Gå til innhold

Hvordan finne trådløsnettverk? ubuntu 804

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
lsusb viste ikke nettverkskortet. kan du prøve de andre to kommandoene?

Hvilken kryptering bruker du på nettverket? Prøv å kjør uten kryptering og se om forbindelsne blir mer stabil.

Vet ikke hva jeg skal gjøre .. er det noen andre linux'er som er enkle og noenlunde out-of-the-box?

Sitter her med 2 andre bærbare i tillegg til min egen. de 2 andre har vista og xp , og der funker trådløse nettverket helt som det som skal.

Men på denne vil ikke ubuntu/mint finne det trådløse nettet mitt.

Da vil sikkert ikke kubuntu heller finne nettverket?

Vil så gjerne gå over til linux, men det er tydeligvis ingen som kan hjelpe meg...

lspci:

inux@linux:~$ lspci

00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile PM965/GM965/GL960 Memory Controller Hub (rev 03)

00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation Mobile PM965/GM965/GL960 PCI Express Root Port (rev 03)

00:1a.0 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Contoller #4 (rev 03)

00:1a.1 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #5 (rev 03)

00:1a.7 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB2 EHCI Controller #2 (rev 03)

00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller (rev 03)

00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) PCI Express Port 1 (rev 03)

00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) PCI Express Port 2 (rev 03)

00:1c.2 PCI bridge: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) PCI Express Port 3 (rev 03)

00:1c.3 PCI bridge: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) PCI Express Port 4 (rev 03)

00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #1 (rev 03)

00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #2 (rev 03)

00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #3 (rev 03)

00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB2 EHCI Controller #1 (rev 03)

00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev f3)

00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801HEM (ICH8M) LPC Interface Controller (rev 03)

00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801HBM/HEM (ICH8M/ICH8M-E) IDE Controller (rev 03)

00:1f.2 IDE interface: Intel Corporation 82801HBM/HEM (ICH8M/ICH8M-E) SATA IDE Controller (rev 03)

01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation Unknown device 042e (rev a1)

05:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168B PCI Express Gigabit Ethernet controller (rev 01)

06:00.0 Network controller: Intel Corporation PRO/Wireless 4965 AG or AGN Network Connection (rev 61)

linux@linux:~$

Hvis det er til hjelp da...

Mvh

Lenke til kommentar

Installerte ubuntu igjen nå etter å ha prøvd mint.

Den fant trådløse nettverket mitt nå, men tør ikke å gjøre noe , ikke slå av , ikke laste oppdateringer, installere plugins, installere drivere etc... Hvis jeg gjør noe som helst så mister den nettverket mitt igjen.

Hva skal jeg gjøre for at den "låser" seg på nettverket mitt?

Mvh

Lenke til kommentar

Det kan virke som det er mye forstyrrelser i luften mellom maskinen din og routeren, ettersom du ikke har noen problemer med å finne naboenes nett.

Du kan prøve:

modinfo iwl4965

Det står sannsynligvis version: 1.2.0 og har du den, skal kortet ditt fungere.

Du kan prøve å legge inn siste firmware:

http://www.intellinuxwireless.org/iwlwifi/...e-4.44.1.20.tgz

Pakk ut og kopier filen iwlwifi-4965-1.ucode til /lib/firmware

I en terminal går du til katalogen hvor filen ligger ved hjelp av ls og cd kommandoene og skriver:

sudo cp iwlwifi-4965-1.ucode /lib/firmware

Hvis ikke det hjelper, ville jeg sett på innstillingene på routeren, kanskje flytte på routeren. Du finner vanligvis broadcast SSID, signalstyrke og lignende under instillingene til routeren.

Lenke til kommentar

Prøver igjen.

Har nå funnet ut at når jeg installerer ubuntu med nettverkskabelen på så finner/installerer den trådløse nettverket også, finner det trådløse nettverket mitt da når jeg velger 'koble til annet trådløst nettverk'. Men altså ikke hvis jeg ikke har nettverkskabelen koblet til.

Og med engang jeg installerer noen vanlige oppdateringer eller skjermkortdrivere (nvidia) så blir det borte igjen. Er jo litt kjipt å sitte med 800x600 oppløsning synes jeg da.

Hva skal jeg gjøre?

Har ikke gitt opp ubuntuen helt ennå, men begynner virkelig å bli lei og haste nå..

Mvh

Lenke til kommentar
d

Vet ikke helt hva som er feilen

har du prøvd noen andre distroer?

mandriva og Fedora er også gode og enkle distroer.

Har gitt opp ubuntu nå. Gidder ikke mer.

Bruker PC-en til amsn/msn, internett, musikk, film, openoffice, fakturering.

Hvordan vil Mandriva og Fedora være til mitt bruk?

Må ha noe som fungerer nærmest "out-of-the-box" til mitt bruk uten mye ekstra knoting...

Mvh

Lenke til kommentar
d

Vet ikke helt hva som er feilen

har du prøvd noen andre distroer?

mandriva og Fedora er også gode og enkle distroer.

Har gitt opp ubuntu nå. Gidder ikke mer.

Bruker PC-en til amsn/msn, internett, musikk, film, openoffice, fakturering.

Hvordan vil Mandriva og Fedora være til mitt bruk?

Må ha noe som fungerer nærmest "out-of-the-box" til mitt bruk uten mye ekstra knoting...

Mvh

Både Fedora og Mandriva vil fungere bra til ditt bruk. Begge kommer med livecd så det er mulig å prøve alt før en installere. Fedora 9 kommer vel i morgen. Mandriva har akkurat kommet med siste versjon. Pass på å laste ned one versjonen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...