Gå til innhold

BK: Noen prøvebilder med ny vidvinkel


RandiA

Anbefalte innlegg

Rakk å ta ett prøvebilde da jeg hentet vidvinkel-objektivet, før batteriet var tomt. Ser jo det må en del trening til her ja. Motivet ble jo fint da i forbifarten hjem fra byen. Til å være mitt aller første vidvinkel-foto noen-sinne, ble det kanskje ikke helt ille.

 

post-92574-1209586201_thumb.jpg

 

1/100, f/10, ISO 200, Focal L:14

 

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fett bilde. lett å skjønne at folk digger dette objektivet. eg kjøpte det selv etter å ha sett sånne bilder, og det er rein reklame for objektivet. er det 10-20 du har kjøpt?

Ja, den Canon 10-22 er det, litt dyrt da. Dette ble tatt bare i all hast, fikk ikke prøvd noe for batteri gikk ut. Men jeg tror det skal bli gøy å bruke ja.

RandiA

Lenke til kommentar

Takk for tips. Canon sin kostet det dobbelte den....så jeg håper den vil holde mål. Hva mener du at du bruker 10mm? Hvordan står du da? Prøvebildet mitt var 14, måtte vel en del på avstand for å få med alt. Kunne for så vidt stått nærmere...skal eksperimentere litt. Går det an å ta "normale" bilder også? Slik at man ikke treneger å ta med flere objektiver på en fototur?

RandiA

Lenke til kommentar

Det er jo bare du som vet om 22mm gir deg "normale" bilder. Men, ja, 22mm begynner å flørte med normalområdet, og begynner å bli ganske allsidig. Om du trenger å ta med flere objektiver er det igjen bare du som vet. Skal du skyte på landskap og makro er det logisk at du ikke kun tar med vidvinkel.

 

Men et fint stykke glass du tar skaffet deg i hverfall! :)

Lenke til kommentar

Jeg har også gode erfaringen med det objektivet, men bildet ditt viser hvor vanskelig det er å utnytte det. Det skal bare en ørliten feil vinkling til før du får skjevheter som er vanskelige å rette opp i etterbehandlingen. Når du vinkler en så brei vidvinkel oppover så må du være pinlig nøyaktig med plasseringen av kamera.

Lenke til kommentar
Jeg har også gode erfaringen med det objektivet, men bildet ditt viser hvor vanskelig det er å utnytte det. Det skal bare en ørliten feil vinkling til før du får skjevheter som er vanskelige å rette opp i etterbehandlingen. Når du vinkler en så brei vidvinkel oppover så må du være pinlig nøyaktig med plasseringen av kamera.

Ja, forstår det....at det kan bli annerledes enn det der...jeg satt på en benk foran Vestfronten...og da ble det oppover, kanskje det hadde blitt bedre stående fotografering?

RandiA

Lenke til kommentar

Det har vi den største ulempen med zoom i det hele tatt. Kjøp deg et fastobjektiv i vidvinkel eller normalklassen, Randi. Zoomer gjør deg lat. Blir du lat beveger du deg minimalt, ser mer tv, spiser mer snop, begynner med dop og til slutt slutter du å fotografere. Eneste motgift er fastoptikk, er jeg redd.

Lenke til kommentar
Det har vi den største ulempen med zoom i det hele tatt. Kjøp deg et fastobjektiv i vidvinkel eller normalklassen, Randi. Zoomer gjør deg lat. Blir du lat beveger du deg minimalt, ser mer tv, spiser mer snop, begynner med dop og til slutt slutter du å fotografere. Eneste motgift er fastoptikk, er jeg redd.

Nå har jeg nettopp kjøpt den der...så det blir lenge til neste kjøp (vel, tele er bestilt)... :!: og lat blir jeg nok ikke :!: ..jeg er trenings-addicted (to-tre timer hver dag, og går eller sykler en mil hver dag)...så du synes ikke det objektivet er bra du da??? Trodde jeg hadde kjøpt noe smart jeg nå... :mad:

RandiA

Lenke til kommentar

Det er veldig bra. Et av de beste jeg har testet for cropformatet, kanskje det beste. Men farlig når det fører til at man tar bilder sittende på en benk. Det er nemlig et objektiv som krever stor konsentrasjon, og derfor ikke noe for hvem som helst. Det er faktisk et krevende objektiv å utnytte.

Lenke til kommentar
Takk for tips. Canon sin kostet det dobbelte den....så jeg håper den vil holde mål. Hva mener du at du bruker 10mm? Hvordan står du da? Prøvebildet mitt var 14, måtte vel en del på avstand for å få med alt. Kunne for så vidt stått nærmere...skal eksperimentere litt. Går det an å ta "normale" bilder også? Slik at man ikke treneger å ta med flere objektiver på en fototur?

RandiA

 

Mitt er jo et zoom objektiv, men jeg synes zoomen er ganske ubrukelig til det aller meste. Og siden jeg ikkje vil bli feitere eller begynne med narko slik PM har erfaring med, så holder jeg meg unna. Det samme gjelder jo andre objektiver også. Dessverre har fast objektiver store begrensninger til f.eks konsert, og andre ting der man ikkje får bevegd seg skikkelig. I en drømmeverden hadde det jo vært helt rått å kun brukt fastobjektiver, men slik er det no engang ikkje!

Lenke til kommentar

Etter å ha htt 10-22mm i snart en uke (mangler enda noen timer :)), så må jeg si meg uenig at det skal brukes på kun 10mm. Jeg bruker hele området - skulle gjerne sett at det gikk et par-tre-fire mm lengre på den lange siden ...

 

Men dette med å være nøyaktig og stå rett - det er veldig veldig viktig.

 

Tom

Lenke til kommentar

1: Man trenger ikke bli syk av å eie zoomer, men forsiktighet ved bruk er viktig. De fleste forstår nok hva jeg mener med det.

 

2: Det holder med et fastobjktiv, eller at man bruker zoomen på samme måte som man bruker fastoptikk, for å unngå alle plagene jeg beskriver.

 

3: Jeg har fått publisert flere konsertbilder "enn de du har tatt", aksje. Lyssterk fastoptikk er en svært god løsning på konserter. Det er klart av man av og til trenger å croppe litt, men det kan uansett forekomme når man jobber presse. Man opplever til og med dypetsing av sine bilder, hvis det passer i det grafiske designet.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Her har du fått det bedre til. Det første bildet synes jeg er ganske fint. Jeg lurer litt på om det kunne vært litt mindre vann, men egentlig kan det stå slik det er. Det er likevel noe du kunne prøvd, men ikke klipp bort for mye.

 

Det eneste som er litt uheldig er skyggene som blir litt for fremtredende. Ellers er bildet helt greit som et reisebilde el. lign.

Fint sted, forresten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...