CurSe Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Leser at boligprisen steg 0,1% i april og hvordan det går an skjønner jeg ikke helt mtp at det flyter av leiligheter til salgs som ikke blir solgt til/over takst. Nøyaktig hvordan er det de regner på om boligprisen stiger eller synker? Eksempel: La oss si at det er 50 leiligheter til salgs i Norge og hvis kun to av dem ble solgt i samme måned for 25% mer enn det taksten viser, vil boligprisene stige 25% da? Lenke til kommentar
festen Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Leser at boligprisen steg 0,1% i april og hvordan det går an skjønner jeg ikke helt mtp at det flyter av leiligheter til salgs som ikke blir solgt til/over takst. Nøyaktig hvordan er det de regner på om boligprisen stiger eller synker? Eksempel: La oss si at det er 50 leiligheter til salgs i Norge og hvis kun to av dem ble solgt i samme måned for 25% mer enn det taksten viser, vil boligprisene stige 25% da? Boligmarkedet hadde sin beste tid med kortest liggetid på senhøsten 2006, varelagret begynte øke i mars til april 2007. Prisene går ned, glem statistikken. Boligmarkedet er som en god vin som må modnes Lenke til kommentar
tygger Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Lav arbeidsledighet gjør sitt til at boligene stiger i pris. Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Fra 1. januar begynte man å måle størrelsen på boliger på en ny måte, noe som ikke er hensyntatt i beregningen av kvadratmeterpriser i statistikken. I snitt er samme bolig nå 5% mindre i statistikken, mens prisene ikke beveger seg. Det betyr at prisene i statistikken er blåst opp, og at et høyst reelt prisfall på boliger siden nyttår ligger skjult. Lenke til kommentar
festen Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Det er og fullføring av tidligere salg knyttet til nybygg hvor innskuddet er betalt for 1-2 år siden, og hvor hele kjøpesummen innbetales først ved innflytting. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 http://e24.no/eiendom/article2400173.ece Lenke til kommentar
festen Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 http://e24.no/eiendom/article2400173.ece Hver eneste gang siden 1945 har innhenting fra finanskriser skjedd ved at rentene har blitt satt ned og privat låneopptak har økt på og reddet økonomien og det er derfor tilbakeslag har blitt relativt korte. Vil det skje igjen eller er vi ved et vendepunkt? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 (endret) http://e24.no/eiendom/article2400173.ece Hver eneste gang siden 1945 har innhenting fra finanskriser skjedd ved at rentene har blitt satt ned og privat låneopptak har økt på og reddet økonomien og det er derfor tilbakeslag har blitt relativt korte. Vil det skje igjen eller er vi ved et vendepunkt? Tja? Vel mulig vi må tåle noen renteøkninger til. Tipper styringsrenten snur(les stopper) ved 6-6,5% til høsten d.å. Endret 1. mai 2008 av Jarmo Lenke til kommentar
ShaNickolas Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Håper det ikke blir så forferdlig lenge til prisene går nedover , så jeg kan finne meg drømmehuset til en fornuftig penge Lenke til kommentar
festen Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Håper det ikke blir så forferdlig lenge til prisene går nedover , så jeg kan finne meg drømmehuset til en fornuftig penge Om oljeprisen kollapser, krona svekker seg og renta går masse opp blir drømmehuset kastet etter deg. Alle økonomer satser på at verdensøkonomien og Kina skal redde Norge. Lenke til kommentar
ShaNickolas Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Virker som at verden tror Kina er et land der økonomien ikke kan kollapse , samme som verden har trodd om USA tidligere En annen ting er at jeg ikke unner Kina så syko stor vekst som de har hatt Lenke til kommentar
festen Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Virker som at verden tror Kina er et land der økonomien ikke kan kollapse , samme som verden har trodd om USA tidligere En annen ting er at jeg ikke unner Kina så syko stor vekst som de har hatt http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/artic...l=article_image http://www.livemint.com/2007/05/03003703/D...-sees-worl.html Det er veldig få som har synet til disse, men det er en måte å se det på. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Tror vi fortsetter her, ellers blir jeg rapportert for ot av trådstarter https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=940448 Lenke til kommentar
MrLova Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Leser at boligprisen steg 0,1% i april og hvordan det går an skjønner jeg ikke helt mtp at det flyter av leiligheter til salgs som ikke blir solgt til/over takst. Nøyaktig hvordan er det de regner på om boligprisen stiger eller synker? Eksempel: La oss si at det er 50 leiligheter til salgs i Norge og hvis kun to av dem ble solgt i samme måned for 25% mer enn det taksten viser, vil boligprisene stige 25% da? Vel jeg vil referere til Mark Twain's sitat: "Det finnes tre slags løgn: løgn, forbannet løgn og statistikk." Husk at det trikses veldig godt med disse boligpris-statistikkene. Se på dette eksempelet: Scenario 1: 2 boliger er til salgs. A koster 3.000.000 og B koster 2.000.000. Disse blir solgt og snittprisen er 2.500.000. Scenario 2: De samme 2 boligene skal selges, men markedet er tregt, veldig tregt. Ingen av boligene går for takst(som er prisen i scenario 1), derfor settes prisen ned 10% (ja det er mye, men illustrerer et poeng...) Vi har da at pris for A er 2.700.000 og B. 1.800.000. Bolig A blir solgt for 2,7mill , samtidig viser det seg at markedet er såpass tregt at bolig B ikke blir solgt. Hva er snittpris nå? Jo den er 2.700.000kr, altså en økning på 8%!!! Dette illustrerer godt hvordan disse statistikkene kan gi et galt bilde av virkeligheten. "Med statistikk kan man bevise alt - også det motsatte." - James Callaghan. Lenke til kommentar
festen Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 En ting som er veldig fascinerende er de langsiktige rentene. De går i sykluser og har vært på hell siden 1980, men nå har det snudd opp. Den perioden vi har nå er praktisk talt identisk til perioden frem til krakket i 1899. Følger rentene mønstret fra den gang, så vil krakket komme nå og rentene bli satt ned til 2-3 % før det fortsetter oppover http://www.norges-bank.no/upload/import/st...a/en/hms/c4.pdf (side 15 ) Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Leser at boligprisen steg 0,1% i april og hvordan det går an skjønner jeg ikke helt mtp at det flyter av leiligheter til salgs som ikke blir solgt til/over takst. Nøyaktig hvordan er det de regner på om boligprisen stiger eller synker? Eksempel: La oss si at det er 50 leiligheter til salgs i Norge og hvis kun to av dem ble solgt i samme måned for 25% mer enn det taksten viser, vil boligprisene stige 25% da? Tror det er slik at hvis den gjennomsnittlige boligen som omsettes har en pris på 30.000,- per kvadratmeter BOA/P-rom i mars, mens den gjennomsnittlige boligen som omsettes i april har en pris på 30.030,- per kvadratmeter BOA/P-rom så har boligprisene steget 0,1% i april måned. Pris i forhold til takst tror jeg ikke har noe å si. Så kan man også se på det spesifikke segmentet boliger du skal kjøpe, f.eks har nok leilighetsprisene i Tromsø svekket seg mer enn landsgjennomsnittet. Skal du kjøpe enebolig i Moss, kan du se hvordan eneboligprisene i Moss har utviklet seg de siste månedene og årene. Men som andre har nevnt før meg, statistikk kan både framstilles og tolkes veldig subjektivt, derfor er det vanskelig å si om f.eks liggetiden er kunstig lav fordi mange selgere tar vekk boligen sin fra markedet for senere å legge den ut igjen. Kvadratmeterprisen kan også se høyere ut enn den faktisk er fordi i et fallende marked vil de dårlige objektene ikke bli solgt. Jeg så blant annet en leilighet rett ved majorstukrysset, den ligger i førsteetasje med en på meglerspråket "unik romløsning", tror den har ligget ute i noen måneder, det kan tyde på at selger vil ha mer enn det noen kjøper er villig til å gi, så lenge den ikke er solgt vil den ikke komme med på noen prisstatistikk og dermed ikke trekke ned boligprisene. Jeg har vært innom NEF sine sider, men det jeg ikke fant der var statistikk på antall omsatte boliger. Er det noen som vet hvor jeg kan finne noe sånt, gjerne for de siste 20 årene? Lenke til kommentar
festen Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 [quote name='magicgunnar' date='02/05-2008 : 16:21' post='11076147'] [quote name='CurSe' post='11065688' date='30/04-2008 : 22:40']Leser at boligprisen steg 0,1% i april og hvordan det går an skjønner jeg ikke helt mtp at det flyter av leiligheter til salgs som ikke blir solgt til/over takst. Nøyaktig hvordan er det de regner på om boligprisen stiger eller synker? Jeg har vært innom NEF sine sider, men det jeg ikke fant der var statistikk på antall omsatte boliger. Er det noen som vet hvor jeg kan finne noe sånt, gjerne for de siste 20 årene? [/quote] Jeg tror ikke det finnes. Om det er noen interesse så tror jeg at mesteparten av fallet vil skje mot gull og ikke mot kroner. En normal pris, over tid, er 0,5 - 1,5 unse gull per kvm. Nå er vi ikke på noen gullstandard, derfor trykker Norges Bank opp penger for å dempe fallet i boligprisene når rentetoppen er nådd og de setter ned renta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå