Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At du skal få lønn under utdannelsen, men så jobbe gratis ville vært ganske baklengs. Dessuten hadde man nok ikke fått rekruttert noen som helst om de visste at de måtte jobbe 12 år gratis.

Lønna er den samme som for alle andre i forsvaret. Den varierer ikke etter hvorvidt du er pliktbefal eller ikke. Grad og stilling bestemmer både grunnlønn og satsen for øvelsestillegg. Det vil stå i jobbannonser at stillingen har gradsspenn a-b, og lønnsspenn lønnstrinn x-y (eller lignende). Så er det bare å se i lønnstabeller for å se hvor mye det er

 

Men jevnt over: Du tjener mer enn godt nok. De fleste nyutdanna flyvere er løytnant, og får både flyvetillegg og vakttillegg og diverse.

Lenke til kommentar

Hei! flott tråd :) mye nyttig info jeg har leita lenge etter. Skal ta almen påbygg nå til høsten. lurer på om jeg skal søke til opptak nå i høst eller neste høst? noen som har et tips om dette?

 

På sesjon for 2 år siden gjorde jeg det ikke så bra på evnetest, hvor jeg scorte 4/9. Jeg vet kunnskapen min har blitt mye bedre siden den gang. vil dette hindre meg fra å bli innkalt til opptak? Om det er det, er det mulig å få tatt en ny test?

Lenke til kommentar

Velkommen til forumet mister, les forrige side så ser du vår oppfatning av hvor mye sesjonsresultatene har å si for ditt forsøk på flyopptak.

 

Har du tenkt førstegangstjeneste eventuelt hvis du ikke kommer inn ? Jeg vil absolutt råde deg til å råde det jeg ikke gjorde, å ta førstegangstjenesten først. Får du en tjeneste i luftforsvaret som omhandler mye med fly, for eksempel redningsutstyrsassistent, crew chief ass, bakkeutstyr ++++, så har du ganske mye mer å stille med på opptak. Jeg holder på med førstegangstjenesten nå ettersom jeg kom nesten igjennom på det som kalles fase 2 i opptaksfasen på rygge, og for å si det sånn, hadde jeg hatt muligheten til å søke en gang til , så hadde jeg stilt mye sterkere i år på opptak. Modenhet, mye lettere å få tid til trening, og diverse.. Du får bare en sjanse til å prøve deg. Bedre å vente ett år enn å angre, det er ihvertfall mitt råd. ;)

Lenke til kommentar
Velkommen til forumet mister, les forrige side så ser du vår oppfatning av hvor mye sesjonsresultatene har å si for ditt forsøk på flyopptak.

 

Har du tenkt førstegangstjeneste eventuelt hvis du ikke kommer inn ? Jeg vil absolutt råde deg til å råde det jeg ikke gjorde, å ta førstegangstjenesten først. Får du en tjeneste i luftforsvaret som omhandler mye med fly, for eksempel redningsutstyrsassistent, crew chief ass, bakkeutstyr ++++, så har du ganske mye mer å stille med på opptak. Jeg holder på med førstegangstjenesten nå ettersom jeg kom nesten igjennom på det som kalles fase 2 i opptaksfasen på rygge, og for å si det sånn, hadde jeg hatt muligheten til å søke en gang til , så hadde jeg stilt mye sterkere i år på opptak. Modenhet, mye lettere å få tid til trening, og diverse.. Du får bare en sjanse til å prøve deg. Bedre å vente ett år enn å angre, det er ihvertfall mitt råd. ;)

 

Tusen takk for rådet :) har fortsatt litt betenktningstid heldigvis. Vil inn i militæret uansett, men primært er det pilot jeg vil bli. Om jeg ikke kommer igjennom opptaket ønsker jeg førstegangstjeneste i hæren. Er det slik at når man ryker ut av opptak, blir man automatisk plassert i førstegangst. i luftforsvaret? eller får man velge selv?

Lenke til kommentar
Velkommen til forumet mister, les forrige side så ser du vår oppfatning av hvor mye sesjonsresultatene har å si for ditt forsøk på flyopptak.

 

Har du tenkt førstegangstjeneste eventuelt hvis du ikke kommer inn ? Jeg vil absolutt råde deg til å råde det jeg ikke gjorde, å ta førstegangstjenesten først. Får du en tjeneste i luftforsvaret som omhandler mye med fly, for eksempel redningsutstyrsassistent, crew chief ass, bakkeutstyr ++++, så har du ganske mye mer å stille med på opptak. Jeg holder på med førstegangstjenesten nå ettersom jeg kom nesten igjennom på det som kalles fase 2 i opptaksfasen på rygge, og for å si det sånn, hadde jeg hatt muligheten til å søke en gang til , så hadde jeg stilt mye sterkere i år på opptak. Modenhet, mye lettere å få tid til trening, og diverse.. Du får bare en sjanse til å prøve deg. Bedre å vente ett år enn å angre, det er ihvertfall mitt råd. ;)

 

Et godt råd, men de pleier å ta alder med i betrakting. Om de mener du ikke er moden nok, men kan bli det etter f.eks. førsteganstjenste, så sier de det. Og da får du muligheten til å komme tilbake på opptaket senere. Kjenner flere som ble bedt om å komme tilbake om ett eller to år. Samme på flyskolen, om du ryker ut i Bardufoss, og de mener modenheten har hatt en del og si, kan man få muligheten til å komme tilbake om de mener det er sannsynlig at du vil være mer moden på et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar

Ja, selvfølgelig, men nå var det ikke bare modenheten jeg tenkte på ;) En lærer jo litt av statsvitenskap, også får en ihvertfall lettere mulighet for å trene synes jeg! Har mye mer tid nå som jeg er i førstegangstjeneste enn jeg hadde når jeg gikk på skolen.

 

Og nei simstraify. Det er ikke sånn at du får noe som helst førstegangstjeneste ved å ikke komme inn på flyskolen, men vi fikk ihvertfall opplyst om at de kunne sende en forespørsel om å få ta førstegangstjenesten , noe jeg gjorde og ble innkalt til luft. noe alle de andre også gjorde. Det som er , er jo at når du blir innkalt så er det jo litt i siste liten til å få hva som helst. det er snakk om 2 uker etter opptaket på rygge. ( 1 uken i juli) Du kan jo prøve å ringe vpv for å bytte, men det er nok ikke like lett som å være ute i god tid. ;)

Lenke til kommentar

Nei, førstegangstjeneste hjelper ikke. Imidlertid kjenner jeg flere som har måttet komme tilbake et år eller to senere fordi de ble ansett som "umodne". Så om du ser på deg selv som umoden, så kanskje det hjelper å ha et år å vokse på :p

Jeg vil påstå at man ikke kan forberede seg noe særlig, for de testene det ryker flest på er ganske annerledes enn de jeg har tatt i det "sivile". Det man aboslutt kan og bør forberede seg på er de fysiske kravene. Alltid mange som ryker på dette, bare fordi de ikke har giddet å trene. Husker en fur som såvidt klarte en hang-up, tror minstekravet er fire. Det vitner bare om dårlig motivasjon og giddeslaushet.

Lenke til kommentar

Så det gir et intrykk på dårlig motivasjon hvis man ikke klarer mer enn å få karakter 2-3 på testen (1 er best 5 er verst)? Jeg er litt usikker på 3000 meteren da. Blir den ofte brukt i hæren (verneplikt når jeg er 18)?

Endret av Shushi
Lenke til kommentar

Du må jo stå minstekravene, sier liksom noe om innstillingen om man er milevis unna. Kravet på 3000 er ikke vanskelig, tror de aller, aller fleste kan trene seg til å klare det ganske lett. Jeg løp 3000 noen ganger da jeg var i Hæren i hvert fall, og alle leirer har en oppmerket 3000-meter, så er full mulig å trene om du velger Hæren først :)

Lenke til kommentar

Men si meg, vil det vise manglende motivasjon hvis man bare får litt over godkjent? Akkurat nå vil jeg kun klare godkjent (16 år), ikke en av de høyere karakterene. For liksom, de fysiske tekstene er alt man kan forbrede seg på forhånd...

 

Kan du si meg nivået det er dere driver med mattematikk og fysikk? Er matematikken deres bygd på R1 eller R2 matte?

Lenke til kommentar
Men si meg, vil det vise manglende motivasjon hvis man bare får litt over godkjent? Akkurat nå vil jeg kun klare godkjent (16 år), ikke en av de høyere karakterene. For liksom, de fysiske tekstene er alt man kan forbrede seg på forhånd...

 

Kan du si meg nivået det er dere driver med mattematikk og fysikk? Er matematikken deres bygd på R1 eller R2 matte?

 

Jeg har akuratt vært inne på opptaksprøve, fase 1..

alle testene var skriftlige, ingen intervjuer elns..

de fleste her sier at det fysiske er det eneste du kan trene..

men det er 2 ting jeg angrer på at jeg ikke øvde på. Matte og generell kunnskap om fly..

matten bestå av alt fra plussing og minus.. brøker, kvadratrot +++

anbefaler å øve inn grunnleggende fra hvær av "kapittlene" i matteboka..

denne generelle kunskapen om fly er det bare å lese seg til..

spørsmål som feks "når ble SAS opprettet" "hvor mange hestekrefter er det i et f16" kan dukke opp. disse spørsmålene ble ikke stilt, jeg vil heller ikke snakke om hvilke spørsmål som ble stilt.. men det er av samme type..

så ja, du kan lese deg til noe.. mens andre tester som iq, romforståelse og kanskje engelsk og norsk er værre, vil isåfall ta mye tid ;)

håper bare jeg kommer gjennom fase 1, blir sur på meg selv hvis ikke..

Lenke til kommentar

Flykunnskaper og interesse legges stor vekt på. Det husker jeg fra en serie på TV om noen nordmenn og dansker som var på jagerfly-utdanning i USA. Instruktørene krever at man har en generellt stor interesse for fly og flytyper, siden det er dette de skal jobbe med og ha ansvar for maskiner som koster hundre millioner dollar. Det skal ikke være bare pugging, også stor interesse og talent. Testene er heller ikke noe man bare kan finne på nettet og pugge alle svarene.

 

Da viser du jo ingenting om hvor mye talent du har for emnet, bare hvor flink du er til å pugge på de nøyaktige svarene på akkurat den testen.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg kan mer om historien til flyning enn om spesifikke detaljer (hvor mange HK har en F-16 motor).

 

Takk for et godt svar kimmi, nå har jeg ihvertfall noe å tenke på.

 

jeg håper fortsatt at en som utdanner seg i forsvaret kan svare meg angående matten der (jeg lurer på om det blir vits å ta R2 mattematikk).

Endret av Shushi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...