newname Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Hva svarte du når de spurte deg om du kunne ta et liv? Knall tråd btw Anbefaler ingen om å tenke for mye på hensikten med spørsmålene en får eller svare det andre har sagt er riktig. Dei er ute etter forskjellige svar fra forskjellige personligheter og det er et helhetsintrykk som teller. Men svarer du nei på det spørsmålet over, sier det seg selv at du er på feil sted. Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Er det slik at man ikke får velge hvilken flytype man skal utdanne seg på? Kan huske å ha lest noe om det tidligere i tråden... Lenke til kommentar
-Olsen- Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Beste elev får velge fritt sies det. De andre elevene sier hva de ønsker, og ut ifra det blir det valgt. Alle får det de selv ønsker sålangt det lar seg gjøre. Men hvis et helt kull søker jager for eksempel, da funker ikke det av naturlige årsaker. Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Fikk også bekreftet det som bn_olsen sier fra elevene som var ferdige med sitt første år på krigsskolen. Alle var fornøyde , men de pratet også om at de kun hadde fått beskjed om de skulle fly helikopter eller fly. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Er ikke alle i luftforsvaret som "trenger" å ta liv heller, da. Mange flyjobber som ikke har noe med raketter og miniguns å gjøre. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Er ikke alle i luftforsvaret som "trenger" å ta liv heller, da. Mange flyjobber som ikke har noe med raketter og miniguns å gjøre. Hvis flyet ditt blir skutt ned over FI sitt territorie, skal du ikke kunne forsvare deg til du blir evakuert? Lenke til kommentar
jansson Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Flygeskoleopptaket var veldig spennende og man lærer og får veldig mye ut av det selv om man ikke kommer helt igjennom. Jeg var så uheldig og røk 5 min før uttaksrådet!! Hadde fått godkjent alle tester de hadde og var kommet tilbake fra FMI med en godkjenning. Fikk beskjed rett før at de hadde funnet ut i en database at jeg brukte lesebriller en liten periode når jeg var liten, og at sannsynligheten for at jeg kom til å begynne med briller om 10-15 år var for stor:/ Så selv om jeg fikk godkjent alle testene der og da, bestemte de seg for å ikke latt meg fortsette i flygeskolen. Ganske kjipt med tanken på at det var dette jeg ville, men har fortsatt fått mye ut av de 10 dagene opptaket varte. Fikk masse gratis helseundersøkelser og fant ut hva som var mine sterke og svakere sider på det psykiske. Intervjuet er heller ikke så ille vis du bare har innstillingen at du skal fortelle dem om alt fra starten av. For de bruker alle skjemaer og ting du har skrivd til å sammenlikne deg med. For å se om du sier noe annet enn det du har skrivd. Tenk også igjennom at du må forklare for de hvorfor du f.eks har dårlige karakterer fra vgs. og hvordan du da skal klare deg igjennom teorien på flygeskolen. Og øv på å gjøre ting samtidig som du svarer på spørsmål:P For de som har kommet så langt som til intervjuet veit hva jeg snakker om. Etter siste del av intervjuet var jeg helt utslitt pga. av det å svare samtidig som man gjør noe helt annet. Vil ikke si noe mer og muligens ødelegge noe for dere som ennå ikke har søkt eller lignende. Men tro meg det setter deg ut hvor vanskelig ett enkelt spørsmål kan være... eller hva bn-olsen;) Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Den siste delen er vel for å teste at du kan operere en cockpit med 2 millioner små brytere og knapper samtidig som du hører på wingman eller opcenter i headset eller prater med copiloten din. Lenke til kommentar
-Olsen- Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 (endret) jansson: Synd det ikke gikk din vei da.. Kjedelig når de graver opp ting fra barndommen som ikke er et problem nå lengre. Og ja.. Den testen du prater om var hard den.. Jeg var selv pissredd etter den siden jeg følte det gikk dårlig.. Men uten å røpe for mye så titter de etter en egenskap, ikke den Bytex snakker om. Da man kan trenes opp i det til en viss grad. bn_olsen her btw Endret 20. september 2009 av -Olsen- Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 haha, ja. husker også den testen, klarte ikke tenke helt klart nei. Er det ikke simultankapasitet? Jeg tror piloten som var med på mitt intervju var ganske sliten, han duppet litt av og på stakkar. Jeg var sistemann på sistelag. Angrer nå egentlig på å ikke vente ett år med å søke, kjenner jeg kunne stilt mye sterkere med mange av de spørsmålene og tingene jeg fikk på opptaksprøver etter sommeren og valg og sånt. men men, livet må videre. Lenke til kommentar
US4 Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Får dere spm. om fly historie? Hvem som først fløy, hvilke fly Norge hadde i krigen osv.? OG er det noen som vet om en bra flybok å lese for å vite litt om flyhistori? Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 (endret) Hei US4, det er nok en fordel på fase 1 (forsåvidt også fase 2 hos psykologen) å kunne litt om flyhistorie, men ikke ett must. For mye info kan telle negativt også, som tidligere nevnt i tråden. Du kan liksom bli litt for mye fanboy. Edit: Måtte kutte ned litt Endret 24. september 2009 av Phinex Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Innholdet i de forskjellige testene er gradert, sannsynligvis BEGRENSET. Å spre dette på åpent nett er et brudd på sikkerhetsloven. Hvis du kan linke til offentlige kilder til informasjonen din, er den selvfølgelig ikke gradert, men ting du selv har vært igjennom på opptak (eller hørt fra noen som har vært der) skal IKKE ut på nett. Dette gjelder alle opptak. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 En post satt usynlig for brukere grunnet uavklarte sikkerhetsprosedyrer for forsvaret. Mvh Admin 1 Lenke til kommentar
p0pc0rn Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 (endret) Hei! Har tenkt og ta påbyggingen til generell studiekompetanse i forsvaret. Lurer på om noen vet noe om hvordan det foregår? På kveldstid? Går det over bare ett år? Om man kommer inn i millitæret etter sommerferien? (vet ikke nrå man drar inn) Så la oss si at man startet påbyggingen i august/september og det strekker seg ett år til auagust/september neste år. er det da bare og gå i forsvaret og tråkke resten av månedene til fristen 1.desember og gå etter det og tråkke helt til opptakene starten i mai? Endret 7. oktober 2009 av Grantex Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 1: Du kan ikke ta påbygning i forsvaret. Det må du ta sivilt, eventuelt som (hovedsakelig) egenstudier på kveldstid + privatisteksamen. Du skal være veldig flink og motivert for å klare å ta hele påbygninga på ett år på kveldstid mens du er inne, men det er nok mulig hvis du har en slapp tjænest. 2: Du kan definitivt ikke bare "gå og tråkke" mellom dimisjon og søknadsfrist, og mellom søknadsfrist og opptak. Du blir kasta på hue og ræva ut etter at du er ferdig med førstegangstjenesten, hvis du ikke har vært så heldig å få deg jobb som vervet. Lenke til kommentar
-Olsen- Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Det er mulig å ta allmennfaglig påbygging på befalsskolen. Men det er 2 år på befalsskolen. Så du må først da gå disse, så vente et halvt år før du da kan begynne på luftforsvarets flygeskole, da som sersjant. Så etter andre året på videregående (vg2?) blir det da 2,5 år før seleksjonsflygningen. Andre alternativet er å gå påbygging sivilt. Så starte på befalsskolen (man må via denne før seleksjonsflygningen), og da etter et halvt år på kjevik begynne seleksjonsflygningen. Det blir da 1,5 år etter avsluttet vg2.. Håper dette ga litt svar. PS. Fant ingen kilder om befalsskole og påbygg samtidig på mil.no sine sider. Men var en egen tropp med disse som gikk sammen med meg på LBSK. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Olsen: For å få påbygg må du gå Lærling befal. Da får du fagbrev, generell studiekompetanse og og befalsutdannelse. Problemet er at det tar 3 år. Lenke til kommentar
p0pc0rn Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 1: Du kan ikke ta påbygning i forsvaret. Det må du ta sivilt, eventuelt som (hovedsakelig) egenstudier på kveldstid + privatisteksamen. Du skal være veldig flink og motivert for å klare å ta hele påbygninga på ett år på kveldstid mens du er inne, men det er nok mulig hvis du har en slapp tjænest. 2: Du kan definitivt ikke bare "gå og tråkke" mellom dimisjon og søknadsfrist, og mellom søknadsfrist og opptak. Du blir kasta på hue og ræva ut etter at du er ferdig med førstegangstjenesten, hvis du ikke har vært så heldig å få deg jobb som vervet. Jeg har snakket med folk i forsvaret, ringt disse telefonene og de sa at og ta pågybbingen i forsvaret er et alternativ. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå