Folemonken Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Oppdatering på de som er på fase 2, plz!! Drar til Kristiansand og FOS på torsdag, gira som FAEN akkurat nå. Så Top Gun i stad så nå er motivasjonen i høysete! Lenke til kommentar
Goraw Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Noen som har et treningsprogram å anbefale for å forberede seg på Fase 2? Lenke til kommentar
Melkesjokoladen Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Noen som vet hvordan det ligger med laseroperasjon nå for tiden? Hørte for en stund siden at en spesiell type operasjon ble akseptert i USA, endog at de gikk tilbake på det. Ganske synd at en ikke kan bruke briller/linser, er d eneste som hindrer meg i å søke. Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 26. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2011 Treningsprogram er strengt tatt ikke nødvendig tror jeg, kravene er ikke akkurat kosmiske. Øv pushups, situps og hangups, og løp litt, så skulle vel det gå. Laseroperasjon er ikke tillatt per dags dato Lenke til kommentar
Folemonken Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Turin, du er snart ferdig i Bardufoss? Hvordan er opplegget der oppe, og hva blir det på deg de neste årene? Fly eller helikopter? Lenke til kommentar
Mann190 Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Turin, du er snart ferdig i Bardufoss? Hvordan er opplegget der oppe, og hva blir det på deg de neste årene? Fly eller helikopter? Turin er vel snart ferdig med jagerflyopplæringa i USA? Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 26. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2011 Ferdig i USA om tre uker. Gleder meg til sommerferie 1 Lenke til kommentar
Mann190 Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Ferdig i USA om tre uker. Gleder meg til sommerferie Vel fortjent! Lenke til kommentar
Attityd Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Blir det F 16 opplæring i Norge på deg? Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 27. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2011 Nja, vi har et halvårs F-16-kurs i USA, er det jeg er ferdig med nå. Så er det et noe kortere program i Norge før man er "mission ready". Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Du har vel ikke anledning til å laste opp noen bilder fra utdanningen i USA? Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 28. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2011 Etter to år sitter vi på noen tusen bilder, så plukket bare fort ut noen... 4 Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Fine bilder! Hvis du har lyst så er det bare å laste opp så mye du orker. Jeg tror aldri denne tråden vil bli mettet, hehe. Lenke til kommentar
Goraw Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 De bildene var, i mangel av bedre ord, awesome Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Skulle gjerne likt og sett enda mer bilder ja! Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 28. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2011 (endret) Skal se hva jeg får til. Kan jo forklare de andre litt. Det første bildet, med alle klistremerkene, er inne i sentrifugen som vi hadde den tvilsomme gleden av å prøve i fjor høst. Her øver man på å takle opptil 9G, og det er ikke digg... Bilde #2 er fra trykkammeret som vi testet før vi begynte å fly i USA, her opplever man hvordan man takler 25000 fots høyde uten ekstra oksygen. Dårlig, om noen lurte Resten er fra "rampen" på Sheppard air force base i Texas, altså der flyene stilles opp. Propellflyet er T-6 Texan II, som er det første flyet man flyr i USA. 1100 hesters turboprop, normal fart 200-250 knop. Den andre maskinen er T-38 Talon II, som er det neste flyet. Dette flyr man frem til man får vingen, og også på det såkalte IFF-kurset. Cirka 3 tonn skyvekraft, og maksfart på mach 1,2. Veldig likt det gamle F-5. Endret 28. juni 2011 av -Turin_Turambar- Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 (endret) Hvordan fungerer det med g-krefter egentlig? Er det stort sett genetisk bestemt hvor mye man tåler, eller kan man øve seg til å takle mer og mer (til en viss grense) g-krefter? Lurer på det fordi jeg ser bl.a. på diverse personer som har fått baksetetur (f.eks. Adam Savage fra Mythbusters og hans tur med Blue Angels) sliter voldsomt med å holde seg bevisst i f.eks. 7g, og strever med diverse pustetekniker og må ha hundre prosent fokus på å holde seg bevisst, mens piloten foran snakker nærmest som normalt. Endret 28. juni 2011 av ChrisReeve Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 28. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2011 (endret) Litt er utstyret man bruker, G-bukse, overtrykk i oksygenmansken, osv. Klart, det hadde jo Adam også Tilvenning hjelper endel, er man vant til å trekke G blir toleransen større. Den helt klart største faktoren er en god teknikk, såkalt g-straining. Stramme musklene i bein/rumpe/mage, og å prøve å holde trykke oppe i lungene. Er ganske sykt egentlig. Av og til når man trekker g, og har en dårlig dag, merker man sidesynet begynner å skrumpe inn og fargene blir borte, så strammer man til og vips; synet fikser seg. Individuell toleranse kan utgjøre mye, men det er sjeldent. De fleste takler rundt 5g uten hjelpemidler eller straining. Det sies at buksen hjelper cirka 1g, mens ordentlig straining kan gi deg 4 ekstra g før du tar kvelden. Edit: Vil også poengtere at F/A-18 som de prøvde i Mythbusters bare kan dra 7,5G, altså et puslefly i forhold til F-16 som kan ta 9. Endret 28. juni 2011 av -Turin_Turambar- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå