Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg lurer på en ting, sånn som dere sikkert vet er det gjort masse tester om hvilke antiviurs som finner flest trusler/virus som feks. http://www.av-comparatives.org/

jeg lurer på om det er gjort noe slike tester med antispyware. siden jeg er ganske usikker på hvilke antispyware jeg skal velge. på dette forumet er det vell superantispyware som dominerer, men jeg syns det ser ut som en gammel skraphaug og veldig dårlig ut. ( skal ikke dømme etter utseende :p) men usanett, vet dere om noen sider hvor de har testet, eller om dere kan komme med anbefalinger eller real fakta som beviser at " programmet " er bra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SuperAntispyware sin 'dominerende' bruk på dette forumet, skyldes nok at det er et godt og gratis antispywareprogram. Men, det brukes stort sett i kombinasjon med div. andre programmer som lager logger for videre analyse (hjt og combofix).

I det ligger det at programmet ikke alene nødvendigvis kan brukes til å kunne påstå at PC-en er fri for filer som er knyttet til malware. Bla. så vil ikke SAS fjerne kommersielle keyloggere (da disse kan lovlig brukes på firmapc'er etc.). Jeg personlig støtter en slik praksis, men derfor er det viktig for de som supporterer å bruke andre verktøy som kan avsløre også 'lovlige' prosesser som kan ansees som spyware av andre.

Min erfaring er at SAS kan rense ut alle infeksjoner, men jeg har også erfart at det kan ligge igjen filer som er knyttet til infeksjoner, men da mer av en inaktiv rolle og på den måten er ufarlig. Kunne gjerne ønsket at også disse filene ble fjernet av SAS slik at man slapp manuell fjerning.

Av de gratis antispywareprogrammene, vil jeg fortsatt anbefale SAS da jeg mener det er godt nok (les: det beste) til å holde PC-en fri for malware. Det er også et bedre antispywareprog. enn de fleste av de andre mer kjente gratise, som Ad-Aware og Spybot SD. Om man ønsker bedre programmer enn SAS, vil jeg mene at både Spyware Doctor og Spy Sweeper er hakket kvassere. Men om de er så kvassere at det er verdt å betale for et antispywareprog, er jeg usikker på.

Har selv ikke sett så mange tester av antispywareprog (mer omtaler), så det jeg sier er basert på egen erfaring.

Endret av norbat
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

En annen ting man burde huske er jo at SUPERAntiSpyware bruker lite ressurser. Det er ikke stappet med bloatware og finesser, det er enkelt og greit. Min erfaring med spessielt SpySweeper er at det bruker mye ressurser. Eller mye og mye, det bruker akseptabelt med ressurser, men SAS bruker jo en god del mindre. Grunnen til at SAS ser ut som en "skraphaug", er fordi utviklerne vil at det skal være brukervennlig og enkelt for de som bruker programmet. De fokuserer også på spywarefjerningen og ikke hvordan programmet ser ut. Noe jeg er enig i.

Det er ikke mange tester av anti-spyware, men SAS er veldig godt likt av brukere. Min erfaring er at SAS finner det meste, og fjerner det meste. Og det er jo også gratis.

Et annet godt alternativ til SAS som er gratis, er AVG Anti-Spyware.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...