Berner Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Heisan! Har søkt Gleder meg til Fase1! kom over denne: 5. reviderte utgave oktober 2009 Flymedisinsk Institutt http://www.flymed.no/files/Med%20krav%20Luftpersonell_V5.pdf Siterer: 3.4.1.1 Synskrav ved seleksjon for A1-FE, A3-R og A3-D Visusverdier monokulært: Visus sc Visus cc Refraksjon Astigmatisme Anisometropi Lesesyn A1-FE 1.0 Blank +1,5D/ -0,5D -0,75D 2D N5/N14sc Ser ut som de har justert ned synskravet til -0.5D. Noen som kan bekrefte/forklare? Mener å ha lest at trenden på USA sine militære flygeskoler også har vært at synskravet er justert ned, gjennom årene. Andre som har søkt? Lest at brev med svar skal komme i uke 2 Lenke til kommentar
Mann190 Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Nydelig tråd, Turin! Skal søke når min generasjon står for tur. Er 94-modell og kan nesten ikke vente! =D Hadde vært gøy om du oppdaterte oss på forumet om hvordan du har det " over there"! Ett spørsmål, har lest gjennom hele tråden, men kan ikke huske å ha lest noe om man kan være med på bestemme hvilken flyplass (base) man skal jobbe på? Takker for fin tråd og gode svar! Lenke til kommentar
Attityd Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Utdannes det fortsatt F 16 piloter? Med tanke på skifte til Joint Strike Fighter F 35 eller hva det er. Lenke til kommentar
Mann190 Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Utdannes det fortsatt F 16 piloter? Med tanke på skifte til Joint Strike Fighter F 35 eller hva det er. har hørt at man antakeligvis kommer tilnå bli lært opp til f16 i USA og at når man kommer hjem så blir du lært opp til f35 =] Lenke til kommentar
knuttis Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 (endret) Fikk i går en SMS der det stod; Forsvaret: Gi beskjed på epost innen onsdag til (en mail addresse) om du vil sende vedlegg eller trekke din søknad. Det virker som at det betyr at de ikke har fått vedlegget jeg sendte. Hva burde jeg gjøre? kan 03003 hjelpe meg med dette? Får jeg svar hvis jeg spørr på sms? skal jeg sende et svar til den mailaddressen at jeg har sendt vedlegget, men at det da ikke har kommet frem? Det ville ikke være noe problemer å sende nytt, om det ikke var for at jeg ikke har det som skal til. Har nemmelig rotetbort orginalen. Knuttis. Endret 11. januar 2011 av knuttis Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Send en mail til epostadressen og forklar situasjonen. Deretter kontakter du utsteder av originalen og ber om en ny utskrift. Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 11. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2011 Når det gjelder synet, er jeg ikke sikker på om de har justert kravene. Det hadde sikkert ikke vært så dumt, da kravene kanskje er i strengeste laget. Som noen nevnte er de lavere i USA, var flere amerikanere i klassen min som brukte briller. Når det gjelder F-35 er det såpass langt frem i tid at de nok ikke kommer til å utdanne flygere der på en stund. Ikke engang USA har begynt med det, annet enn de som flyr i testprogrammet. "Over there", per request, går det ganske fint. Har vært i USA siden sommeren 09, og nå begynner vi endelig på F-16-utdanningen! Lenke til kommentar
Mann190 Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Aaah, misunner deg altså =] hvordan er hverdagen din egentlig? Og hvordan er utdanningsløpet når du begynner f16? Awesome å høre! =D Lenke til kommentar
Attityd Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Blir det F 16 på deg? Heldig du er! Personlig synes jeg F 16 virker mye mer bad ass enn F 35. Derfor jeg lurte Når utfases F 16? Lenke til kommentar
Mann190 Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Når det gjelder synet, er jeg ikke sikker på om de har justert kravene. Det hadde sikkert ikke vært så dumt, da kravene kanskje er i strengeste laget. Som noen nevnte er de lavere i USA, var flere amerikanere i klassen min som brukte briller. Når det gjelder F-35 er det såpass langt frem i tid at de nok ikke kommer til å utdanne flygere der på en stund. Ikke engang USA har begynt med det, annet enn de som flyr i testprogrammet. "Over there", per request, går det ganske fint. Har vært i USA siden sommeren 09, og nå begynner vi endelig på F-16-utdanningen! Forresten; var du på vanlig befalskole? Eller var det noe relatert til Luftforsvaret? Var det helvetesuka og hele pakka? Måtte du snakke med befale i gasstelt osv? D= Whoops; mange spørsmål =] Lenke til kommentar
knuttis Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Fikk vite i dag at jeg skal inn til oslo 13. februar til opptak Fase 1. Er det noen som vet noe om hva som er lurt og kunne? stod i brevet at hvis man ikke har hatt matte på en stund kunne dette være lurt å se over. Hva slags matte er det snakk om her? dele eller gange enkle tall? dele eller gange vanskelige tall? hva annet kan jeg forvente? Er det noen som vet sånn ca. hvor mange som kommer videre til fase 1? fase 2? fase 3? fase 4? Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Når utfases F 16? F-16 vil være i drift i minst ti år til er mitt anslag. Det er basert på at F-35 er planlagt innfaset fra 2018 og det vil være behov for noen års overlapping. Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 18. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2011 Husker ikke helt hva som inngår i fase 1 gitt, men kan ikke huske at det var not særlig matte egentlig. Begynner jo å bli en stund siden nå da. Tror rundt 2/3 ryker ut på fase 1. De siste årene har cirka 30 blitt tatt opp, og omkring halvparten av disse røket ut på uttaksflyging, så cirka 15 piloter i året. Lenke til kommentar
Attityd Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Ligner fargeblindhettestene til forvaret paa dee som er online? I saa fall er jeg screwed Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 18. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2011 Vet ikke helt hva som er online, ser for meg at du finner det meste på nettet, men Pleier å være bilder av tall bygd opp av masse prikker. Se hvilket tall det er, and you're good! Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Pass deg for de fargesyntestene, det finnes "blanke" sider i de bøkene som brukes. Ser du ikke et tall, så er ikke det der. Ikke nøl og prøv å let etter tall. Aeronautical decision making (ADM) er viktig som pilot. Lenke til kommentar
Attityd Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Saa hvis jeg ikke ser tallet 6 her kan jeg ikke bli pilot? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 (endret) Tvilsomt. Et jetfly går EKSTREMT fort, som betyr at du må gjøre split second avgjørelser og å skille mellom basisfarger på displayene i flyet eller området rundt er livsviktig. De har ikke slike tester for å være drittsekker eller ødelegge drømmene til gutter, men fordi det faktisk er livsnødvendig i jobben. Endret 18. januar 2011 av Bytex Lenke til kommentar
Attityd Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Nedtur. Er ikke engang ordentlig fargeblind, har bare hatt problem med aa lese noe gront paa rodt en gang i hele livet. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Vel, det SKADER jo ikke å prøve. Men å komme gjennom til de fysiske testene er visst temmelig vanskelig med mindre du har stålkarakterer fra skolen å vise til. Pågangen er myyye større enn antall skoleplasser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå