Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man har Crew Chief Assistent som også jobber på F-16, men for min del ser det kjedelig ut da det i mine øyne bare ser ut som om de lyser på ting med lommelykt og drar ut/setter inn safety pins.

 

Eller så har man bakkeutstyr som tauer F-16.

 

Anbefaler våpensystemassistent, kjekk tjeneste og man kan gjøre en del alene uten befal tilstede.

Lenke til kommentar

Du har søkt kampfly, men drømmen er helikopter? :dontgetit:

 

Drømmen min er angrepshelikopter, type Supercobra eller Apache, kult om Norge hadde skaffet seg noen av de, men en 412 med et knipe FSK-soldater gjør jeg ikke noe det heller! :D

 

Jeg ser det ble var litt dårlig skrevet. Jeg mente at hvis jeg skulle ende på andrevalget mitt, som er helikopter, så vil jeg på 330. Nå har jeg vært en uke på 720 på Rygge, så nå har jeg fått sansen for Bell... ;)

 

Mann190: Det er litt spesielt for oss, siden mitt kull var en blanding av befal og aspiranter som hadde gjennomført førstegangstjenesten. De som kommer opp til Bardufoss etter jul er aspiranter som ikke har noen historie fra Forsvaret fra før av (untatt to stykker). Jeg vet ikke hva jeg vil anbefale, men jeg tror det ikke er en dum idé å ta førstegangstjenesten først (mener nå jeg).

 

De som kom igjennom fra F2-11 nå var alt fra 20 til 25 år, så du har god tid på deg. Husk at du bare kan søke en gang! Lykke til.

Endret av Folemonken
Lenke til kommentar

 

 

Mann190: Det er litt spesielt for oss, siden mitt kull var en blanding av befal og aspiranter som hadde gjennomført førstegangstjenesten. De som kommer opp til Bardufoss etter jul er aspiranter som ikke har noen historie fra Forsvaret fra før av (untatt to stykker). Jeg vet ikke hva jeg vil anbefale, men jeg tror det ikke er en dum idé å ta førstegangstjenesten først (mener nå jeg).

.

Takk! Skal nok bli wingmanen/co-piloten din en dag, skal du se!

Lenke til kommentar

Er våpensystemassistent på F-16 i Bodø as we speak. Vil nok ha null innvirkning på om jeg ender opp på F-16, da jeg er høyere enn makskravet, men man får jo lov til å jobbe på F-16.

 

Edit: Så nå at du er samme som jeg svarte i den andre tråden :)

Endret av koots
Lenke til kommentar

Hva slags førstegangstjeneste har folk hatt/skal folk ta før de søker/søkte?

 

Valg av førstegangstjeneste har absolutt ingen ting å si på om du kommer inn eller ikke, langt mindre hvilken flytype du til slutt får, sett at du kommer helt gjennom. Det som gir deg plusspoeng, er en god tjenesteuttalelse som gir deg en veldig god refaranse å vise til i intervjuet man må gjennom i fase 2 av uttaket :)

 

Alle de som kom gjennom i høst hadde ulik tjensete i førstegangstjenesten.

Endret av aimhigh
Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg forstod ikke helt setningen "Det som gir deg plusspoeng, er en god tjenesteuttalelse som gir deg en veldig god refaranse å vise til i intervjuet". Kan du utdype den litt?

 

Ja altså, hvis du kommer deg gjennom alle testene som er på opptaket skal du på et intervju med en psykolog og en flyger. De prøver å finne ut av hvordan du er som person, om du er en de vil ha som kollega, om du kommer til å takle selkesjonflyginga etc. Det kan jo være litt vanskelig i løpet av et intervju som ikke varer mer en halvannen time. Så derfor kan det være til din store fordel om du har en tjenesteuttalelse som trekker frem hvilken flittig og utrolig dyktig kar du er, hvis du skjønner. De får altså de en referanse fra en tredjepart.

 

Hvis du lurer på hva en tjenesteuttalelse, så er det et skriv/vitnemål skrevet av troppsjev/tilsvarende om dine prestajoner og holdninger i løpet av tjenesten.

Lenke til kommentar

Dette kan nok Turin svara konkret på, men eg meiner eg har lest ein plass at ein får minst 180 timar, då dette visstnok er kravet frå NATO om å vera "combat ready" elns.

 

Og hva gjør man når man ikke trener eller har preflight forberedelser? takk på forhånd!

 

Då heng ein i den lokale baren (i uniform)og sjekker damer. :D

Endret av Frigata
Lenke til kommentar

Det stemmer det, rundt 180 timer i året er vanlig for å være "combat ready". I det siste virker det imidlertid som det er blitt noe mer, kanskje rundt 200 timer i året. Når det gjelder hva man gjør utenom flyging, så er det mye forskjellig. Det kan være planlegging av flyturer, briefing, debriefing, trening, administrative oppgaver +++.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...