Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal se hva jeg får til. Kan jo forklare de andre litt.

Det første bildet, med alle klistremerkene, er inne i sentrifugen som vi hadde den tvilsomme gleden av å prøve i fjor høst. Her øver man på å takle opptil 9G, og det er ikke digg... :ph34r:

Bilde #2 er fra trykkammeret som vi testet før vi begynte å fly i USA, her opplever man hvordan man takler 25000 fots høyde uten ekstra oksygen. Dårlig, om noen lurte :D

Resten er fra "rampen" på Sheppard air force base i Texas, altså der flyene stilles opp. Propellflyet er T-6 Texan II, som er det første flyet man flyr i USA. 1100 hesters turboprop, normal fart 200-250 knop. Den andre maskinen er T-38 Talon II, som er det neste flyet. Dette flyr man frem til man får vingen, og også på det såkalte IFF-kurset. Cirka 3 tonn skyvekraft, og maksfart på mach 1,2. Veldig likt det gamle F-5.

Endret av -Turin_Turambar-
Lenke til kommentar

Hvordan fungerer det med g-krefter egentlig? Er det stort sett genetisk bestemt hvor mye man tåler, eller kan man øve seg til å takle mer og mer (til en viss grense) g-krefter? Lurer på det fordi jeg ser bl.a. på diverse personer som har fått baksetetur (f.eks. Adam Savage fra Mythbusters og hans tur med Blue Angels) sliter voldsomt med å holde seg bevisst i f.eks. 7g, og strever med diverse pustetekniker og må ha hundre prosent fokus på å holde seg bevisst, mens piloten foran snakker nærmest som normalt.

Endret av ChrisReeve
Lenke til kommentar

Litt er utstyret man bruker, G-bukse, overtrykk i oksygenmansken, osv. Klart, det hadde jo Adam også :p Tilvenning hjelper endel, er man vant til å trekke G blir toleransen større. Den helt klart største faktoren er en god teknikk, såkalt g-straining. Stramme musklene i bein/rumpe/mage, og å prøve å holde trykke oppe i lungene. Er ganske sykt egentlig. Av og til når man trekker g, og har en dårlig dag, merker man sidesynet begynner å skrumpe inn og fargene blir borte, så strammer man til og vips; synet fikser seg. Individuell toleranse kan utgjøre mye, men det er sjeldent. De fleste takler rundt 5g uten hjelpemidler eller straining. Det sies at buksen hjelper cirka 1g, mens ordentlig straining kan gi deg 4 ekstra g før du tar kvelden.

 

Edit: Vil også poengtere at F/A-18 som de prøvde i Mythbusters bare kan dra 7,5G, altså et puslefly i forhold til F-16 som kan ta 9. :tease:

Endret av -Turin_Turambar-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...