Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tror denne delen av forumet blir mest rett.

Jeg holder for tiden på å lære meg Windows 2003 Server (blar og leser i "Managing & maintaining a Windows 2003 Server Environment (Exam 70-290)", og har i den forbindelse installert Windows 2003 Server Std. Edt. på en gammel bærbar maskin her hjemme.

Tanken er å bruke den til AD, eksperimentere med GPO-er, sette opp WSUS, kjøre printserver og ha den som sentrallagring for filer, samt andre eventuelle ting jeg måtte finne på å bruke den til.

Printserver og filserver-biten har jeg satt opp allerede, men jeg sitter litt fast på AD-biten, og håper dermed noen kan vise vei. :)

Problemet kommer når jeg prøver å legge min egen PC til domenet, da den ikke får kontakt med domenet. Jeg går ut ifra at det er routeren som er problemet her da den kjører egen DNS og DHCP, og at maskinen min ikke finner domenet til serveren. (Eller kan det være at den roter siden contoso.com er en webside, og at jeg må endre contoso.com til contoso.lokal eller noe lignende?)

Litt usikker på hva for informasjon som trengs for å hjelpe...

Serveren har navnet "Server01" og både AD og DNS bruker contoso.com som domenenavn. IP-adressen til serveren er 192.168.1.10, Primary DNS er satt til routeren's adresse, som er 192.168.1.254, Secondary DNS er 192.168.1.10. DNS-navnet til routeren er "dsldevice.lan".

Maskinen min får IP fra routeren og kjører Windows Vista.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ikke sikkert du får kontakt med domenekontrolleren hvis den ikke står som DNS. Ruteren din aner jo ikke at contoso.com er internt. Skal du først drifte en server og har planer om å la den kjøre 24/7 kan du sette opp DHCP på den fremfor rutern. Litt kjedelig hvis serveren er nede og ingen klienter får DHCP, men det er et valg man må ta.

Lenke til kommentar
evnt legg til AD-kontrollern din som secondary dns. Bare pass på å bruke lokale dns-aliaser.

Som du kanskje skjønner nå, så er AD sykt avhengig av DNS :p

Secondary vil jo ikke hjelpe så fryktelig når contoso.com faktisk resolves av primary DNS. Microsoft har gjort et semi dumt valg ved å bruke contoso i eksempler når det også er et reelt domene eksternt.

Serveren din må være DNS for alle klienter slik du har satt den opp. Hadde du brukt et ukjent domenenavn, eller .local (orker ikke en diskusjon om dette er fornuftig eller ikke nå) så kunne du sluppet unna med å sette serveren som secondary. I et reelt scenario vil uansett serveren din være DNS, og mest sannsynlig DHCP. Skal du ha den i produksjon hos deg synes jeg du like greit greit kan gjøre dette slik at labbingen din blir så reell som mulig.

Lenke til kommentar
evnt legg til AD-kontrollern din som secondary dns. Bare pass på å bruke lokale dns-aliaser.

Secondary vil jo ikke hjelpe så fryktelig når contoso.com faktisk resolves av primary DNS. Microsoft har gjort et semi dumt valg ved å bruke contoso i eksempler når det også er et reelt domene eksternt.

Ok, sett den som primary da :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Gammel diskusjon, men evt til nytte for de som leser den i ettertid:

Mitt tips er å bruke Vmware Server (gratisprodukt http://www.vmware.com/server ) og kjøre Domenekontroller/DNS server og f.eks. et par servere eller en server og klient som virtuelle maskiner. 3-4 virtuelle maskiner tikker akkurat rundt på en brukbar bærbar.

Fordelen er da også at du kan ta backup av dine virtuelle servere enkelt til ekstern disk og lab'e ivei. Hvis du kjører miljøet totalt i grus kan du bare kopiere tilbake VM'ene for å komme tilbake til basis-serverne dine.

Virtual Server/PC fra MS er også gratis, men er så langt tregere mhp installasjon og har større "fotavtrykk" mhp ressursbruk. Men MS satser, så det kan hende det endrer seg. Microsoft har også endel ferdige .vhd servere som egner seg til lab/studier

http://www.microsoft.com/downloads/details...;DisplayLang=en

http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=en

Ferdige virtuelle servere:

http://www.microsoft.com/downloads/results...;DisplayLang=en

Lenke til kommentar

Godt forslag. Jeg kommer nok til å leke meg mer med virtualisering når jeg pensjonerer desktop-maskinen utpå høsten, dog, jeg vil nok foretrekke å installere maskinene selv når jeg først skal lære - det tar uansett ikke *så* lang tid...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...