Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Finnes vel ingen fasit på dette. Minstekravene er at du har de psykomotoriske evnene som trengs, takler stress rolig og kan jobbe behandle flere ting samtidig er en fin forutsetning. Ellers koker det vel ned til alt du noen gang har lært på skolen og hva slags evner du er født med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første hopper du veldig mellom yrkene og er veldig difus på hva du mener eller hva du ønsker å gjøre.

 

Det stilles krav til synet om du ønsker å bli pilot, ja. Hvordan disse testene utføres må du nesten spørre trådstarter om eller forsvarets flymedisinske institutt.

Lenke til kommentar

Fuck... Leste gjennom kravene på flymed nå. Er bare å legge drømmen på hylla. Jeg har hatt litt nærvøs mage det siste året (Har dog blitt MYE bedre nå) Pluss at jeg har vært deprimert, gått hos BUP og går på Cipralex. Dette var synd, var jo den største drømmen min. Nå må jeg legge den på hylla bare fordi noen idioter har gjort livet mitt surt for meg de siste årene. Yeeezzzz!

Lenke til kommentar

Hva sikter du til nå? Selv folk som har tidligere vært deprimert har fortsatt muligheten til å søke, så hvorfor ikke? Det kan hende at de ser på det som en rik erfaring, dette har jo også med hvordan du legger det frem. Anbefaler deg uansett å søke, skader ikke :)

 

Da kom jeg hjem fra fase 2 i dag, og kalt inn til FOS i slutten av juni/starten av juli :D Lykke til alle på juni-opptaket, så ses vi under feltperioden!

Lenke til kommentar

Gratulerer til deg!

Bare av ren nysgjerrighet, siden dette med Fos er annerledes enn opptaket vårt;

er fase 2 helt ferdig, hadde dere intervju, uttakskommisjon, og alle de medisinske testene,

eller sparer de noe av dette til etter Fos?

Jeg synes dette med å inkludere Fos igjen er litt merkelig...

Lenke til kommentar

Gratulerer til deg!

Bare av ren nysgjerrighet, siden dette med Fos er annerledes enn opptaket vårt;

er fase 2 helt ferdig, hadde dere intervju, uttakskommisjon, og alle de medisinske testene,

eller sparer de noe av dette til etter Fos?

Jeg synes dette med å inkludere Fos igjen er litt merkelig...

 

En grunn til a inkludere FoS er vel a fa se hvordan man takler det militaere feltlivet vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Grunnen er at pilotene skal være ledere, derfor blir de sendt ut i felt for å teste lederegenskapene. Og ja, de er ferdig med uttakskommisjonen når de kommer dit.

Ifjor var det 1-2 stk som ble sendt hjem etter feltuken, så er mulighet for å ryke.

Lenke til kommentar

Da kom jeg hjem fra fase 2 i dag, og kalt inn til FOS i slutten av juni/starten av juli :D Lykke til alle på juni-opptaket, så ses vi under feltperioden!

 

Gratulerer! :w00t::D

 

Hvordan var opptaket, rent administrativt?

Hvor mange var dere og hvor mange røk ut?

Hvordan var styrketestene? Vurderer de deg opp hvis du gjør det godt på styrketestene eller står man likt så lenge man klarer minstekravet?

Lenke til kommentar

Feltlivet er ikke så inmari vesentlig, og lederegenskapene tror jeg de kan vurdere relativt godt etter intervjuet og personlighetstestene. For å si det sånn, de dårligste lederne jeg har vært borti var ikke flyelever som ikke gjennomførte FOS, men nok om det. Kan tyde på at søkertallene er såpass høye nå, at de føler de kan sile enda litt mer.

Lenke til kommentar

Da kom jeg hjem fra fase 2 i dag, og kalt inn til FOS i slutten av juni/starten av juli :D Lykke til alle på juni-opptaket, så ses vi under feltperioden!

 

Gratulerer! :w00t::D

 

Hvordan var opptaket, rent administrativt?

Hvor mange var dere og hvor mange røk ut?

Hvordan var styrketestene? Vurderer de deg opp hvis du gjør det godt på styrketestene eller står man likt så lenge man klarer minstekravet?

 

Opptaket bestod av mye venting, framfor alt... Det er ganske behagelige dager, med en god del frtidig. Vi var jo delt inn i 2-3 puljer, så jeg aner ikke hvordan de andre puljene hadde det. Nå var vi kanskje 40-50 stk, og omtrent 10-12 kom videre til feltuka i juli (er usikker siden jeg var i den første pulja, og dro hjem etter sikkerhetsklareringen etter uttakskommisjonen). Fra min pulje kom 6 personer videre. Juni-opptaket har over dobbelt så mange kandidater, men desto større frafall.

 

Styrketestene var helt standard, vet ikke hva mer jeg kan si om dem... Og ja, resultatet kan ha en del å si. De bruker det "mot deg" i et eventuelt intervju for å se på din motivasjon i forkant av selve opptaksuka... Så gjør det så godt som mulig. Når dette er sagt så kom jeg ikke VELDIG langt over minstekravene på styrketestene, så det står mer på personlighet/psyken.

Endret av Folemonken
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg planlegger å prøve meg på flygeropptaket enten i år eller til neste år, men et lite problem er at jeg er fargeblind... Har lest veldig mye forskjellig om det, men finner ikke noe ordentlig svar på det. Noen steder står det at jeg bare kan glemme det, andre steder står det at jeg kan bare fly i dagslys. Noen som har noen tanker om dette? Det suger virkelig forferdelig mye at noe sånt skal ødelegge :( Ellers er jeg i topp fysisk form og har psyke opp til ørene!

 

EDIT: Ringte dem nettopp, fikk beskjed om at man måtte ha perfekt syn...... Faens drit :cry:

Endret av Norwegianzin
Lenke til kommentar

Jeg planlegger å prøve meg på flygeropptaket enten i år eller til neste år, men et lite problem er at jeg er fargeblind... Har lest veldig mye forskjellig om det, men finner ikke noe ordentlig svar på det. Noen steder står det at jeg bare kan glemme det, andre steder står det at jeg kan bare fly i dagslys. Noen som har noen tanker om dette? Det suger virkelig forferdelig mye at noe sånt skal ødelegge :( Ellers er jeg i topp fysisk form og har psyke opp til ørene!

 

EDIT: Ringte dem nettopp, fikk beskjed om at man måtte ha perfekt syn...... Faens drit :cry:

 

Du kan jo søke allikevel. Men vær forberedt på dårlige nyheter på synstest osv.

Lenke til kommentar

Jeg planlegger å prøve meg på flygeropptaket enten i år eller til neste år, men et lite problem er at jeg er fargeblind... Har lest veldig mye forskjellig om det, men finner ikke noe ordentlig svar på det. Noen steder står det at jeg bare kan glemme det, andre steder står det at jeg kan bare fly i dagslys. Noen som har noen tanker om dette? Det suger virkelig forferdelig mye at noe sånt skal ødelegge :( Ellers er jeg i topp fysisk form og har psyke opp til ørene!

 

EDIT: Ringte dem nettopp, fikk beskjed om at man måtte ha perfekt syn...... Faens drit :cry:

 

Det spørs hvor alvorlig det er, men det kan hende du kan bestå en medical class 2(privatflygersertifikat), og da får du jo fortsatt fly.

 

En kamerat av meg er fargeblind og har PPL med 200 flytimer bak seg. (Han er 21)

Lenke til kommentar

Sirsnoll, ingen problem å komme seg fra oslo til rygge. Det står vel på opptaks innkallelsen også. Ta tog til halden eller gøteborg og gå av på rygge stasjon. de går 2 ganger i timen tror jeg.

Jeg mener transporten skal stå der med en svart minibuss. i blant. Hvis ikke må du bare ringe nummeret som står på innkallelsen. Det gjorde det ihvertfall når jeg var der. Ikke finn på å ta den røde bussen som går til flyplassen. Det holdt jeg på å gjøre.. Haha

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

Sirsnoll, ingen problem å komme seg fra oslo til rygge. Det står vel på opptaks innkallelsen også. Ta tog til halden eller gøteborg og gå av på rygge stasjon. de går 2 ganger i timen tror jeg.

Jeg mener transporten skal stå der med en svart minibuss. i blant. Hvis ikke må du bare ringe nummeret som står på innkallelsen. Det gjorde det ihvertfall når jeg var der. Ikke finn på å ta den røde bussen som går til flyplassen. Det holdt jeg på å gjøre.. Haha

 

Du kan godt ta den, om du har lyst på en fin gåtur fra terminalen til MIL.

Lenke til kommentar

Jeg har en venn som er interessert i flygeskolen som også har dårlig syn. Han sier at det er to typer laseroperasjon: Lasik og ASA. Ved en lasik-operasjon blir det ytterste laget av hornhinna fjernet. Etter at synet er korrigert med laser "limes" denne fliken på plass igjen. Det er visstnok en ørliten fare for at den kan løsne igjen senere. ASA-metoden korrigerer direkte på hornhinna, uten at man må lage et snitt.

 

I følge min venn, som har vært i kontakt med flyleger i Nederland, er det mest sannsynlig at ASA-metoden er den første som eventuelt vil bli godkjent! :new_woot:

 

Aha, trudde karrieren som jagerpilot var tapt før nå. Jeg har dårlig syn skjønner du og har virkelig lyst til å bli jagerpilot. Er 15 år forresten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...