InToRv Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Jeg ble ifjor "dømt?" til påtaleunlatelse for bruk av falsk id for å kjøpe snus, utrolig nok. Er det noen som kan forklare hva dette betyr? Er jeg registert noe som helst sted? Hva skjer om jeg gjør det samme igjen osv? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Sakset fra Wikipedia: Påtaleunnlatelse er at påtalemyndighetene bestemmer at det ikke skal reises tiltale mot en antatt lovbryter, selv om det finnes nok beviser til at en sak kunne vært ført. Bestemmelsen om påtaleunnlatelse finner man i Straffeprosessloven §69. Grunner til at det gis påtaleunnlatelse kan være at lovbruddet er lite alvorlig, og at den siktede ikke har gjort noe ulovlig før. En påtaleunnlatelse er ment som en advarsel til den siktede. Påtaleunnlatelsen kan gjøres betinget med en prøvetid på to år. Det betyr at hvis den siktede blir tatt for et nytt lovbrudd i disse to årene, vil han eller hun både bli tiltalt for det nye og det gamle lovbruddet. Hvis påtaleunnlatelsen gjøres betinget, blir den ført inn i politiets strafferegister. Selv om straffeskyld anses bevist, kan påtale unnlates såfremt slike særlige forhold er til stede at påtalemyndigheten etter en samlet vurdering finner at overveiende grunner taler for ikke å påtale handlingen. Unnlatelse av påtale etter første ledd kan gjøres betinget av at siktede i prøvetiden ikke gjør seg skyldig i noen ny straffbar handling. Prøvetiden er to år fra den dag det blir besluttet å unnlate påtale, men ikke lenger enn foreldelsesfristen for adgangen til å reise straffesak for handlingen. Unnlatelse av påtale kan også gjøres betinget av slike vilkår som er nevnt i straffeloven § 53 nr. 2, nr. 3 bokstavene a - h, nr. 4 og nr. 5. Den siktede skal på forhånd få adgang til å uttale seg om vilkårene. Når den siktedes forhold gir grunn til det, kan påtalemyndigheten i prøvetiden oppheve eller endre vilkår som er fastsatt og sette nye vilkår. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå