Gå til innhold

BK: Portrett av lillesøss


Anbefalte innlegg

Lånte lillesøster for en rask fotoshoot, slik at jeg kunne øve littegranne på portretter. Har ikke gjort det før, så ble overrasket over hvor vanskelig det var. Øvelse gjør nokk mester. Var overskyet og har ikke blitz eller stativ, så det ble en del dårlige - men et av de jeg ble mest fornøyd med kommer her:

post-33652-1209581041_thumb.jpg

Gikk for største blender(burde valgt mindre for skarpere bilde - men da ville lukkertiden blitt enda lengre) og full brennvidde, altså f/2,8 på 55mm. Lukkertiden endte på 1/50 sec med en ISO på 200.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et helt greit candid-portrett med god kontakt med modellen. Teknisk er det dessverre noe å utsette på etterbehandlingen. Det er noe galt med skalleringen av bildet. Det virker ikke skikkelig oppløst på min monitor. Ellers er fargene i det blasseste laget, så gi bildet en ekstra omgang i redigeringsprogrammet ditt.

Lenke til kommentar

Henger meg på den forrige komentaren. Synes modellen din har et godt blikk, og du har fin kontakt med henne. Vet ikke helt om det kvadratiske formatet er det beste, men synes ikke det var helt feil heller. Litt synd at bildet har noen utbrente partier (såvidt), men om du har rå-fila, kan det kanskje hentes inn. Jeg tok meg den frihet å etterbehandle litt på bildet ditt...

 

post-109531-1209726480_thumb.jpg

 

Forsøkte å dempe bakgrunnen noe for å få fram modellen litt bedre. Justerte fargene også. Dette er ikke ment som å slakte bildet ditt, men kun et eksempel fra min side på et av mulighetene du har til å gjøre noe mer med bildet. Ellers tror jeg du er heldig som har tilgang på en så "fotogen" modell. Anbefaler deg å jobbe mer med henne :-)

Lenke til kommentar
Please, hvorfor ødelegge en naturlig modell ved å gjøre henne om til en photoshoppet barbie-dukke?

 

Vel, Jeg føler ikke at jeg har ødelagt en naturlig model. Om du ikke liker etterbehandling i PS, så er det helt i orden for meg. Vi har alle forskjellig smak. Jeg ville antagelig ikke hatt det samme bildet å gå ut ifra i utgangspunktet heller. Så min versjon ville uansett ha vært anerledes fra starten av. Dette er det jeg ville ha gjort i etterbehandling med dette utgangspunktet. Barbie-dukke? Javel, men for meg ble det bedre.

Lenke til kommentar

Enig i at fargene er for blasse i originalen. Tor arne bjørn sin versjon synes jeg ble for overdrevet igjen. Har ikke noe å si på etterbehandlingen i seg selv, men synes ikke det passet til et utendørsfoto av ei frisk og naturlig jente i allværsjakke.

 

Litt grå og kjedelig bakgrunn, ville gått for noe mer grønt og vårlig. Evt mindre dybdeskarphet eller dempe bakgrunnen litt i PS.

 

Fin søster!

Lenke til kommentar

Tusen takk for kommentarer.

 

Enig i at det ble litt for blasse farger, ble vel egentlig sånn når jeg prøvde dempe rødfargen på jakka som tok bort all fokus - og så droppa jeg å gjøre noe for å få litt farge på resten.

 

Ble litt soft for min smak, Tom Arne, men takk for forslaget. Ble mye bedre på mange måter. Gikk for kvadratisk format siden bakgrunenn var enda mer forstyrrende utover pluss at jeg synes det passet.

 

Du fikk fram fargene godt sn0dig, men synes personlig det ble litt for mørkt og skaprt - men takk for tips.

 

Tror jammen jeg skal prøve å behandle bildet litt mer, og laste opp ny versjon senere i kveld.

Lenke til kommentar
Du fikk fram fargene godt sn0dig, men synes personlig det ble litt for mørkt og skaprt - men takk for tips.

 

Tror jammen jeg skal prøve å behandle bildet litt mer, og laste opp ny versjon senere i kveld.

 

Jeg kjørte en liten unsharp mask på etter at jeg hadde justert levels, så det er bare å ikke gjøre det når du redigerer :)

Lenke til kommentar

Hihi, armen ble kansje litt forstyrrende uten crop ja. Synd at bildet ikke er helt skarpt, men tok du det med 1/50 i lukker, og 2.8 blender? Hvor dårlig lys var det egentlig? : o

 

Potensialet ligger der. Hva med å dra henne med ut enda en gang når skyene forsvinner? ^^

Endret av J@cob
Lenke til kommentar
Hihi, armen ble kansje litt forstyrrende uten crop ja. Synd at bildet ikke er helt skarpt, men tok du det med 1/50 i lukker, og 2.8 blender? Hvor dårlig lys var det egentlig? : o

 

Har softa bildet litt... men originalen kunne vært skarpere.

 

Var overskyet og regnet litt(altså tunge skyer), på ettermiddagen.

 

 

Har nå fått meg 50mm f/1,4 som er superdigg. :D

Lenke til kommentar
Lot være å croppe nå. Håper det er en forbedring.

post-33652-1209830552_thumb.jpg

 

Merker jeg har myyye å lære når det gjelder portretter og etterbeandlingen av dem.

Synes denne versjonen har best bildebehandling. Det ser mest naturlig ut, og passer et slikt bilde best. Synes det fungerer både med og uten cropping, men kanskje best med.

 

Sistemann (DHM) sin versjon var bra i fargene, men var oppskarpet for mye slik at det ble forstyrrende artifakter (eller hva det heter) i bakgrunnen og huden så noe rar ut.

Lenke til kommentar

Jeg hadde jo helt glemt å gi kritikk på bildet her :S

 

Synes det er et fint utsnitt, og skarpheten er det ikke noe å si på. Naturlig og fint, bra kontakt og fine farger (øynene grønne, bakgrunnen grønn :thumbup: )

 

Som du sannsynligvis har fått med deg, kunne det blitt gjort litt annerledes i redigeringa men det er dratt så langt i denne tråden nå at det går jeg ikke mer inn på.

 

Bra at noen har frivillige fotomodeller i hjemmet... Søstera mi er sta som et esel og gjemmer seg i fjøset hver gang jeg drar fram kameraet :\

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...