Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

hei, erlendrem. nye tester på opptakene ja, sesjonen har neppe veldig mye å si, og det gjelder egentlig generelt. sesjonsresultatene har sjeldent veldig mye å si, ettersom det meste blir retestet både på førstegangstjeneste og opptaksprøver.

 

Du trenger ikke gå¨førstegangstjenesten for dette, første året (om du kommer inn) blir regnet som en førstegangstjeneste, og blir du sendt hjem i løpet av dette året må du fullføre det som er igjen. ;)

 

Og ved å fullføre det ene året står man også igjen med befalsskole. Så man kan enten fortsette i forsvaret, eller ha et ess i ermet på cven!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har sendt søknad og fått skjemaene som jeg skal fylle ut.

Lurer på en ting siden jeg går 3 året så skulle jeg sende med karakterutskrifter for VG1 og VG2, der står det hvor mye fravær jeg har. Siden de spør etter dokumentasjon på fravær, må jeg sende med kviteringer for kjøretimer osv, eller er det nok med det som står på karakterutskriftene?

Lenke til kommentar

jeg spurte læreren om kopi av vitnemålet eller termin karakterer til nå , og da fikk jeg vitnemålet med de karakterene jeg hadde fått til nå liksom. vitnemålet kommer jo uansettt til å stå for alle 3 årene, du leverer ingen kvitteringer for alt av fravær. grunnen er vel generelt sett bare for å se at du består og har sånn noenlunde greit fravær.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har veldig lyst til å prøve meg på flygerutdanning. Hvordan dette forgår har jeg lest meg opp på og har ganske god kontroll over. Hvertfall hva de forskjellige fasene består av. Samtidig vil jeg gjennomføre vanlig førstegangstjeneste, og det jeg lurer på er hvor man får jobbet mest med fly?

Vil F-16 VSA eller F-16 CCA være de beste alternativet da? Dette har jeg skjønt går an å jobbe som i førstegangstjenesten. Er det stor rift om plassene, og vet noen om andre plasser man får jobbet tett på fly?

Lenke til kommentar

CCA (Chrew Chief Assistant) og VSA (Våpensystemassistent) er nok de som jobber tettest på F-16, rent fysisk.

 

Sambandsfolk som ender opp på BHFS eller ørlandet får nok også ganske mye innsikt i en del fly-ting, av naturlige grunner.

 

Du kan også ende opp som "altmuligmann" på skvadronene. Det er da snakk om administrativt arbeid av ymse sort for skvadronen. Du kommer ikke så tett på flyene, men veldig tett på pilotene.

Flere av de av mitt kull som jobba på skvadronen fikk mulighet til å fly Saab Safari sammen med en av F-16-pilotene.

Lenke til kommentar

Husk at cca er ihvertfall veldig krevende å komme inn på, de søker vel 1-2 personer på en rekruttskole med 600-800 pers. Her teller fysiske resultater i uke 2-3 og anbefalinger fra troppsbefal veldig mye.

 

Av andre stillinger som kommer opp ved F-16 kan jeg også nevne mission support, bua(bakkeutstyrs ass) og redningsutstyr ass. bare for å nevne noe.

 

CCA og VSA er kun ved januar/juli skolene. jeg er snart ferdig på rekrutten her som begynte 30 september og har ikke fått veldig mange spennende valg i forhold til de skolene.

 

 

 

ESSA , når det gjelder den type allergi så er det jo bare å prøve ;) jeg hadde pollen(visstnok i lovlig grad) og kom gjennom helsesjekken. slik jeg forstod det var pollen en av de få allergiene som ble tillatt under visse forutsetninger.

 

det lønner seg uansett å ta førstegangstjeneste samme år som du søker, vokser enormt på ett år her inne. :)

(ihvertfall hvis du er like heldig som meg med befalet :-D )

Lenke til kommentar

Syns dette drar litt vel langt ut fra orginaltopicet.

 

Av de 2 jeg kjenner som var CCA før de søkte flyskolen kom 1 gjennom. Altså 50 prosent. I tilleggsopplysning kom 50 prosent av de som kom gjennom fase 2 gjennom fase 3 (lfs). Dette var 09 kullet.

 

Så hva som er en fordel, og hva som ikke, er rene spekulasjoner. Så derfor mener jeg diskusjoner om CC, CCA, og eventuelle andre retninger innen førstegangstjenesten hører til i en egen tråd.

Lenke til kommentar
Når er fase 1, og evt fase 2?

 

De som var igjennom det iår bør vel kanskje svare på denne. Men jeg kan jo prøve. Syns å huske at jeg hadde fase 1 i februar. Fordeles ut over forskjellige helger utover i landet.

 

Fase to var jeg på rett etter skoleslutt. Så altså i slutten av juni. Det går også et fase 2 i mai?, dette er for de som ikke går på skole.

 

Var hvertfall nogenlunde slik da testene ble tatt i '08.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871324

Du skal jo være ærlig på sjemaet da, så jeg vil tro det er best å skrive at du har det. Nederst på arket står det jo at du skriver under på at det du svarer er 100 % ærlig. Jeg skrev i hvertfall at jeg feks hadde en hjernerystelse for noen år siden.

 

Men har et spørsmål her! Takker for svar på tidligere spørsmål :) Sånn som jeg har forstått det, så er fase 1 testing av teori! Hvis jeg ikke tar feil? Hva er det egentlig som skal til for å komme videre til fase 2? Har lest at de ikke ser etter meget dyktige akademikere. Men midt på treet. Er det en totalsum på testene der en må ha så så mange poeng eller?

Lenke til kommentar

ErlendRam: Mener du luftforsvarets flygeskole, eller luftfartskolen som du skriver?

 

Epshopp: Stemmer, fase 1 er en hel dag med testing. Hva som skal til er ikke godt å vite, men de ser på en helhetsvurdering. Så at noen prøver går dårlig trenger ikke bety noe som helst.

Lenke til kommentar

Bra du titter innom Turin-Turambar. Prøver så godt jeg kan å svare på spørsmål. Og burde ha nok erfaring etter 3 mnd på LFS, med muligheter for å komme tilbake. Jobber jo også i bardufoss, så følger med progresjon og kullene som kommer.

 

Du kan gjerne lage noe mer innlegg om din tid på Sheppard. Litt mer om hvordan du føler opplegget, hva slags blodslit dere må gjennom osv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...