Goraw Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Begynner lønn (uten ekstra innlegg som risiko etc.) ligger på rundt 350 tusen med mindre jeg tar helt feil. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Begynner lønn (uten ekstra innlegg som risiko etc.) ligger på rundt 350 tusen med mindre jeg tar helt feil. Vel jeg vil tro de aller fleste jagerpiloter tjener fra 600k og oppover til rundt millionen. Det er et relativt godt betalt statlig yrke kan man si. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-awWb2dC Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Sunshine-(Turin): Hjertelig takk for bra svar! Håper du koser deg på ferie I og med at du sier teorien var meget tørt, hvordan har du generelt sett opplevd utdanningen? Svært krevende og kjedelig eller akkurat det motsatte, interessant og bare gøy? Hvordan ser fremtiden din nå ut, hvor skal du? hva slags ansvar og arbeidsoppgaver vil du få? Og er det slik at alle ferdig utdannende piloter garantert får tilbudt jobb? Er nå ferdig med VGS! Hva gjorde du, gikk du rett til flygeskolen etter VGS, eller gjorde du noe annet først? evt. noe du kan anbefale? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Jeg skal ikke svare for trådstarter, men mener han har svart på det før. Hvis jeg husker korrekt, fullførte han førstegangstjenesten i hæren (GSV?). Det var ikke før etter han hadde dimmet, at han søkte på pilotutdanningen. Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 11. august 2011 Forfatter Del Skrevet 11. august 2011 Angående lønn, så begynner man på rett over 300.000 i grunnlønn. Etter det stiger lønnen med grad. I tillegg får man ekstra betalt for kurs og øvelser, å sitte på vakt, tillegg basert på antall flytimer osv. Så selv om grunnlønnen er lav kan man få grei utbetaling om man jobber mye, og har mye øvelser. De som tjener best er nok Sea King-piloter, som på grunn av turnusordningen sitter veldig mye på vakt. Tipper oppimot en million der, for en erfaren flyger. Jagerflygere kanskje 500-700 tusen. 400 for ferskinger. Her guesstimater jeg altså... @Mitder; all of the above! Det varierer mye med hvilken fase man er i på utdanningen. I perioder er det ekstremt mye å gjøre, og man må fordele innsatsen på å forberede flyging, lese teori, og lese på prosedyrer, "lekseprøver" etc. Andre faser er det kanskje ikke så mye å gjøre, om man begynner å bli rutinert i flyet, og er ferdig med teorien for den aktuelle fasen. Da blir det mye mer artig. Skal begynne på skvadron om et par uker, og starter på et program for typeutsjekk i Norge. Alle nye piloter er bundet til Forsvaret i 12 år, siden utdannelsen er så dyr, så ja, man er garantert jobb Var som ChrisReeve sier i Hæren, på GSV. Etter det studerte jeg et år sivilt før jeg begynte. Vil ikke anbefale noe spesielt, de som kom rett fra videregående gjorde det like bra @Pilot_ Stryk på en checkride gir deg som regel en nye checkride, om man stryker den er det en final progress check. Stryker man den havner man som regel i skoleråd og risikerer å bli kastet ut. Vanlige turer på T-6/T-38 skjer det ingenting med om man stryker. Hvis man stryker veldig mye kan man imidlertid få en progress check og bli kastet ut uavhengig av checkrides. På IFF og F-16 i Tucson må alle strykturer flys på nytt. Vil poengtere at ingen norsk elev er blitt kastet ut på grunn av dårlig flygning noen gang, så vi gjør det ganske bra der Lenke til kommentar
Gjest Slettet-awWb2dC Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Liker at du svarer så ordentlig på alle spm, og deler din kunnskap, Turin Takk for det! Har tidligere vært litt i kontakt med mil.no, men aldri snakket med en jagerpilot. Derfor jeg spør en del konkrete spørsmål, som egentlig bare personer som deg med erfaring kan svare på.. Høres veldig bra ut det du sier! Så hvis du kunne velge på nytt, hadde du da tatt denne utdanningen igjen? Som jagerpilot, har man ganske høy utdanning, sant? Har likevel hørt at noen jagerpiloter som har fullført 12-års-perioden(verneplikt), har vanskeligheter med å finne jobb i det sivile samfunnet.. Hva slags videreutvikling finnes for jagerpiloter? Og innen hva slags fagområder jobber tidligere jagerpiloter idag(-> skjønner hvis du ikke har kunnskap om dette) Har også hørt at det er vanskelig å satse på familieliv, ettersom man er mye borte som jagerpilot, stemmer dette? Lenke til kommentar
William_S Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Tidligere jagerpiloter finner du ofte bak spakene i SAS. I gamle dager var Forsvaret i praksis den eneste veien a bli kommersiell pilot her i landet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-awWb2dC Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Tidligere jagerpiloter finner du ofte bak spakene i SAS. I gamle dager var Forsvaret i praksis den eneste veien a bli kommersiell pilot her i landet. Okei, men slik er det vel fortsatt, for å få tilbudt jobb i SAS, må man ha rundt 10.000 flytimer, og den eneste måten og få såpass mange flytimer er vel gjennom forsvaret... Eller har kravet om antall flytimer redusert kraftig de siste årene? Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Hvorfor vil noen bli pilot for kommersielle flyselskaper? Busssjåfør i lufta! Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Enig, drømte om å bli pilot til at jeg fant ut at jeg måtte regne med å bruke 1 mil på utdannelsen, at det ville bli vanskelig å få jobb, at de blir behandlet som dritt og at det eneste de faktisk gjør manuelt lenger er takeoff og landinga en gang i blandt. Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 12. august 2011 Forfatter Del Skrevet 12. august 2011 Hvorfor vil noen fly romfergen? Lastebil i rommet! Vet mange sitter med det inntrykket, men tror sivil luftfart har noe mer for seg enn som så. Det er tross alt en ganske unik jobb, og relativt godt betalt. For å svare deg Mitder, så har man egentlig ingen formell utdannelse, annet en en bachelor i lederskap om man tar hele Luftkrigsskolen, som er smart. Hva den er godt for sivilt er jeg ikke sikker på. Man har imidlertid gode karrieremuligheter i Forsvaret om man er flyger, men jeg tror nok de fleste finner veien over i sivil luftfart. Det kan innebære endel mer enn å fly i SAS selvsagt. Hvor lett det er å få jobb sivilt tror jeg har variert mye, for luftfarten er veldig avhengig av hvordan økonomien er. Og ja, om man skal prioritere familien er nok ikke dette den mest gunstige veien å gå. Det er slett ikke umulig, og de fleste flygerne jeg kjenner som er litt "oppe i årene" har familie. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Folk må gjerne tro at piloter er bussjåfører, men autopiloten har ennå ikke erstattet crew. Ligger litt mer i jobben enn man ser på youtube. Ja, det er en dyr utdannelse, men hvis man virkelig brenner for det spiller pris ingen rolle. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Hvorfor vil noen fly romfergen? Lastebil i rommet! Vet mange sitter med det inntrykket, men tror sivil luftfart har noe mer for seg enn som så. Det er tross alt en ganske unik jobb, og relativt godt betalt. For å svare deg Mitder, så har man egentlig ingen formell utdannelse, annet en en bachelor i lederskap om man tar hele Luftkrigsskolen, som er smart. Hva den er godt for sivilt er jeg ikke sikker på. Man har imidlertid gode karrieremuligheter i Forsvaret om man er flyger, men jeg tror nok de fleste finner veien over i sivil luftfart. Det kan innebære endel mer enn å fly i SAS selvsagt. Hvor lett det er å få jobb sivilt tror jeg har variert mye, for luftfarten er veldig avhengig av hvordan økonomien er. Og ja, om man skal prioritere familien er nok ikke dette den mest gunstige veien å gå. Det er slett ikke umulig, og de fleste flygerne jeg kjenner som er litt "oppe i årene" har familie. Na er vel Luftkrigsskolen obligatorisk for piloter i Forsvaret? Du blir vel offiser? Og ja jeg vil tro at jagerpilot tar seg ganske godt ut pa en CV om du skulle soke videre jobb uansett... He-he. Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 13. august 2011 Forfatter Del Skrevet 13. august 2011 Man tar bare ett av de tre årene før flygerutdannelsen, så 1/3 bachelor er neppe særlig useful. Man må i tilfelle gjøre det ferdig under plikttiden. Det ser nok greit ut på CV-en, men utenom i luftfart er det fint lite en erfaring som jagerflyger hjelper deg på jobbmarkedet tror jeg. Er ikke mange jobber der det er relevant liksom Lenke til kommentar
William_S Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Man tar bare ett av de tre årene før flygerutdannelsen, så 1/3 bachelor er neppe særlig useful. Man må i tilfelle gjøre det ferdig under plikttiden. Det ser nok greit ut på CV-en, men utenom i luftfart er det fint lite en erfaring som jagerflyger hjelper deg på jobbmarkedet tror jeg. Er ikke mange jobber der det er relevant liksom Om jeg hadde vaert arbeidsgiver hadde jeg gladlig ansatt en som kom med en attest fra Forsvaret om god tjenest som jagerflyger for oss. Hehe. Ok da. Kanskje ikke helt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-awWb2dC Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Man tar bare ett av de tre årene før flygerutdannelsen, så 1/3 bachelor er neppe særlig useful. Man må i tilfelle gjøre det ferdig under plikttiden. Det ser nok greit ut på CV-en, men utenom i luftfart er det fint lite en erfaring som jagerflyger hjelper deg på jobbmarkedet tror jeg. Er ikke mange jobber der det er relevant liksom Om jeg hadde vaert arbeidsgiver hadde jeg gladlig ansatt en som kom med en attest fra Forsvaret om god tjenest som jagerflyger for oss. Hehe. Ok da. Kanskje ikke helt. Turin: Så med tanke på at en jagerpilot utdanning ikke hjelper deg særlig på jobbmarkedet, ville du da valgt denne utdanningen igjen, om du kunne velge på nytt? Nå er det slik at man uansett har en bra jobb med god betaling i 12 år(plikttjeneste)men uansett... William_S: Driver du med pilot-utdanningen, eller ønsker du å bli pilot? Lenke til kommentar
William_S Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Man tar bare ett av de tre årene før flygerutdannelsen, så 1/3 bachelor er neppe særlig useful. Man må i tilfelle gjøre det ferdig under plikttiden. Det ser nok greit ut på CV-en, men utenom i luftfart er det fint lite en erfaring som jagerflyger hjelper deg på jobbmarkedet tror jeg. Er ikke mange jobber der det er relevant liksom Om jeg hadde vaert arbeidsgiver hadde jeg gladlig ansatt en som kom med en attest fra Forsvaret om god tjenest som jagerflyger for oss. Hehe. Ok da. Kanskje ikke helt. Turin: Så med tanke på at en jagerpilot utdanning ikke hjelper deg særlig på jobbmarkedet, ville du da valgt denne utdanningen igjen, om du kunne velge på nytt? Nå er det slik at man uansett har en bra jobb med god betaling i 12 år(plikttjeneste)men uansett... William_S: Driver du med pilot-utdanningen, eller ønsker du å bli pilot? Nei driver ikke med pilotutdanning verken i Forsvaret eller sivilt, men har et onske om det. Forsvaret rok jeg ut pa forste del.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-awWb2dC Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 (endret) Nei driver ikke med pilotutdanning verken i Forsvaret eller sivilt, men har et onske om det. Forsvaret rok jeg ut pa forste del.... Meget kjedelig at du røk ut! Kan jeg spørre hva du røk ut på? Endret 14. august 2011 av Slettet-awWb2dC Lenke til kommentar
William_S Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 (endret) Nei driver ikke med pilotutdanning verken i Forsvaret eller sivilt, men har et onske om det. Forsvaret rok jeg ut pa forste del.... Meget kjedelig at du røk ut! Kan jeg spørre hva du røk ut på? Rok vel ut pa at de kanskje begynte a lete opp helsestatusen min. Rok pa sesjon pga noe jeg mener er ubetydelig og fikk stempelet ikke tjenestedyktig. Nar man har med slike offentlige etater a gjore blir jo slikt risset inn i stein for evig og alltid. Sa tror kanskje jeg ikke gjorde det noe darligere enn andre pa papirtestene, selv om det var noen vansklige. Var rimelig sliten i hodet etter den dagen. Sa provde jeg a ta PPL i en flyklubb, men ble vanskelig for meg a kombinere med bade deltidsjobb og fulltidsstudier, men endte jo opp med en del timer bak spakene allikevel. Endret 14. august 2011 av William_S Lenke til kommentar
nakk Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Noen som vet om man ikke kan bli jagerpilot om man ofte nyser når man ser sterkt sollys? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå