang.. poenget er at jeg vil også ta masse glass sånn at de kan finne ut hva som er galt med meg.. men de tar meg ikke seriøst.. Ok! I see. Jeg trodde du skrev "kapillær" i ren misforståelse. Tingen er at CRP, som jeg vet, kan ikke måles med et kapillær stikk. Den lille boksen målte mest sannsynlig blodsukkeret. Uansett: Du kan kreve en allround "blodtest" fra fastlegen din. vaio Jo, CRP kan måles gjennom kappilærprøve. Men tilbake til trådstarters spørsmål. Svaret er ganske enkelt: Nei, du kan ikke FORLANGE en blodprøve. Allikvel kjenner jeg svært få leger som ikke gjør det oppegående pasienter ber om når det kommer til konsultasjon. Det er nemlig slik i helsenorge at en blodprøve koster penger. Noen prøver koster nesten ikke mer enn prøveglasset, mens andre prøver koster mer enn hva du betaler i egenandel. Legen får refundert et visst beløp for en blodprøve. Det er også slik at "systemet" reagerer dersom en lege skulle rekvirere hele spektret av blodprøver på alle pasienter som kom inn til undersøkelse. Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Når jeg ville ta blodprøve etter å ha vært litt slapp måtte jeg nærmest trygle om det, resultatene fra en blodprøve tre år tilbake var jo fine. Nice logic tharrrrrr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå