Gå til innhold

Hvordan finne trådløsnettverk? ubuntu 804

Anbefalte innlegg

"%¤/¤"&%/¤%/¤%/"¤%/"%¤/"#/

Tenkte seriøst å gå over helt til linux på jobb-bærbare. Har alle dokumenter/vaktplaner/lister/bestillingslister i openoffice. Tenkte å prøve ut Gnucash nå, må begynne å fakturere nå.

Men den finner ikke det trådløse nettverket mitt. Første start så fikk jeg nett etter mye fram og tilbake selv om den ikke finner nettet mitt men den finner nettet til absolutt alle naboene!!

Men nå får jeg ikke noe nett på denne PC-en. Har både XP og Ubuntu 804 på denne.

Hver gang jeg skal se på instillingene så ser jeg minst 20 "tegn" under 'passord'. har bare 10 . Endrer den selv til et annet passord så ikke nettet funker?

Har vel null peiling på nettverk..

Håper noen kan hjelpe meg meget raskt før jeg rekker å ombestemme og gå over til XP igjen.

Er en utålmodig mann.

Mvh

Endret av krbalto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi må vite brikkesettet.

Hvert brikkesett har en unik id i Linux.

Derfor må du kjøre lsusb, lspci og lspcmcia. Da kan vi finne ut hviket brikkesett du har. Da er det enklere å gi råd.

Endret av Gaute65
Lenke til kommentar
Vi må vite brikkesettet.

Hvert brikkesett har en unik id i Linux.

Derfor må du kjøre lsusb, lspci og lspcmcia. Da kan vi finne ut hviket brikkesett du har. Da er det enklere å gi råd.

Må jeg kjøre alle de 3??

Her er ihvertfall lspci:

linux@linux:~$ lspci

00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile PM965/GM965/GL960 Memory Controller Hub (rev 03)

00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation Mobile PM965/GM965/GL960 PCI Express Root Port (rev 03)

00:1a.0 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #4 (rev 03)

00:1a.1 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #5 (rev 03)

00:1a.7 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB2 EHCI Controller #2 (rev 03)

00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller (rev 03)

00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) PCI Express Port 1 (rev 03)

00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) PCI Express Port 2 (rev 03)

00:1c.2 PCI bridge: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) PCI Express Port 3 (rev 03)

00:1c.3 PCI bridge: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) PCI Express Port 4 (rev 03)

00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #1 (rev 03)

00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #2 (rev 03)

00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB UHCI Controller #3 (rev 03)

00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) USB2 EHCI Controller #1 (rev 03)

00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev f3)

00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801HEM (ICH8M) LPC Interface Controller (rev 03)

00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801HBM/HEM (ICH8M/ICH8M-E) IDE Controller (rev 03)

00:1f.2 IDE interface: Intel Corporation 82801HBM/HEM (ICH8M/ICH8M-E) SATA IDE Controller (rev 03)

01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation Unknown device 042e (rev a1)

05:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168B PCI Express Gigabit Ethernet controller (rev 01)

06:00.0 Network controller: Intel Corporation PRO/Wireless 4965 AG or AGN Network Connection (rev 61)

linux@linux:~$

Lenke til kommentar

For å være helt sikker på at vi har rett id,er det greit å kjøre de to andre.

Det ser ut, etter ert kjapt søk at du må bruke ndiswrapper og bruke windowsdriverene.

Prøv usb dingsen og se om den virker. Hvis ikke skriv lsusb så vi kan se hvilken id den har.

Lenke til kommentar
ipw4965 skal vel være støttet out-of-the-box fra kernel 2.6.24+ ? Mulig du bare mangler firmware.

Dvs? :)

Nevner det igjen, finner masse nettverk i nabolaget men ikke mitt eget. Første gangen måtte jeg "installere" det manuelt. Men så mistet jeg det igjen, og har ikke fått det til igjen etterpå.

Skal se om jeg finner usb-dingsen...

Har det noe å si at det er Linksys-router?

Endret av krbalto
Lenke til kommentar

Prøvde usb-dingsen, ikke respons i ubuntu, må routeren restartes?

lsusb:

linux@linux:~$ lsusb

Bus 007 Device 005: ID 090c:e370 Feiya Technology Corp.

Bus 007 Device 001: ID 0000:0000

Bus 006 Device 002: ID 0bda:0158 Realtek Semiconductor Corp.

Bus 006 Device 001: ID 0000:0000

Bus 005 Device 002: ID 0b05:1712 ASUSTek Computer, Inc.

Bus 005 Device 001: ID 0000:0000

Bus 004 Device 002: ID 08ff:1600 AuthenTec, Inc.

Bus 004 Device 001: ID 0000:0000

Bus 003 Device 001: ID 0000:0000

Bus 002 Device 001: ID 0000:0000

Bus 001 Device 003: ID 046d:c50c Logitech, Inc.

Bus 001 Device 001: ID 0000:0000

linux@linux:~$

Passordet mitt blir endret til dette:

9fabe19949483f8903dfe6bc6c26203c66b371b7f2c5155586d9af708c15fab8

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar

Har du nasjonale karakterer (æ,ø,å) i ESSID eller passord? Isåfall kan det være trøbbelet.

Dersom du får opp andre nettverk, så fungere nok nettverkskortet ditt og jeg vil fokusere på å fikse det. Hvis noen av de andre nettene er ubeskyttet, prøv å kople deg til bare for å verifisere at alt fungerer. Så over til ditt nett:

Er du sikker på at du broadcaster ESSID?

Har du forsøkt å sette opp tilkoplingen manuelt? (er en knapp under oversikten over alle nettverkene)

Lenke til kommentar
Har du nasjonale karakterer (æ,ø,å) i ESSID eller passord? Isåfall kan det være trøbbelet.

Dersom du får opp andre nettverk, så fungere nok nettverkskortet ditt og jeg vil fokusere på å fikse det. Hvis noen av de andre nettene er ubeskyttet, prøv å kople deg til bare for å verifisere at alt fungerer. Så over til ditt nett:

Er du sikker på at du broadcaster ESSID?

Har du forsøkt å sette opp tilkoplingen manuelt? (er en knapp under oversikten over alle nettverkene)

Har ikke æøå i essid eller passord.

skal sjekke om noen av de andre nettverkene er ubeskyttet, men tror ikke det.

Hvordan finner jeg ut om jeg broadcaster essid?

HAr prøvd å sette opp manuelt, hadde internett en stund, men sluttet å virke etter en stund i går kveld. muligens etter en restart av systemet. installerte ubuntuen i går kveld.

Lenke til kommentar

/&)/(?=#/#¤%#¤%!#%ET"TT#"%#"%#¤%

Begynner virkelig å skjønne dem som gir opp etter bare en dag eller to.

Er det så vanskelig å få til noe så simpelt og vanlig som trådløst nettverk out-of-the-box så skjønner jeg.. :)

Bare minutter unna før jeg også gir opp.

Har fakturaer som bør sendes snarest. Mamut'en ligger her klar for installering...

Hjeeeelp!!!

Lenke til kommentar

Fant nå ut at nettverket mitt forsvinner når jeg har installert de ufrie/skjermkort driverne og restartet PC-en. Med engang installasjonen av804 er ferdig så finner den automatisk mitt nettverk men så forsvinner det etter restarten..

Hva må jeg gjøre?

Mvh

Lenke til kommentar

%¤/¤%(¤(¤&"%#¤%¤#&%(

Det her er jo ren bingo!!

Nå har jeg prøvd å installere 804 5 ganger!! 2 av gangene så har den funnet nettverket mitt.

Så her sitter jeg fortsatt uten nettverk og drømmer om "gode gamle xp"...

Så kom igjen og hjelp meg noen!! Her har dere muligheten til å få enda en ny linux-bruker.

Prøvde linux mint for noen uker siden på en annen bærbar, og med den hadde jeg ingen problemer med noe, prøvde å installere den nå også men den ville ikke starte installasjonen på denne nye bærbare.

Lenke til kommentar
Er en utålmodig mann.

Tror ikke Ubuntu bryr seg om hva slags kjønn du har. :)

PS: Ubuntu fant ikke mitt nett heller, men det gikk an å skrive inn ESSID manuelt. Har du prøvd det?

:)

Essid=?? navnet på nettverket mitt? tror jeg har prøvd manuelt, men bare forklar meg i tilfelle det er noe helt annet jeg har gjort... :)

Mvh

Lenke til kommentar

Virkelig ingen som kan hjelpe meg mere her?

Får ikke nett

Prøvde linux mint også nå, der fikk jeg nettverk i begynnelsen i går kveld, men har ikke fått nett igjen i dag.

Har lyst å bruke linux på min jobb bærbar. men begynner å bli skikkelig lei av hele greia nå,

Har det noeå si at jeg har dualboot vista/linux? at det blir kluss med routeren pga det?

synes bare at det her var meget merkelig , 3 av 7 installasjoner så har det funnet nettverket mitt men så blitt borte kanske raskt, de 4 andre gangene så har ikke den funnet nettverket mitt i det hele tatt.

Jeg må installere det helt til jeg får opp nettverket mitt og da kan jeg aldri mere slå av min bærbare igjen så den ikke mister nettverket, er slik det fungerer de gangene den har funnet nettverk.

Igjen: Hjeeeeeeeeeeeeelp!!!

Endret av krbalto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...