trrunde Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 (endret) Har begynt med kubuntu i stedet for ubuntu, i ubuntu så brukte jeg mye gedit som editor for tekstfiler, trodde tilsvarende i kubuntu het kate, men der tok jeg tydeligvis feil for den kommandoen eksisterer ikke får jeg beskjed om. Så hva er tilsvarende gedit i kubuntu? Er bare stress å bruke nano/pico :s Endret 1. mai 2008 av Skagen Utbedret emnetittelen. Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Jo den heter kate. Bruker du kdesu føst istedenfor gksu? Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 1. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2008 bruker bare sudo jeg, men jeg er visst nødt for å ha skrevet noe feil alle gangene jeg prøvde å starte kate for nå virker den helt bra Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Har selv nylig gått over fra Ubuntu til Kubuntu. Må si at det er en del ting som er utrolig bra i KDE. Kate, Ktorrent og AmaroK er bare nydelige saker, langt bedre enn sine tilsvarende programmer i Gnome i mine øyne. Kopete ligger helt på linje med Pidgin, verken over eller under for min del (bruker den kun til msn). Og alle systeminnstillingene er samlet på et sted, med logisk og god oppbygning. For en nybegynner som meg så er det ganske deilig. Eneste jeg likte bedre i gnome var 2 panels desktopen, men det har jeg jo selvfølgelig ordnet meg i Kubuntu også. Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 1. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2008 Jeg brukte da både Amarok og Pidgin begge plasser mener jeg på Hadde ikke noen problemer med amarok i gnome Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Det er jo selvfølgelig fullt mulig, men programmene er utvilsomt bedre integrert i det skrivebordsmiljøet de er laget for. Både med tanke på utseende/brukergrensesnitt og "sammarbeid" applikasjonene i mellom. I tillegg så blir det jo litt waste/bloat å ha en hel del programmer innstalert som man ikke bruker (Firefox, Totem, GEdit, Evidence, Evolution) osv Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 1. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2008 Hvis jeg bare skriver kate så funker programmet upperligt, men hvis jeg prøver med sudo kate så får jeg command not found :s noen som vet årsaken til det? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 brukeren "root" har tydeligvis en annen path-variabel enn deg. Kjør "whereis kate", så finner du ut hvor det ligger. Så kan du bruke hele adressen når du skal ha adminrettigheter. Eventuelt kan du legge inn et alias i root sin .bashrc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå