Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lampetrøbbel Kadett E etter montering av LED´s


Anbefalte innlegg

Da var pærene mine mine kommet fra V-leds kommet med posten..

Etter litt montering så finner jeg ut at ikke jeg får i høyre baklykta, nærmere sagt ryggelys og blinklys..

Park/brems fungere som det skal, men altså ikke "nederste" delen av lykta..

Jeg har sjekket sikringene hele veien, byttet pæreholder med 2 andre jeg hadde liggende, uten resultat.

Jeg har prøvd med glødepærene som sto i før (det funker)

 

Har også lagt merke til at ikke sideblinkeren på høyre side heller ikke fungerte..

 

Noen som har noen idéer, så løper jeg ut å prøver med en gang de kommer og inn igjen med tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig feil ved blinklys:

 

Orginalt blinkrele krever en del belastning for å fungere. Når man bytter til led, reduserer man belastningen. Dette kan kompenseres med en effektmotstand i paralell med lampen. Ellers er det mulig å bytte ut blinkreleet med et som er beregnet for led..

 

:roll:

Lenke til kommentar

Så hver lyspære har sin egen pæreholder?, ingen felles jord? Jeg ville tatt et multimeter å målt i pæreholderene på høyre side for å sjekke at pæreholderen har rett polaritet, plussen skal alltid være i midten på pæreholdere med bajonettsokkel.

 

Hvem vet, de kan være byttet om på.

Lenke til kommentar
Så hver lyspære har sin egen pæreholder?, ingen felles jord? Jeg ville tatt et multimeter å målt i pæreholderene på høyre side for å sjekke at pæreholderen har rett polaritet, plussen skal alltid være i midten på pæreholdere med bajonettsokkel.

 

Hvem vet, de kan være byttet om på.

 

 

Har sjekket ved å ta en ledning fra jord på bil til det som skal være jord på pæra, men fikk da en liten gnist og lystap inni bilen..

 

Noen måte å snu om polariteten på?

Lenke til kommentar

Da har jeg vært ute å kikket litt igjen, å ser på pæreholderene at de er litt forskjelige..

Den ene har jordinga på et annet sted sted, så må få tak i en lik som den som på venstre side tror jeg..

 

Stemmer som Rebel-Rider sier at det snudd om pluss og minus på den som trøbler det til..

Men trenger da altså ikke vanlige pærer å ha pluss i midten under og jord rundt da :hmm:

Lenke til kommentar

Du kan jo forsøke å se hvor polariteten er snudd. Hvis du måler på pluggen som går til lykta, så vil du kunne se om den har felles positiv eller felles negativ. Det finnes metoder som kan brukes for å snu polariteten inn til lykta.

 

Og nei, vanlige glødelamper er ikke polaritetsavhengig. Det er dog noe rart at de LED-pærene du har ikke automatisk snur polariteten, da det er relativt vanlig i slike moduler og er svært lett og billig å gjøre inni pæremodulen.

Lenke til kommentar

Okay :)

Hvordan kan jeg gjøre dette uten å klippe for mye i det som er av ledninger baki der?

Har vært hengerfeste på den, så er en del strømtjuver jeg gjerne skulle bli kvitt (fant i går ut at det bare var klipt av så det var masse ledninger som lå løst, koblet til baklyktene via strømtjuver)

Lenke til kommentar
Det er dog noe rart at de LED-pærene du har ikke automatisk snur polariteten, da det er relativt vanlig i slike moduler og er svært lett og billig å gjøre inni pæremodulen.

 

Nå er det standardisert hva som skal være pluss og minus så skal normalt ikke være nødvendig.

Lenke til kommentar
Okay :)

Hvordan kan jeg gjøre dette uten å klippe for mye i det som er av ledninger baki der?

Har vært hengerfeste på den, så er en del strømtjuver jeg gjerne skulle bli kvitt (fant i går ut at det bare var klipt av så det var masse ledninger som lå løst, koblet til baklyktene via strømtjuver)

Er det ikke normalt sett en plugg der? Det du trenger å gjøre er å skaffe tilgang til de ledningene som gir styrestrømmen til lykta. Du kan så måle fra dem til chassis når du slår på de aktuelle lyktene. 0V ved på => Du har minusstyring, 12V ved på => Du har plusstyring.

 

Hvis du vil gjøre inverteringen av spenningen enkelt, så bruker du relèer, og en haug av dem. Ulemper: Dyrt, stor fare for feil, mye ledninger, og mye strømforbruk. Noe vanskeligere, men en bedre metode er å bruke (mos-)transistorer, men det er litt vrient pga. de er ikke laget for å festes på noe annet enn kretskort. En annen metode kan være å finne en metode for å bytte om på noe inni lykta.

Lenke til kommentar

Pluggen skal normalt være konstruert slik at du kan dra ut pinnen i den og flytte på dem (vist du kan teknikken).Hadde en Audi som jeg gjorde dette på for å flytte om på park og bremselysene, men å klippe/skjøte er også et alternativ, vil tro det er tryggere også da å ødelegge pluggen ikke er ønskelig.

Lenke til kommentar

På et eller annet punkt så går det to ledninger eller koblinger til pæreholderen. Klarer du å finne dem, så kan du kutte dem, bytte dem om og lodde dem sammen igjen.

 

Bare husk å verifisere at ikke pæreholderene er koblet sammen med felles pluss et eller annet sted, for isåfall må du få kuttet den koblingen om mulig.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Som segt er det 5 punkter på pæreholderen fra "multikontakten"

Har sett at den ene er feil da strøm går til "ringen" rundt pæra som jorder, og at det er jording i bånn midt i holderen :)

 

Må fikse npe der, men har ikke multimeter mer, så må nesten bare prøve meg fram ;)

Lenke til kommentar

Har vært ute å prøvd litt nå, men skjønner ikke stort..

Dissekterte hele "multikontakten" så sitter nå med 5 løse kontakter..

 

Tok også av noen strømtjuver men virker nå som det ikke er kontakt i et par av ledningene som de satt på nå..

 

Kobler jeg jord på kan jeg få hvilken som helst pære bak til å blinke, til og med ryggelys og park/bremselys på likt..

 

Høres for øvrig ut som reléet tok kvelden, for ikke noe liv i blinklyset over hodet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...