colsen91 Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Hallo, ville bare stille et kjappt spørsmål, har seg slik at jeg er nettop "blitt" ansatt i en lokal møbel og malerbedrift i byen og alt som gjennstår er å signere kontrakten så begynner jeg på fredag. Men har seg slik at jeg vet ikke hvilken lønn jeg kan "forlange" eller burde ha forventet. Trudde den ble å ligge på rundt 100kr/t eller noe i den duren, men idag når jeg fikk kontrakten med meg hjel og åpnet den stod det kroner 89,- i timen, er dette litt lite for en ekstrahjelp/medarbeider ? Er 17 år forresten. Takker for svar:) Lenke til kommentar
dr0m Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 "Hva du har rett til å tjene varierer med alderen. Minstelønnen er 84,50 kroner i timen dersom du er under 17 år. Deretter har du rett på 94,50 kroner som timeslønn og er du over 18 år er den laveste timelønnen 104,50 kroner." Jeg føler meg snytt Lenke til kommentar
1503 Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 (endret) Det finnes ingen minstelønn i Norge, med mindre du er organisert. Da kan du ha krav på en viss tarifflønn. Denne er imidlertid ganske lav, og jeg tror lønnen din uansett er over grensen for en person på din alder. Endret 1. mai 2008 av 1503 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Tariff- og garantilønn er vel egentlig to forskjellige ting. Garantilønna er brukt hos de på provisjon, mener jeg å huske. 89,- for en mindreårig i fersk ansettelse er ganske bra. Du kan vel egentlig forvente en skikkelig boost i timelønn når du tipper over 18. Minstelønn er ett konsept som ikke eksisterer i Norge. Lenke til kommentar
1503 Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Tariff- og garantilønn er vel egentlig to forskjellige ting. Aha! Ja, mulig jeg blander begrepene. Har rettet opp i forrige innlegg nå. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Helt ok lønn for en i din alder uten formell utdanning og erfaring av noe slag. Så vidt jeg kan forstå. Som regel får man en grei lønnsøkning når man fyller 18. Etter det går det vel mest på hvor lenge man jobber i den aktuelle bedrift. Man får nemlig som regel lønnsøkning for erfaring i bedriften også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå