Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Kan noen tipse meg, evt til PM, kva slags matte som dokke var testa i, under fase 1?

Det er 6 år siden eg gjekk ut av vidaregåande og selv om eg var flink i matte, så blir det fort gløymt, når ein ikkje bruker det.

Har anskaffet meg bøker for matte VG1 og VG2, men har ikkje tid til å gå gjennom alt.

Så eg ville sette stor pris på, om noen kunne hinte litt, kva eg bør konse mest på:) Takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av det eg hugser, lett algerbra, sånn som ein bør klare uten kalkulator, og eindel tyngre algebra. Meiner også å hugse noko brøkstyr, ingen vits å gå så djupt inn i r2 og r1 bøkene, går stort sett på det meir grunnleggande i kapitlene. Kor mange sider det er på ein terning, 10 spillere skal spille badminton mot kvarandre, kor mange kamper blir det, etc etc. Mykje grunnleggande matte, og forferdelig mange lurespm, lett å tru at ein har svaret. Dette var dog Sjøkrigsskulen, men er samme testene, da du må gjennom krigsskole :)

Lenke til kommentar

Var mest praktiske oppgaver, og regneferdigheter uten kalkulator, brøk, potens, pluss, minus, gange, dele etc. Bare å droppe å lese diff. likninger og vektorer hvis du hadde tenkt til det :)

 

Men et spm, har noen skaffet det spillet de ba oss om å spille på fase 1?

Jeg kjøpte Microsoft Flight Simulator deluxe edition tror jeg det het, fikk det i posten et par dager siden, men har ikke fått prøvd det enda.

Tror dere man helst skal spille med joy stick eller holder det med tastaturet på PCen?

Lenke til kommentar

Har hatt spillet lenge, men har ikke satt av så mye tid. Blir mye skjermtitting for å huske alle prosedyrene på en 747 utenatt :mellow:. Å spille fsx med tastatur kan sammenlignes med å spille strategi med kontroll. Mao, umulig, og ikke minst kjedelig.

Lenke til kommentar

Takker så mye for tipsa. Det var det eg tenke, men skader ikkje å spør. No må eg berre sette meg ned og øve på det:)

 

Får eg lov til å spørre, kva som er vits å spille MFS? Slike ting som "landing", take-off o.l. er så urealistisk frå virkeleg flyging som det går ann å få.

Einaste den er bra til, er å øve på "holding pattern", instrument approach og kanskje nødprosdedyre, men eg trur ikkje slike ting hjelper så mye på fase 2?

Endret av cefey
Lenke til kommentar

Du kan begynne med å øve på landinger, evt. traffic patterns. Det er fin øvelse på powermanagement som funker fint i Flight Sim. Det kan ta litt tid for en flystudent å få det inn i blodet at på en approach så styrer pitch fart, og power høyde.

 

Skrur du på maks realisme (som jeg regner med de fleste allerede har gjort) så vil du også føle left turning tendencies som de fleste single engine props har. Har du da yoke og pedaler osv til PC'en så vil dette lære deg å bruke rudder uten å tenke på det ved f.eks en go-around. Full power = masse right rudder :)

Lenke til kommentar

Ja, som Bordplate (og mange andre her i tråden) sier så er ikke stikke/flyferdighetene man har før man søker viktig, men evnen til å tilegne seg kunnskap og ferdigheter raskt. Meningen med å prøve stikke er som sagt at du (av mange som sannsynligvis ikke har prøvd flyspill/sim) vet hva slags yrke de har søkt.

Endret av Deleted
Lenke til kommentar

Du kan begynne med å øve på landinger, evt. traffic patterns. Det er fin øvelse på powermanagement som funker fint i Flight Sim. Det kan ta litt tid for en flystudent å få det inn i blodet at på en approach så styrer pitch fart, og power høyde.

 

Skrur du på maks realisme (som jeg regner med de fleste allerede har gjort) så vil du også føle left turning tendencies som de fleste single engine props har. Har du da yoke og pedaler osv til PC'en så vil dette lære deg å bruke rudder uten å tenke på det ved f.eks en go-around. Full power = masse right rudder :)

Ver litt forsiktig, så du ikkje lærer så alt for mye feil heller.

Det med "right rudder" er f.eks ikkje det første ein tenker på, når ein skal ha go-around. Det er noe du gjer naturlig, når du sitter i fly og ser den går litt til siden. Andre faktora, som rudder-trim og været (cross-wind) har veldig mye å si også. Om du har sterkt cross-wind frå venste, så bruker ikkje du så alt for mye høyre rudder, for å si det slikt:)

 

Eg personleg trur at ein lærer NOE bra i MFS, men utan å ha noe bakgrunn frå flyging, så ville eg ikkje anbefalt å øve så alt for masse på den, så du slipper å lære noe feil. Leik deg med den, ha det moro, ikkje pugg på prosedyrene, så vil det gi deg meir nytte;)

Lenke til kommentar

Jo du vil helst gi litt right rudder samtidig som du går full power så du holder nesen mest mulig rett, det er verken behagelig eller eller en god rutine å la flyet dra til venstre for så å rette det opp etterpå når man vet hva som kommer til å skje. Mengden rudder varierer med mange faktorer, men man må alltid ha litt.

 

Dessuten korrigerer du ikke for crosswind med rudder, men ved å putte hele flyet i en såkalt "crab". Dermed vil nesen fortsatt gå til venstre ved full power.

 

Rudder trim har jeg kun vært bort i multi-engine fly, men mulig mange single-engine har den også. Uansett så trimmer man aldri rudder såpass mye at man overkommer den kraftige left turning tendensen man har ved lav fart og høy power og AoA.

 

Og ja jeg er enig i at man skal være forsiktig, siden det er vanskelig å lære av seg dårlige vaner, men å leke litt med flight sim, og få en feeling på hvordan et fly oppfører seg før man skal fly ekte fly ser jeg ingen problemer med, sålenge man ikke er bastant og hevder at man har rett fordi man lærte det i flight sim.

Endret av Apox
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Utrolig bra tråd! :) Veldig spennende å følge med på hele prosessen du gikk igjennom. Jeg bare lurer på enkelte ting

Hvordan er de angående allergier og sånt? Hvis du har klart å fjerne dem for eksempel og legen har allergi utdannelse og kan bekrefte at allergiene er vekk. Går det fint da?

 

Hvordan var det med de testene du tok i Fase 1? Var de vanskelig? Jeg sliter dessverre litt i matte, men har nå bestått. Skal se om jeg kan gjøre det litt bedre.

 

Jeg har vært utvekslingsstudent og bodd i England i et år, tror du det kan tas som en positiv ting? I tillegg har jeg vært i SHVU (Sjøheimevernets Ungdomsgruppe) og har fått gått igjennom generelle ting om forsvaret som å leve ute, navigasjon, skyting, førstehjelp, å lede en gruppe, mestringsøvelser, osv osv.

 

C.T.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...