Gå til innhold

Ny strømforsying?

Anbefalte innlegg

Og for å quote forfatteren:

Akkurat nå ligger  

3,3v på 3,28v(rører seg aldri)

5v på 4,86v(kan gå mellom 4.76v til 4.88v)  

12v på 12,01v-12,13v

Den gir mer en nok strøm til komponentene utenom også så spar pengene dine.

Dette er på min nåverende maskin, og jeg har forresten bare 1 CD-rom tilkoblet for øyeblikket. 5v hopper litt ned når den spiller av en CD og den nye maskinen jeg skal kjøpe vil bruke mer strøm og kanskje ikke like at 5v detter ned når CD-rommen leser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5V kilden derimot er ustabil (hvertfall ikke HELT stabil) Den leverer ned mot 4,7V. Ikke sikkert at et overklokket komponent liker å bli behandlet sånn. Kanskje betyr dette at psuet hans leverer litt for lite strøm på 5v?

Strømforsyningen jeg har nå gir 30A på 5v, men det virker som at den ikke gir nok under load. Har derfor bestemt meg å kjøpe ny strømforsying i håp om at den vil tåle det. Siden jeg er en ivrig overklokker er stabil spenning et must.

Lenke til kommentar
Derfor blir det urimelig at en trekker 33A ut av EN 12v-krets fra den stakkars strømforsyninga

Ikke skyld på meg at enermax har en strømforsyning som kan gi 33A. Det er vel mest sannsynelig at strømfordyningen ikke vil klare det i virkeligheten, men står det så står det.

Jaja, 1 + 1 = 2.. 1 cm + 2 m = 3 cm ?

smarting du..

uGn

Hva er dette for en unødvendig kommentar, skal du komme med slikt kan du gå å poste i søppel, for sånnt vil jeg ikke ha noe av. :grumpy:

Forresten hva mente du med det? Det står at den gir 33A på 12v rail, og da gjør den vel det, skjønner ikke hva det har med regning å gjøre. Kikket du i det heletatt på linken?

Lenke til kommentar
det er mulig jeg har driti meg litt ut her, men ettersom vi har lært på GK elektro, så har vi ikke lært å regne fra like til veksel-spenning.  

Regna med at 1A likespenning var 1A veksel... :shrug:  

men tilbake til Topic:

men samma det, 33A er extremt mye, så da kan man nok fint klare seg med 460W strømforsyning til ditt bruk(og mye mer! :o )

vel..hehe, du kan ikke ha fulgt med så godt på Grunnkurset :p

1 A på 12 volt = 12 watt

1 A på 230 volt = 230 watt

du "regner ut" amperen på samme måte om det er AC eller DC, dette pga at "de 230 volta" som er i støpslet ikke betyr at det er 230volt der hele tiden, men at spenningen på vekselspenningen har samme effekt som en likespenning på 230volt ville hatt. Du vet sikkert at vekselspenningen som er i kontakten (sinusformet) går fra -325 til +325 volt 50 ganger i sekundet.

Edit: Glemte helt å svare på topic :p

- Mine verdier på PSU'n er MYE verre enn dem du skrev opp, og maskinen er 100% stabil

Lenke til kommentar

Gutten snakker overklokking... Ser ut som om noen har glemt det i kommentarene sine.

Det er en kjennsgjerning at en kvalitets psu på 250W eller kanskje ikke kvalitets psu engang takler de fleste amd basserte oppsett med èn harddisk og litt minne, men begynner du å presse systemet kneler det rimelig kjapt.

Det er jo det han vil unngå. Nettopp at systemet kneler. Det er da en fordel å luke ut et av de første problemene i serien av mulige problemer. (de første problemene starter egentlig med Norges, i verdenssammenheng, uendelig dårlige strøm-kvalitet...)

Når han har luket ut PSU som problemkilde kan han gå videre. Og siden han skal presse de komponentene som er avhengig av psu, så sier det seg selv at han må finne riktig psu til dette oppsettet.

hva som er riktig psu er jeg litt usikker på, men at det ligger på +300W er det vel ingen som helst tvil om. Eller er det? :roll:

At enermaxx (og diverse psuer laget på "samme" eller "lignende" fabrikk) er mere stabil enn de gjengse psuene er det vel liten tvil om, og enermaxx leverer forskjellige psuer som har sin styrke blandt annen på forskjellige spenningsnivåer (noen har masse på 3,3 og noen har mest på 12V), men også støynivå osv... Mye å velge mellom, men generelt av høy kvalitet.

DrErling (1337 og kl er faen meg 00:35!!)

Lenke til kommentar
Vet at noen bruker UPS som en slags "strømrenser". Hvordan det helt foregår praktisk er jeg ikke sikker på, men det innebærer at UPS`en hele tiden leverer strøm til PSU, og at UPS`en hele tiden blir ladet.

(funksjonen til en UPS er jo i utgangspunktet at den skal levere strøm kun når PSU ikke får strøm fra strømnettet lengre, som et batteri)

Technics brukte samme "teknologi" på sine forsterkere en stund. Vet ikke om det er like hippt lengre...

En online-UPS vil "rense" bort alle "urenheter" (også kalt transienter) fra nettspenningen, og lever "ren" strøm til maskinen (sinus). Du kan godt sammenligne det med intervall-trening kontra distansetrening... Det er jo mer slitsomt å løpe-stoppe-løpe-stoppe, enn å løpe jevnt i ett lavere tempo over samme distanse. Det rykker og napper i alle ledd og muskler, det samme er det med de elektriske komponentene i PC`en din når de blir tilført spennig høyt-lavt-høyt-lavt.

I tillegg gir den strøm fra batteriene hvis nettspenningen blir kuttet. Det følger også (som regel) med software som kan settes opp til å avslutte alle program og skrua av maskinen din før batteriene går helt tomme (kontrollert nedkjøring).

Håper du skjønte hva jeg mente....

Fredster

Lenke til kommentar

Jepp, jeg skjønte hva du mente, og er helt enig.

Det jeg egentlig tenkte på var en vanlig UPS, som på et eller annet hvis blir moddet til å bli en slags "online" UPS...

(tror jeg...)

Såvidt jeg vet er en ekte online UPS svært mye dyrere enn en "vanlig" UPS? Stemmer ikke det? En vanlig UPS kan vel skaffes for rundt 1000 lappen.

DrErling

Lenke til kommentar
Jepp, jeg skjønte hva du mente, og er helt enig.

Det jeg egentlig tenkte på var en vanlig UPS, som på et eller annet hvis blir moddet til å bli en slags "online" UPS...

(tror jeg...)

Såvidt jeg vet er en ekte online UPS svært mye dyrere enn en "vanlig" UPS? Stemmer ikke det? En vanlig UPS kan vel skaffes for rundt 1000 lappen.

DrErling

Du har en UPS type som heter "line-interactive". Det er nok den du tenker på... Den er noe rimligere men, det er årsaker til dette. Her er noen ulemper :

4 - 10 ms omkoplingstid

Ingen spenningsregulering (filtrering) fra 190 - 265 V

Ikke alle fabrikat har sinus utgang i batteridrift.

I USA så er dette en ypperlig løsning, men her i landet vil du aldri oppleve at spenningen er nede i 190, for da er strømmen borte allerede.

En online derimot har en statisk vender (som betyr at den ikke har noen omkoplingstid), og vil ALLTID levere 230 V til maskinen din !

Men, strengt tatt.... hvis du "bare" skal ha beskyttelse for en maskin i hjemmet ditt og tar jevnlig backup, så holder det faktisk med en liten offline UPS på ca 0,75 kVA (750 VA) hvis du har en 460 W (657 VA)strømforsyning (du dividerer W med 0,7 for å finne VA).

De koster fra ca. 3000,- til 3500,- Bare husk å legge til for frakt når du skal sjekke priser, for de veier tross alt rundt 11-14 kg !!!!

Fredster

Lenke til kommentar

Hmmm... men poenget her var jo kun å "rense" strøm/spenning fra strømnettet for å til syvende og sist få så stabil spenningsleveranse til komponentene i pcen som mulig. Altså gi PSU stabil spenning inn.

Det var der jeg tenkte på UPS som en mulig løsning.

Dr3

Lenke til kommentar
Hmmm... men poenget her var jo kun å "rense" strøm/spenning fra strømnettet for å til syvende og sist få så stabil spenningsleveranse til komponentene i pcen som mulig. Altså gi PSU stabil spenning inn.

Det var der jeg tenkte på UPS som en mulig løsning.

Dr3

Da MÅ du ha en online-UPS ! INGEN andre typer UPS`er gir ren og stabil spenning, eller sinus som det heter på fagspråket....

Hvis du er i tvil om UPS`en du vurderer er "ekte" online eller ikke, så kan du stille dette spørsmålet:

Er denne UPS'en virkelig dobbeltkonverterende eller ("Dual Conversion") ?

Riktig svar skal være JA !

Lenke til kommentar

:)

Jeg forstår hva du mener.

Går det an å "modde" en UPS som ikke har statisk vender, til å hele tiden levere spenning fra batteriet, samtidig som batteriet lades?

Som en slags "glattekondensator", bare at det blir et "glattebatteri"...?

Føler meg ute på tynn is her, men hvis det er mulig å oppnå "renselse" :lol: ved å modde en billig UPS (800-1000,-) så må jo det være flott i forhold til å måtte gå for en dyrere onlineUPS løsning...

Hvis det jeg foreslo er totalt latterlig så bare svar med et par smilefjes. Trenger ikke slite dere helt ut heller...

:roll:

Lenke til kommentar

noen som vet om noen steder jeg får en enkel guide til og starte en psu uten hovedkort ?

nå kjører jeg 10hdd på filservern min med en psu 200w (ja jeg juger ikke) den er blitt litt ustabil hvis den må gjøre for mye på en gang....men siden den bare lagrer og kjører ftp så klarer den det :)

tenkte og kjøpe 2 nye hdd snart...tviler sterkt på at den takler det :p har en 400w psu og en 150w psu bare liggende som jeg ikke bruker..lurer på hvorfor jeg ikke bruker 400w til filservern....ja det er fordi det er et dell hovedkort og det nekter andre psu`er som ikke er dell(ja det er merklig...har prøvd to psu som jeg vet virker)

:p noen som kan slenge opp en link til en n00bie guide hvilke ledninger og sånt jeg skal kortslutte for og ha en psu som er på hele tiden (uten hovedkort)

Lenke til kommentar
:)

Jeg forstår hva du mener.

Går det an å "modde" en UPS som ikke har statisk vender, til å hele tiden levere spenning fra batteriet, samtidig som batteriet lades?

Som en slags "glattekondensator", bare at det blir et "glattebatteri"...?

Føler meg ute på tynn is her, men hvis det er mulig å oppnå "renselse" :lol: ved å modde en billig UPS (800-1000,-) så må jo det være flott i forhold til å måtte gå for en dyrere onlineUPS løsning...

Hvis det jeg foreslo er totalt latterlig så bare svar med et par smilefjes. Trenger ikke slite dere helt ut heller...

:roll:

Tanken er god den, :) men jeg ville definitivt ikke begynt å "tukle" med en UPS ved å "modde" den. Hvis ikke du får en erfaren elektroingeniør til å gjøre det for deg da... Du kan nemlig risikere å gi både maskinen, deg selv og hele bygget en SKIKKELIG smell både fysisk og økonomisk (tviler på at forsikringsselskapet ditt blir så veldig "betalingsvillige" :evil: ) ! Det er en grunn til at en online UPS koster noe mer....., men som sagt; tanken er god !!

Hvis du følger godt med i de forskjellige nettbutikkene, så er det rett som det er at de har tilbud på små-UPS`er. Så er du heldig, så kan du slippe relativt rimelig unna. Nå vet du jo hvordan du skal finne ut om den er online eller ikke.... ikke sant ?! :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...