Gå til innhold

Kraftig hjemme PC med stor lagringsplass ca. 20000

Anbefalte innlegg

Gamle PCen synger på siste verset, så det er på tild med noe nytt! Har en god del penger å bruke, spesiellt siden jeg trodde jeg måtte betale 12000 i restskatt, og istedet fikk igjen 1500. Har svært begrensede kunnskaper, så jeg håper virkelig noen kan hjelpe meg.

Skal brukes til endel forskjellig, bl.a jobbing med video og musikk filer (ikke profesjonelt). Er viktig at jeg f.eks kan sette maskinen til å kode noe og samtidig gjøre andre ting. Kommer ikke til å brukes til gaming.

Det mest spesielle jeg trenger er STOR lagringsplass til musikksamlingen min. For øyeblikket har jeg den på en 2TB ekstern HD, men den er full. Jeg har også både filer som er kodet som det ikke er plass til, og CD-er som ikke er kodet ennå. Jeg regner derfor 4TB lagringsplass + Raid (5?) backup som nødvendig. Om det kunne være mulig å sette inn flere disker om det skulle bli nødvendig ville det være et stort pluss.

Når det gjelder hovedkort, prosessor etc, så vil jeg ha kraftig, men ønsker ikke å betale dobbelt for det nyeste nye, om dere skjønner hva jeg mener. Som et eksempel har jeg blitt fortalt at Quad Core og DDR3 minne ikke er verdt det det koster ekstra, stemmer det?

Kabinettet kan ikke være mer enn 50cm høy, 23 cm bredt. (Om absolutt nødvendig kan jeg nok til med sag og få høyden opp i ca. 65cm)

Skjerm er så gammel at jeg nok trenger ny. Er vel 22" som er aktuell.

Noen andre ting jeg ønsker/trenger:

Skal kunne spille av video på TVen (HDMI utgang?)

Firewire inngang

Skal få PCen ferdigbygget, så alt bør nok komme fra samme butikk. Har veldig gode erfaringer med Multicom, så det hadde vært fint å få det derfra, men ikke noe krav.

20000kr er ikke noe "fast" tak, bare en antydning.

Vet det blir mye arbeid for noen å "sette opp" alt dette, så om noen hjelper meg så ville jeg bli veldig glad.

Videoannonse
Annonse

Jeg vurderer å kjøpe Microplex's Cube case, men etter det du beskriver, så har du

vel ikke plass?

Etter flere år med skruing på PC-en og et kabinett som aldri er lukket er jeg ganske

lei og kommer denne gangen til å kjøpe drevrammer som man kan skifte ut HDD fra fronten.

Kjøper vel denne, "SNT-3141SATA opptar 3 stk. eksterne 5¼" brønner og har plass til 4 stk. 3½" S-ATA harddisker"

men den er billigere på datakjedens webshop enn hos microplex.

Da er det bare å dytte i disker etter hvert som man har behov for det.

Har du plass, lønner det seg å ha:

1 pc til spilling/videoredigering, 1 htpc til stuebruk, 1 pc som server til lagring

av filmer.

Jeg vurderer å kjøpe Microplex's Cube case, men etter det du beskriver, så har du

vel ikke plass?

Etter flere år med skruing på PC-en og et kabinett som aldri er lukket er jeg ganske

lei og kommer denne gangen til å kjøpe drevrammer som man kan skifte ut HDD fra fronten.

Kjøper vel denne, "SNT-3141SATA opptar 3 stk. eksterne 5¼" brønner og har plass til 4 stk. 3½" S-ATA harddisker"

men den er billigere på datakjedens webshop enn hos microplex.

Da er det bare å dytte i disker etter hvert som man har behov for det.

Har du plass, lønner det seg å ha:

1 pc til spilling/videoredigering, 1 htpc til stuebruk, 1 pc som server til lagring

av filmer.

Takk for svar!

Som du sier, jeg har ikke plass til Cube Case på grunn av bredden. Selv om jeg "mekker litt" på benken har jeg heller ikke plass til de største Towerene på høyden.

Det kabinettet jeg ser på er Sharkoon Rebel 12.

Har:

• 11x 5.25" drive bays (external)

• 1x 3.5" drive bay (external)

• 6x 3.5" bays for HDDs (internal)

5.25 kan vel gjøres om til 3.25 med overganger, kan de ikke det?

Bor på hybel, så det er ikke aktuellt med flere PCer for øyeblikket. Jeg øsnker stort sett bare å kunne spille av sport (NBA etc) jeg laster ned på TVen (42" Panasonic full HD).

Har sett litt på deler, men jeg aner ikke hva som passer sammen. Noen som kan kommentere disse?

Sharkoon Rebel 12 Value Big Tower (TTXS03)

BENQ FP222WA 22" Wide LCD 1680x1050 5ms 700:1 VGA

WESTERN DIGITAL RAPTOR 36GB SATA (Systemdisk)

SEAGATE BARRACUDA 7200.10 750GB SATA-II 3.5LP 8.5MS 7200RPM 16MB 3GB/S (Generellt Bruk)

5* SEAGATE BARRACUDA 7200.11 1TB SATA-II 3.5" 8.5ms 7200RPM 32MB 3GB/S NCQ (RAID)

HIGHPOINT RocketRAID 2522 2P Mini-SAS, SATA II/300 RAID5, NCQ, PCI Express x8

Sony Nec Optiarc AD-7203A 20x DVD±R/RW DL + DVD-RAM, Labelflash, IDE, Sort, bulk

Trenger hjelp med hovedkort, prosessor og minne + andre ting jeg har glemt.

Jeg hadde vurdert den billigste SDD 2,5" som OS-disk. IDE, men billig (kanskje feilpriset?).

Om du ikke vil ha IDE kabler i kabinettet bør du bytte DVD-brenner.

Skjermkort trenger du kanskje også?

Tror jeg hadde valgt en Q prosessor om jeg ikke skulle spille på den uansett.

Edit:

Billigste SSD disk

Ellers har mer kjente MTRON (i alle fall mer kjent for meg) en SATA 32GB til rundt 1800,-..

Igjen merkelig billig disse SSD diskene, og jeg ville kanskje hørt med SHG når man kan regne med å få inn disse diskene til den prisen..

Endret av Sovehest
Jeg hadde vurdert den billigste SDD 2,5" som OS-disk. IDE, men billig (kanskje feilpriset?).

Om du ikke vil ha IDE kabler i kabinettet bør du bytte DVD-brenner.

Skjermkort trenger du kanskje også?

Tror jeg hadde valgt en Q prosessor om jeg ikke skulle spille på den uansett.

Edit:

Billigste SSD disk

Ellers har mer kjente MTRON (i alle fall mer kjent for meg) en SATA 32GB til rundt 1800,-..

Igjen merkelig billig disse SSD diskene, og jeg ville kanskje hørt med SHG når man kan regne med å få inn disse diskene til den prisen..

Hva med denne DVD brenneren?

Sony Nec Optiarc AD-7203S 20x DVD±R/RW DL + DVD-RAM, Labelflash, SATA

Er ikke SSD ment for bærbare PCer?

SSD bruker mindre strøm og brukes derfor i bærbare. Antar at en del folk her på forumet kan sette deg grundig inn i hvordan og eventuelt hvorfor du kan velge en SSD disk. 2,5" er jo primært laget for bærbare, men når den er mye billigere enn tilsvarende i 3,5" er det vel bare å fleske til? :)

Raptoren støyer litt, mens en SSD vil være lydløs.

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=48514

Den mangler kabinett og CD/DVD drev. Kabinett har jeg ingen anbefalinger om, og CD/DVD drev er vel hipp som happ.

Edit:

Skjerm glemte jeg. Jeg ser du har pekt deg ut en fin skjerm, men la meg få anbefale DENNE.

Edit2:

Endret litt på handlevognen.

Endret av Superslask
https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=48514

Den mangler kabinett og CD/DVD drev. Kabinett har jeg ingen anbefalinger om, og CD/DVD drev er vel hipp som happ.

Edit:

Skjerm glemte jeg. Jeg ser du har pekt deg ut en fin skjerm, men la meg få anbefale DENNE.

Edit2:

Endret litt på handlevognen.

Takker så mye, ser jo knallbra ut!

Arctic Silver Arctic Silver 5 20080501

Gigabyte GA-P35T-DS3P 20080501

Intel Core 2 Quad Q9300 4-7 dager

OCZ DDR3 PC3-10666 Platinum Dual Channel 2 GB (2 x 1024 MB) (2 stk.)

Samsung SH-D163A 20080501

Samsung Spinpoint F1 1 TB (6 stk.) 20080501

Sapphire Radeon HD 3850 1024 MB 20080501

Western Digital Raptor X 20080501

Zalman CNPS8000 20080501

Sharkoon Rebel 12 Value Big Tower (TTXS03)

BENQ 24IN LCD 1000:1 1920X1200 G2400W BLK VGA DVI HDMI 2MS WIDE (G2400W)

HIGHPOINT RocketRAID 2522 2P Mini-SAS, SATA II/300 RAID5, NCQ, PCI Express x8

Sony Nec Optiarc AD-7203A 20x DVD±R/RW DL + DVD-RAM, Labelflash, IDE, Sort, bulk

Mangler vel strømforsyning, hvor stor trengs?

Noe annet som mangler/ikke passer sammen?

Bare glem SAS du, en Raptor X er mer enn nok til systemdisk.

Det hovedkortet har allerede 8 interne SATA porter, hvorav 6 har støtte for RAID5, så du trenger ingen ekstra kontroller. Kjører selv et stort raid på samme kontroller og er fornøyd.

Jeg er litt usikker på HDMI utgangen på skjermkortet. Prisguide sier at det har det, men det ser ikke slik ut. Bruker du HDMI til både lyd og bilde?

Edit:

PSU (denne har 2 SATA strømkontakter mindre enn du trenger, så husk forgrener/omformer).

Endret av Superslask
Bare glem SAS du, en Raptor X er mer enn nok til systemdisk.

Det hovedkortet har allerede 8 interne SATA porter, hvorav 6 har støtte for RAID5, så du trenger ingen ekstra kontroller. Kjører selv et stort raid på samme kontroller og er fornøyd.

Jeg er litt usikker på HDMI utgangen på skjermkortet. Prisguide sier at det har det, men det ser ikke slik ut. Bruker du HDMI til både lyd og bilde?

Edit:

PSU (denne har 2 SATA strømkontakter mindre enn du trenger, så husk forgrener/omformer).

Trenger jeg ikke mer enn 600W med så mange HDer?

Jeg har ikke Surround Receiver på TVet på grunn av liten plass, så det hadde vært fint å kunne bruke bare en kabel for lyd og bilde.

Beklager at jeg antok det var 6 SATA kontakter på kortet. Leste det på Amentino, men jeg ser jo på bildet samt i prisguiden, at det er 8. Da er det bare å glemme SAS.

Vil fortsatt minne deg på at Raptor har litt støy.

Du kan gå for en raskere ram fra samme leverandør. Har ikke erfaring med det HK eller DDR3, men antar 12800 OCZ er like kompatibelt.

Personlig syns jeg det er en litt for lang stretch for den CPUen. Vannkjøling er også lite nødvendig da jeg ikke oppfatter trådstarter som noe særlig til overklokker, og den kjøleren jeg linket til er allerede så stille at man ikke tjener noe på lyd. Mangelen på systemdisk gjør ting litt knotete om han vil kjøre alle diskene i samme RAID, da du trenger drivere under installasjon. Jeg vet heller ikke hvordan det blir å lage en disk større enn 2TB mens du har windows installert på den (altså konvertere til GPT disk). RAMen var også litt slapp med tanke på den fete prosessoren, og 8GB vet jeg ikke helt om er verdt det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...