aomt Skrevet 14. april 2012 Del Skrevet 14. april 2012 Kan noen tipse meg, evt til PM, kva slags matte som dokke var testa i, under fase 1? Det er 6 år siden eg gjekk ut av vidaregåande og selv om eg var flink i matte, så blir det fort gløymt, når ein ikkje bruker det. Har anskaffet meg bøker for matte VG1 og VG2, men har ikkje tid til å gå gjennom alt. Så eg ville sette stor pris på, om noen kunne hinte litt, kva eg bør konse mest på Takk:) Lenke til kommentar
Hammertid Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 Av det eg hugser, lett algerbra, sånn som ein bør klare uten kalkulator, og eindel tyngre algebra. Meiner også å hugse noko brøkstyr, ingen vits å gå så djupt inn i r2 og r1 bøkene, går stort sett på det meir grunnleggande i kapitlene. Kor mange sider det er på ein terning, 10 spillere skal spille badminton mot kvarandre, kor mange kamper blir det, etc etc. Mykje grunnleggande matte, og forferdelig mange lurespm, lett å tru at ein har svaret. Dette var dog Sjøkrigsskulen, men er samme testene, da du må gjennom krigsskole Lenke til kommentar
Julian666 Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Var mest praktiske oppgaver, og regneferdigheter uten kalkulator, brøk, potens, pluss, minus, gange, dele etc. Bare å droppe å lese diff. likninger og vektorer hvis du hadde tenkt til det Men et spm, har noen skaffet det spillet de ba oss om å spille på fase 1? Jeg kjøpte Microsoft Flight Simulator deluxe edition tror jeg det het, fikk det i posten et par dager siden, men har ikke fått prøvd det enda. Tror dere man helst skal spille med joy stick eller holder det med tastaturet på PCen? Lenke til kommentar
aimhigh Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Hele poenget er å tilegne seg stikkeferdigheter frem mot fase 2 på rygge, gå for joy stick du;) Lenke til kommentar
deleted Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Har hatt spillet lenge, men har ikke satt av så mye tid. Blir mye skjermtitting for å huske alle prosedyrene på en 747 utenatt . Å spille fsx med tastatur kan sammenlignes med å spille strategi med kontroll. Mao, umulig, og ikke minst kjedelig. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 (endret) Takker så mye for tipsa. Det var det eg tenke, men skader ikkje å spør. No må eg berre sette meg ned og øve på det:) Får eg lov til å spørre, kva som er vits å spille MFS? Slike ting som "landing", take-off o.l. er så urealistisk frå virkeleg flyging som det går ann å få. Einaste den er bra til, er å øve på "holding pattern", instrument approach og kanskje nødprosdedyre, men eg trur ikkje slike ting hjelper så mye på fase 2? Endret 17. april 2012 av cefey Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Du kan begynne med å øve på landinger, evt. traffic patterns. Det er fin øvelse på powermanagement som funker fint i Flight Sim. Det kan ta litt tid for en flystudent å få det inn i blodet at på en approach så styrer pitch fart, og power høyde. Skrur du på maks realisme (som jeg regner med de fleste allerede har gjort) så vil du også føle left turning tendencies som de fleste single engine props har. Har du da yoke og pedaler osv til PC'en så vil dette lære deg å bruke rudder uten å tenke på det ved f.eks en go-around. Full power = masse right rudder Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Sikker på at det er så viktig å kunne fly før man skal inn? Lenke til kommentar
koots Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Nei, men på fase 2 blir man vel testet litt i stikkebehandling? Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Jo, men det er jo ingen som "kan" fly før de søker. Det er jo derfor det heter Forsvarets Flygerskole. Slik jeg har forstått det er det evnen til å lære som er viktig. Lenke til kommentar
deleted Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 (endret) Ja, som Bordplate (og mange andre her i tråden) sier så er ikke stikke/flyferdighetene man har før man søker viktig, men evnen til å tilegne seg kunnskap og ferdigheter raskt. Meningen med å prøve stikke er som sagt at du (av mange som sannsynligvis ikke har prøvd flyspill/sim) vet hva slags yrke de har søkt. Endret 18. april 2012 av Deleted Lenke til kommentar
aimhigh Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 På rygge tester de stikkeferdighetene dine, det er derfor de har tipset dere om å spille spill som MFS, ingen annen grunn. Det er ikke for å lære å fly, lære landinger etc., for det gjør man ikke i et sånt spill. 1 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Du kan begynne med å øve på landinger, evt. traffic patterns. Det er fin øvelse på powermanagement som funker fint i Flight Sim. Det kan ta litt tid for en flystudent å få det inn i blodet at på en approach så styrer pitch fart, og power høyde. Skrur du på maks realisme (som jeg regner med de fleste allerede har gjort) så vil du også føle left turning tendencies som de fleste single engine props har. Har du da yoke og pedaler osv til PC'en så vil dette lære deg å bruke rudder uten å tenke på det ved f.eks en go-around. Full power = masse right rudder Ver litt forsiktig, så du ikkje lærer så alt for mye feil heller. Det med "right rudder" er f.eks ikkje det første ein tenker på, når ein skal ha go-around. Det er noe du gjer naturlig, når du sitter i fly og ser den går litt til siden. Andre faktora, som rudder-trim og været (cross-wind) har veldig mye å si også. Om du har sterkt cross-wind frå venste, så bruker ikkje du så alt for mye høyre rudder, for å si det slikt:) Eg personleg trur at ein lærer NOE bra i MFS, men utan å ha noe bakgrunn frå flyging, så ville eg ikkje anbefalt å øve så alt for masse på den, så du slipper å lære noe feil. Leik deg med den, ha det moro, ikkje pugg på prosedyrene, så vil det gi deg meir nytte;) Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 (endret) Jo du vil helst gi litt right rudder samtidig som du går full power så du holder nesen mest mulig rett, det er verken behagelig eller eller en god rutine å la flyet dra til venstre for så å rette det opp etterpå når man vet hva som kommer til å skje. Mengden rudder varierer med mange faktorer, men man må alltid ha litt. Dessuten korrigerer du ikke for crosswind med rudder, men ved å putte hele flyet i en såkalt "crab". Dermed vil nesen fortsatt gå til venstre ved full power. Rudder trim har jeg kun vært bort i multi-engine fly, men mulig mange single-engine har den også. Uansett så trimmer man aldri rudder såpass mye at man overkommer den kraftige left turning tendensen man har ved lav fart og høy power og AoA. Og ja jeg er enig i at man skal være forsiktig, siden det er vanskelig å lære av seg dårlige vaner, men å leke litt med flight sim, og få en feeling på hvordan et fly oppfører seg før man skal fly ekte fly ser jeg ingen problemer med, sålenge man ikke er bastant og hevder at man har rett fordi man lærte det i flight sim. Endret 18. april 2012 av Apox Lenke til kommentar
aomt Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Ei uke til fase2, for dei som skal i mai? Spent? Lenke til kommentar
koots Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 En uke er nok i meste laget. De første møtte i ettermiddag, flere, meg inkludert, møter imorgen (2. mai) Lenke til kommentar
aomt Skrevet 1. mai 2012 Del Skrevet 1. mai 2012 Så pass? Eg får ønske dokke lykke til! Sei i frå korleis det går og kanskje litt om kva dokke blei testa i, i år:) Lenke til kommentar
Christina.J.H.T Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Utrolig bra tråd! Veldig spennende å følge med på hele prosessen du gikk igjennom. Jeg bare lurer på enkelte ting Hvordan er de angående allergier og sånt? Hvis du har klart å fjerne dem for eksempel og legen har allergi utdannelse og kan bekrefte at allergiene er vekk. Går det fint da? Hvordan var det med de testene du tok i Fase 1? Var de vanskelig? Jeg sliter dessverre litt i matte, men har nå bestått. Skal se om jeg kan gjøre det litt bedre. Jeg har vært utvekslingsstudent og bodd i England i et år, tror du det kan tas som en positiv ting? I tillegg har jeg vært i SHVU (Sjøheimevernets Ungdomsgruppe) og har fått gått igjennom generelle ting om forsvaret som å leve ute, navigasjon, skyting, førstehjelp, å lede en gruppe, mestringsøvelser, osv osv. C.T. Lenke til kommentar
nakk Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Ja, hvordan går/gikk det? Noen erfaringer å dele? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå