admir23 Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 (endret) hei, jeg går på mekanisk vg1 neste år skal jeg og gå mekanisk så jeg lurte på hva jeg måtte gjør for å gå ingeniør etter dette? hørte om noen 1års almenn påbygg? er dette allt som må till? takker for alle svar til en litt forvirra elev. Endret 2. mai 2008 av admir23 Lenke til kommentar
trinep Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 hei, jeg går på mekanisk vg1 neste år skal jeg og gå mekanisk så jeg lurte på hva jeg måtte gjør for å gå ingeniør etter dette? hørte om noen 1års almenn påbygg? er dette allt som må till? takker for alle svar til en litt forvirra elev. Etter hva jeg har hørt så må du ha minst 2Mx og 2Fy for å komme inn, dette får du på teknisk fagskole eller på 1 påbygningsår som du selv nevner ... Vet også at det er en stor fordel å ha vært gjennom 3Mx som bare er derivasjon/integrasjon, noe som du får på 1året på Universitet, visst du ikke har hatt 3Mx så MÅ du være god i matte for å stå tror jeg .. 2 året er Rekkefunksjoner og La Place trans... 3året er trippel integraler, (x,y og z) Lykke til tror du trenger det Trine Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 http://info.samordnaopptak.no/soeking_oppt...lle_opptakskrav Her er alle opptakskravene. Men for vanlig ingeniør (ikke bioteknologi og sikkert noen få flere) er det 3MX + 2FY, men det skader ikke at du har 3FY og 2KJ. Lenke til kommentar
admir23 Skrevet 1. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2008 http://info.samordnaopptak.no/soeking_oppt...lle_opptakskrav Her er alle opptakskravene. Men for vanlig ingeniør (ikke bioteknologi og sikkert noen få flere) er det 3MX + 2FY, men det skader ikke at du har 3FY og 2KJ. hva betyr 3fy 2kj og allt det der?:S hvor kan jeg ta dette 1års kurset henne? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 fy=fysikk 3=3klasse kj=kjemi 2=2klasse mx=teoretisk matte my=litt mer økonomisk lignende matte men forresten så tror jeg de har byttet om matte kodene, vet ikke hva de heter nå men skal være tilsvarende 2/3mx. Så du må på det året itillegg til de fagene du mangler for studiekompetanse ta også 2+3mx og 2fy for å være kvalifisert for ingeniørstudier. Lenke til kommentar
admir23 Skrevet 1. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2008 fy=fysikk3=3klasse kj=kjemi 2=2klasse mx=teoretisk matte my=litt mer økonomisk lignende matte men forresten så tror jeg de har byttet om matte kodene, vet ikke hva de heter nå men skal være tilsvarende 2/3mx. Så du må på det året itillegg til de fagene du mangler for studiekompetanse ta også 2+3mx og 2fy for å være kvalifisert for ingeniørstudier. får jeg allt dette på det ene året med påbygg? sorry hvis jeg spør for mye , men jeg har veldig lyst å bli ingeniør. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 De fleste høyskoler har forkurs som lar deg ta de fagene du mangler for å bli kvalifisert til den ingeniørutdannelsen de har å tilby. Hva påbygg innebærer vet jeg ikke, gikk allmenn med matte og fysikk. Lenke til kommentar
.Andre Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Påbygg gir deg kun det du minimum trenger for å få studiekompetanse. Det du må ta er ettårig forkurs for ingeniør utdanning som de fleste høgskoler tilbyr. Der får du matte, fysikk, kjemi, norsk og engelsk som du trenger for å komme deg igjennom ingeniør utdanningen. Håper du ble litt klokere nå Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 og i tillegg samfunnsfag (historie). Jeg tar forkurs i år og synes det er innmari greit. Det er heller ikke obligatorisk oppmøte, noe som på godt og vondt gir deg frihet og ansvar ifht din egen utdanning. Når du har bestått forkurs kan du søke deg inn på alt av HØYSKOLER i Norge men ikke universitet. Lenke til kommentar
admir23 Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2008 Påbygg gir deg kun det du minimum trenger for å få studiekompetanse. Det du må ta er ettårig forkurs for ingeniør utdanning som de fleste høgskoler tilbyr. Der får du matte, fysikk, kjemi, norsk og engelsk som du trenger for å komme deg igjennom ingeniør utdanningen. Håper du ble litt klokere nå så jeg må ta både allmenn året og så et år forkurs for ingeniør? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 og i tillegg samfunnsfag (historie). Jeg tar forkurs i år og synes det er innmari greit. Det er heller ikke obligatorisk oppmøte, noe som på godt og vondt gir deg frihet og ansvar ifht din egen utdanning. Når du har bestått forkurs kan du søke deg inn på alt av HØYSKOLER i Norge men ikke universitet. Feil, det er samme krav uansett om man skal gå på høyskole eller universitet. Kravet for å komme inn på ingeniør er 3mx +2fy uansett. Påbygg gir deg kun det du minimum trenger for å få studiekompetanse. Det du må ta er ettårig forkurs for ingeniør utdanning som de fleste høgskoler tilbyr. Der får du matte, fysikk, kjemi, norsk og engelsk som du trenger for å komme deg igjennom ingeniør utdanningen. Håper du ble litt klokere nå så jeg må ta både allmenn året og så et år forkurs for ingeniør? Ja. Eventuelt om du er superflink og går på bjørknes kan du klare det på 1 år men da krever det mye av deg. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 og i tillegg samfunnsfag (historie). Jeg tar forkurs i år og synes det er innmari greit. Det er heller ikke obligatorisk oppmøte, noe som på godt og vondt gir deg frihet og ansvar ifht din egen utdanning. Når du har bestått forkurs kan du søke deg inn på alt av HØYSKOLER i Norge men ikke universitet. Feil, det er samme krav uansett om man skal gå på høyskole eller universitet. Kravet for å komme inn på ingeniør er 3mx +2fy uansett. Hvis du tar forkurs ved en høgskole gjelder ikke matte/fysikken som 3mx/2fy, selv om stoffet er det samme. For å kunne søke seg inn på universitet er en da nødt til å ta eksamener i 3mx/2fy, enten som privatist eller at man har det fra tidligere utdanning. Hva kan du bruke forkurset til? Ved bestått forkurs er du kvalifisert for opptak ved bachelorstudier i ingeniørfag: bygg, data, elektro (digital kommunikasjon og multimedia elektronikk og elkraftteknikk), industriell design og kjemi ved HiØ, andre høgskoler og maritim høgskoleutdanning. Bestått forkurs med omfang minst 30 uketimer, gir adgang til opptak i HiØs ingeniørutdanning på egen kvote. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Og? Alle de andre universitetene tilbyr også det samme, mulig de ikke har et organisert opplegg men tar du grunnleggende matte og fysikk så er du kvalisert på universiteter også. Men skal man inn ved ordinær opptak ved samordnaopptak må man ha 3mx + 2fy. Med forkurs fra høyskole/universitet så søker man seg gjennom skolen og ikke ved ordinært opptak. Og les hele teksten du kopierte, du kvalifisert, altså er du ikke garantert at du får plass heller. Da er det bedre å søke seg gjennom samordna. Lenke til kommentar
admir23 Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2008 takker for alle svar dere har hjolpet meg veldig mye. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 og i tillegg samfunnsfag (historie). Jeg tar forkurs i år og synes det er innmari greit. Det er heller ikke obligatorisk oppmøte, noe som på godt og vondt gir deg frihet og ansvar ifht din egen utdanning. Når du har bestått forkurs kan du søke deg inn på alt av HØYSKOLER i Norge men ikke universitet. Feil, det er samme krav uansett om man skal gå på høyskole eller universitet. Kravet for å komme inn på ingeniør er 3mx +2fy uansett. Hvis du tar forkurs ved en høgskole gjelder ikke matte/fysikken som 3mx/2fy, selv om stoffet er det samme. For å kunne søke seg inn på universitet er en da nødt til å ta eksamener i 3mx/2fy, enten som privatist eller at man har det fra tidligere utdanning. Hva kan du bruke forkurset til? Ved bestått forkurs er du kvalifisert for opptak ved bachelorstudier i ingeniørfag: bygg, data, elektro (digital kommunikasjon og multimedia elektronikk og elkraftteknikk), industriell design og kjemi ved HiØ, andre høgskoler og maritim høgskoleutdanning. Bestått forkurs med omfang minst 30 uketimer, gir adgang til opptak i HiØs ingeniørutdanning på egen kvote. Ifølge en av lærerne på forkurs for ingeniør her i byen (mattelærer) er det rimelig stor forskjell på 3MX og forkurs-matten. Jeg vet også at det er stor forskjell på 2FY/3FY og forkurs-fysikken. Veldig mye annet stoff som ikke er med i forkursfysikken, og veldig mye mer mekanikk der enn i "vanlig" fysikk. Lenke til kommentar
Schleinar Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Veit at dette er litt utenfor temaet, men prøver meg likevel:D Hvis en går idrettslinje vil du da få like god studiekompetanse som de som går vanlig allmenfag? Tenker bla. på hvis en skal gå videre mot en framtidig ingeniørutdanning. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Schleinar: nei. Du vil ikke kunne ta realfag, og da vil det være masse studier du ikke kan gå etterpå. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Det er overhode ingen vits i å gå allmennfaglig påbyggning for å komme inn på ingeniørstudier. Forkurs er ikke spessiellt vanskelig om du har interesse av å lære, og jeg vil si du virkelig kaster bort et år av livet ditt om du går påbyggning først (såfremt du ikke har drømt om å være russ siden du så russetoget for første gang). Forkurs for ingeniørutdanningen kvalifiserer for samtlige ingeniørutdanninger i norge, både ved høgskoler og universiteter. Tidligere var det slikt at de med forkurs ikke var kvalifisert for å gå komme inn på universitetene, men dette ble endret for en del år sida. Med forkurs er det det dog litt vanskeligere å komme inn på universiteter, da det ikke gir fordypnings/realfags-poeng, slik du ville fått om du gikk almennfag med realfag. Derimot har alle høgskoler i norge en egen forkurskvote. Det vil si at en viss prosent av plassene er reservert de som tidligere har gått forkurset. Om du fremdeles vil velge almenn, for å bli russ eller en eller annen grunn, så er det også en god del høgskoler som tilbyr et sommerkurs i matte og fysikk (blant annet HiVe). Dette er i mine øyne et dumt valg da det er begrenset med hvor mye du lærer på 6 uker. Studentene som har gått dette sommerkurset er blant de som sliter mest i matte og fysikk første året, og må virkelig gjøre en innsats for å ikke falle av. Så mitt tips til deg er å søke deg inn på forkurs. Korteste og i mine øyne smarteste veien til ingeniørutdanningen. Lenke til kommentar
admir23 Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2008 Det er overhode ingen vits i å gå allmennfaglig påbyggning for å komme inn på ingeniørstudier. Forkurs er ikke spessiellt vanskelig om du har interesse av å lære, og jeg vil si du virkelig kaster bort et år av livet ditt om du går påbyggning først (såfremt du ikke har drømt om å være russ siden du så russetoget for første gang). Forkurs for ingeniørutdanningen kvalifiserer for samtlige ingeniørutdanninger i norge, både ved høgskoler og universiteter. Tidligere var det slikt at de med forkurs ikke var kvalifisert for å gå komme inn på universitetene, men dette ble endret for en del år sida. Med forkurs er det det dog litt vanskeligere å komme inn på universiteter, da det ikke gir fordypnings/realfags-poeng, slik du ville fått om du gikk almennfag med realfag. Derimot har alle høgskoler i norge en egen forkurskvote. Det vil si at en viss prosent av plassene er reservert de som tidligere har gått forkurset. Om du fremdeles vil velge almenn, for å bli russ eller en eller annen grunn, så er det også en god del høgskoler som tilbyr et sommerkurs i matte og fysikk (blant annet HiVe). Dette er i mine øyne et dumt valg da det er begrenset med hvor mye du lærer på 6 uker. Studentene som har gått dette sommerkurset er blant de som sliter mest i matte og fysikk første året, og må virkelig gjøre en innsats for å ikke falle av. Så mitt tips til deg er å søke deg inn på forkurs. Korteste og i mine øyne smarteste veien til ingeniørutdanningen. aaah takk , jeg trodde jeg måtte gå begge tusen takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå