Slabbedasken Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 (endret) Er det overdrevet med 8gb DDR2 ram i en ny gamer pc hvis en kjører Vista 64 bit, eller er dette helt unødvendig? Har bestillt 4gb ram pr i dag, men har lenge lurt på dette spørsmålet så håpte å få litt input fra resten av dere slabbedasken Endret 30. april 2008 av Slabbedasken Lenke til kommentar
9hdoksaet4 Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Min erfaring er at det er lite å hente på oppgradering fra 4GB til 8GB. Jeg har selv akkurat oppgradert fra 4GB til 8GB og merker egentlig lite til den økte mengden. Oppgradering fra 2GB til til 4GB derimot, er mer merkbart, spesielt ved nyere spill. Siden minneprisene er så lave som de er, skader det ihvertfall ikke å gå for 4GB. Så rått er det ikke, men heller ikke noe luksus med dagens priser på minne. Overdrevet er vel heller ikke ordet jeg ville brukt, for det spørs jo helt hva en bruker pc-en til. Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 30. april 2008 Forfatter Del Skrevet 30. april 2008 primert spill og video, men har hørt mange advarsler om programmer og spill som ikke er kompatibelt med 64bit operativsystem så sitter ogl urer på hva jeg burde gå for, 32bit og miste litt av rammen ved 4gb eller gå for 64 bit :-/ Lenke til kommentar
Hercules Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 jeg sitter med x64 og er strålende fornøyd, hvordan det er med støtte for enkelte spill vet jeg ikke siden jeg ikke er noe hardcore gamer men jeg spiller da litt og vet at roseonline og silkroadonline funker fett. jeg oppfatter x64 som stabilt og responsivt. men viktig at driverstøtten er der da, vista er kravstor der men klart skal man få stabilt system trenger man stabile drivere. programmene jeg har innstalert har fungert bra uten problem, men det finnes nok programmer og spill man kan få problemer med å kjøre men da gjerne litt eldre utgaver ville jeg tro. kan du ikke bare sjekke hjemmesidene til spill og programmer du bruker da? bruker å stå der hva dem støtter Lenke til kommentar
Tydeus Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Det var med kryssede fingre og bange anelser jeg gikk over til vista ultimate for 2 uker siden, men jeg må si at det fungerer over all forventning. Har nemlig ikke hatt en feil/krasj osv siden dette ble installert. Systemet mitt kjører med 8 gb ram og alle komponenter er helt nye. Når det gjelder mitt bruk av systemet er vel egentlig 8 gb overkill, men siden jeg først hadde 64 bit så jeg ikke problemet med å betale 500 kr for 4 nye gig med ram. Går vel egentlig under "kjekt å ha kategorien". Drivere osv. har ikke vært et problem med de komponentene jeg har, da alt er nytt og 64" bits drivere finnes. Eneste er et dlink nettverkskort hvor jeg måtte benytte en atheros "beta" driver da dette dlinkkortet ikke hadde støtte for 64-bit. Med spill har jeg heller ikke hatt noen problemer, ingen blåskjermer eller krasjer. Sågar for å teste systemet for litt nostalgi la jeg inn American Mcgee's Alice, dette er et spill beregnet for win98/ME utgitt i 2000 og fungerte aldri for meg i XP/2000. Dette fungerte uten feil og det er nesten med tårer i øynene jeg nå sitter å spiller. Så 8 gb i vista er ikke noe problem hvis du ser at det er 64-bits drivere tilgjengelig. Lenke til kommentar
9hdoksaet4 Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Angående valg av Vista 32- eller 64-bit ville jeg uten tvil valgt 64-bit. Jeg har ikke hatt problem med et eneste spill som jeg har innstallert, og Steam fungerer glimrende i 64-bit. Stabilitet har jeg aldri hatt problem med. De eneste blåskjermene jeg har fått var da jeg innstallerte Vista med 4GB minne(visste ikke om 4GB problematikken) og i fjor høst da Nvidia sine drivere ga blåskjermer i fleng. Så hvis du skal kjøpe/bygge ny pc bør du satse på 64-bit sammen med 8GB minne. Jeg er enig med Hercules om det han skriver om kompabilitet. De fleste seriøse utgivere opplyser om programmene og spillene er kompatible med Vista, og fungerer de i 32-bit Vista er det nesten garantert at det fungerer med 64-bit Vista. Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Sitter på 64-bit vista med 8GB ram her og det kommer til bruk ved SupreCommander og Photoshop for det meste men vil tro det kommer flere og flere spill som tar i bruk ressursene som er tilgjengelige. Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 1. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2008 Takker for tipset, bestiller et ekstra sett 4gb minnekit, var jo så god pris på Mushkin settet på Netshop denne uken, så får jeg kjøpt meg Visa64bit og håpe på at det går bra ;-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå