baBuShKa Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Dte er jævlig strenge helsekrav etter hva jeg har hørt, men vet ikke om det er SÅ gale Lenke til kommentar
RetoZ Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Det var noe med fyllingene, at de sprekker under så store G-krefter.. ;p Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 stemmer det som retoz sier, men jeg har ikke hørt om noen som har ryket ut pga dette. Skal endel til fikk jeg inntrykk av før det ble ikke godkjent.. Det kan også fikses på eventuelt.. Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 4. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2010 Hvis man skulle være uheldig å ha luft mellom fyllingen og tannen kan visstnok det være skikkelig vondt under trykkforandringer, siden luftlommen vil prøve å utvide seg. Det er grunnen Lenke til kommentar
Erikk1991 Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 (endret) Noen som vet hvordan det gikk med de som var inne til fase 2 nå nettopp, hvor mange som kom inn etc? Endret 10. mai 2010 av Erikk1991 Lenke til kommentar
-Olsen- Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Første uttakskommisjon kom 6 igjennom, og på andre kom 6-7.. Jeg var kun inne på forkortet opptak, så usikker på hvor mange grupper det var. Og vet da ikke sikkert hvor mange som kom igjennom dag 2. Men trur det bare var de to gruppene, og da 12-13 stk kom igjennom.. Lenke til kommentar
Cx Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 -Turin_Turambar-: hvordan gikk det med deg, kom du gjennom? Hvilket fly/helekopter havnet du evt på? Du har sikkert svart tidligere, men jeg hadde ikke tid til å lese alle 52 sidene Veldig bra tråd. Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 10. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2010 Er i USA nå, er ferdig med T-6-perioden, T-6 er den første flytypen man flyr her borte. Skal ha første tur i T-38 på torsdag, og F-16 venter etter jul :o Jeg har altså, ikke for å skryte, ganske god innsikt i hvordan seleksjonen og utdanningen gjennomføres, så bare spør om det er noe Lenke til kommentar
US4 Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Turin, fikk du velge hva du ville fly eller valgte de for deg? Syns å ha sett litt bak i tråden at du skulle bli heli pilot, stemmer det? Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 10. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2010 Nei, det stemmer nok ikke Hva skal man si, det er en kombinasjon av å få velge selv og Forsvarets egne behov. Hvis man flyr bra under seleksjonen kan man velge fritt, om man ikke gjør det så bra, men likevel kommer gjennom seleksjonen står man i fare for at Forsvaret selv tar avgjørelsen. Slik det er nå velges det etter uttaksflygingen hvem som skal fly heli, og hvem som skal fly F-16 eller Orion. Etter T-6-perioden i USA fordeles F-16- og Orion-plassene, så de har en mer omfattende seleksjonsprosess enn de som ble satt på heli. Lenke til kommentar
Cx Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Er i USA nå, er ferdig med T-6-perioden, T-6 er den første flytypen man flyr her borte. Skal ha første tur i T-38 på torsdag, og F-16 venter etter jul :o Jeg har altså, ikke for å skryte, ganske god innsikt i hvordan seleksjonen og utdanningen gjennomføres, så bare spør om det er noe kult, gratulerer Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Er dere ikke pissredde for å kræsje fly til 100 millioner dollar? Lenke til kommentar
Magnuss1 Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Er dere ikke pissredde for å kræsje fly til 100 millioner dollar? Hvis du først kræsjer så er du nok dau Så da er det ikke så mye å bekymre seg over kan jeg tenke meg^^ Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 (endret) @ Cx; takk @ dere to andre, krasjer man så krasjer man. Det er stort fokus på nødprosedyrer, og om alt går skeis har man utskytingssete. Du trenger liksom ikke kjøpe nytt fly, selv om du nok risikerer jobben om ulykken skyldtes en veldig teit handling av flygeren, men det er vel ikke unikt i militær flyging 100 millioner dollar er ikke _så_ mye, sjekk opp hva det koster for en Airbus A-380, er vel 3-4 ganger så mye :o Endret 11. mai 2010 av -Turin_Turambar- Lenke til kommentar
Magnuss1 Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 (endret) Du trenger liksom ikke kjøpe nytt fly, selv om du nok risikerer jobben om ulykken skyldtes en veldig teit handling av flygeren USA sitt militære har jo flyshow, og en som fløy (husker ikke navnet, men de flyr gule og blå Superhornet) skulle ta en loop, men var for lavt så han krasja. Han rakk å ejecte, men han mistet jobben. Men han var nok ikke ansatt i militæret tror jeg... Tror det ''showet'' er liksom litt utenfor militæret, selv om det er de som arrangerer det på en måte Endret 11. mai 2010 av Magnuss1 Lenke til kommentar
US4 Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Nei, det stemmer nok ikke Hva skal man si, det er en kombinasjon av å få velge selv og Forsvarets egne behov. Hvis man flyr bra under seleksjonen kan man velge fritt, om man ikke gjør det så bra, men likevel kommer gjennom seleksjonen står man i fare for at Forsvaret selv tar avgjørelsen. Slik det er nå velges det etter uttaksflygingen hvem som skal fly heli, og hvem som skal fly F-16 eller Orion. Etter T-6-perioden i USA fordeles F-16- og Orion-plassene, så de har en mer omfattende seleksjonsprosess enn de som ble satt på heli. Ok tusen takk for svar! Men hvor mange av de som er best å fly er det som får velge flytype selv? Og hvordan ser de hvem som er best? Får du karakterer for hvor bra du flyr og om du har mer progresjon enn andre? Også, gratulerer så mye med å klare uttaksflygningen, syns det er veldig kult at det faktisk er noen her inne på forumet som faktisk skal ta (tar) utdanningen. Mtp utdanningen har du noen tips til en som har veldig, veldig lyst til å bli militærpilot? Jeg har gode nok karakterer (tror jeg, Vg1)og har tenkt å reise til USA som utvekslingsstudent til neste år (etter sommeren). Tror du at det vil hjelpe med litt erfaring fra USA ettersom mye av utdanningen er der? Når det gjelder matte kunnskaper må du være god i hoderegning eller går det mest på data? Jeg vet ikke helt med helsen... Har ikke testet syn skikkelig og sånn, men på internett tester (fargesyn) får jeg alt rett (Ishihara-test), og når jeg tok en undersøkelse hos lege så fikk jeg 5/5 på begge øynene. Er det sånn at du ikke kan ha noen feil på testene for å bestå til pilot eller kan du f.eks ha 1 feil på fargesynstesten? Når det kommer til det fysiske kan det forbedres. Tar ca. 30 riktige push-ups, 6 pull-ups og 40 sit-ups. Hadde en sånn Biip-test på skolen hvor jeg fikk 10.0 (5'er), men har ikke spesielt bra kondis. Bør jeg begynne å trene allerede nå for å få gode nok karakterer på de fysiske testene, eller holder det med grundig trening fra f.eks 1. januar til opptak? Jeg selv tenker at det er best å begynne nå for da trenger jeg ikke trene fullt så hardt og jeg kommer liksom inn i en rutine. Har du noen tips som kan få treningen i gang, for jeg er ganske umotivert når det gjelder fysisk trening. Wow, ble litt mye spørsmål og sånn der, men når jeg har noen som faktisk blir noe jeg drømmer om må jeg bare spørre. Du trenger ikke svare, men hadde vært kult med noen tips Igjen, Gratulerer Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Om du leser startposten på første side svarer jeg på endel av spørsmålene dine der Når det gjelder flytype; si at av et kull på 15 trenger Forsvaret 6 jagerflygere, 6 heli-piloter, og 3 Orion-flygere. Typisk er det rundt 50/50 hvorvidt folk vil fly jager eller heli, er stort sett ingen som vil fly multi (Orion). Sett at 7 sier de vil fly jager, og 8 sier de vil fly heli, så har de 3 plasser de må fylle. Da tar de elevene med de dårligste karakterene (ja, man får karakter på alle flyturer, samt at teori ++ teller også) og fyller de tre siste plassene. Så om det Forsvaret trenger det året matcher hva elevene har lyst til å fly så får alle det de vil, og omvendt. Om matte osv, så trenger du ikke kunne noe som helst egentlig. Evnene de ser etter blir testet på opptaket. Imidlertid tror jeg folk som skjønner matte og fysikk har en bedre sjanse enn de som overhodet ikke gjør det. Man blir ikke testet på matte/fysikk, men det har noe med evne til abstrakt tenking og såkalte spatiale evner å gjøre. Å bo i USA har ikke noe å si, annet enn at det er en fordel ikke å suge i engelsk når man kommer hit, men det sier jo seg selv Angående syn så har jeg ikke peiling. Var gjennom masse synstester, men med mindre man er optiker eller øyelege har man liten mulighet for å skjønne hva de ser etter eller hvordan testene gikk :o Bare å møte opp og "se så godt man kan" Høres ut som du har de fysiske testene i orden, de er ikke vanskelige, bare sørg for å klare kravene før opptaket, er alltid endel luringer som ikke gidder å trene og ryker ut første dagen. Tror jeg skrev kravene på førstesiden, ellers finner du dem på Forsvarets nettsider; mil.no Endret 12. mai 2010 av -Turin_Turambar- Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Hehe, det er veldig lett å være "kjempemotivert" til å fly, men ikke motivert til å gjøre det som trengs. Motivasjon er mere enn bare tenking, det er også handling. Lenke til kommentar
US4 Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Tusen takk for svar:) Hjalp det! Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Turin, hvilken block føregår F-16 treninga i? Eg går utifrå at amerikanarane ikkje har MLU's, men har det noko å sei eigentleg? For MLUer vel eigentleg,, litt forenkla, block 15 med block 50/52 avionics? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå