Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-p4PIYwb6
Er dt noen her som vet om det kommer på rullebladet hvis du blir tatt med trimmet moped?

Nei, det er kun et forenklet forelegg. Som f.eks en parkeringsbot.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ey, sitter her og sjekker transport muligheter for å komme meg opp til fase 2, ble innkalt til onsdag 24 juni innen klokka 19:00 og ankomst er forsåvidt greit. veldig mye bytter og styr, men det funker.

 

Jeg tenkte heller på hjemveien, tar fase 2 10 dager eller bør jeg heller bestille togbilletter på returen på sikt ? det står jo bare at det gjennomføres i perioden 24 juni til 3 juli.

 

Tenkte også på når på dagen jeg burde tenke på å ta buss og tog og sånn :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gratulerer så mye..

Er du fersk i forsvaret eller befal fra før av?

 

Regner med at du ikke er 90'årgang siden du var i mai opptaket.

 

Men bare 11.. Trur ikke det er flere enn i fjor, og det er litt rart siden det nesten var halvannen gang så mange som søkte iår.

Endret av bn_olsen
Lenke til kommentar
Gratulerer så mye..

Er du fersk i forsvaret eller befal fra før av?

 

Regner med at du ikke er 90'årgang siden du var i mai opptaket.

 

Men bare 11.. Trur ikke det er flere enn i fjor, og det er litt rart siden det nesten var halvannen gang så mange som søkte iår.

Er befal, har gått snart 2 år i forsvaret, 88-modell.

 

Av det jeg har hørt, så var det litt over 900 søkere til fase 1, og vi var vel ca 60-70 stk nå på fase 2. Fase 2 i juni/juli er det mange flere på. Det de sa nede på seleksjonssenteret var at statistisk sett så pleier det å komme like mange med på både mai og juni/juli, selv om det er flere kandidater med om sommeren. Dette pga av modenheten til de som søker, erfaring i fra forsvaret, og en hard russefeiring for mange.

 

Et tips til de som skal prøve seg til sommer uttaket. Tren systematisk og målrettet mot de fysiske øvelsene, ha god margin for å klare kravene. Latterlig mange som strøyk første dagen på min gruppe bare pga de ikke klarte 3000m. Helt unødvendig spør du meg, viser bare at du ikke er motivert nok...

 

Lykke til i sommer!

Lenke til kommentar

Er det større sjangse for å bli tatt opp på flyskolen dersom du er befal fra før av? Eller fører dette også til at de forventere mere av en? Jeg tenker ikke på at selve yrket gir deg fordeler i form av at du allerede er i forsvaret, men heller det at man har fått litt instruksjon i arbeidsoppgaver og kanskje har blitt stresset litt. :)

 

Med andre ord, er det noen nyttige erfaringer å hente? :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar

Fordelen med å ha vært i forsvaret fra før av, er at du vet mer var du går til, og det vet de som skal ta deg ut. Selv om du klarer alle prøvene, så tar de deg fortsatt ikke ut hvis de ikke er sikre på at du er 110% motivert og at du har en god peiling på hva jobben går ut på. Det er jo mange som tror at jobben som pilot i forsvaret går ut på å fly fra 8 til 4 hver dag...

Hvis du først blir valgt ut, og de bruker litt i overkant av 44 millioner skattepenger på å utdanne deg, så er de nødt til å være sikker på at du i det minste fullfører de 12 pliktårene. Det er derfor de også er ekstremt nøye på det medisinske.

Men hvis du gjør det bra på prøvene, har det medisinske i orden, og vet at det er dette du vil, og ingen ting annet, så har du like stor sjanse som både befal og menige :)

 

Men jeg tror personlig, at det var lurt av meg og ta befalskolen før jeg søkte, jeg vokste veldig mental sett, og ble kjent med nye sider av meg selv på det lille halvåret, noe jeg tror har vært en fordel. For mitt vedkommende så lar jeg ikke tilfeldigheter styre at jeg kommer inn. Jeg har ønsket å bli pilot siden jeg var liten gutt, derfor tok jeg ingen sjanser på å spolere den eneste sjansen jeg hadde...

Endret av Selvbyggern
Lenke til kommentar

Hittil på flygeskolen iår har 2 befal røket ut, og 11 befalselever.

 

Så jeg trur man tjener mye på å ta befalsskolen først. Mentalt sett har mange mye å tjene.'

 

(Men man mister muligheten man kanskje kan få hvis man ryker ut å få komme igjen da.)

Lenke til kommentar
Hittil på flygeskolen iår har 2 befal røket ut, og 11 befalselever.

 

Så jeg trur man tjener mye på å ta befalsskolen først. Mentalt sett har mange mye å tjene.'

 

(Men man mister muligheten man kanskje kan få hvis man ryker ut å få komme igjen da.)

 

Og dette er helt tilfeldig, andre år har kun 1 av de som har vært befal som har kommet i gjennom. Statistisk sett, 50 % av hver. På fase 2 er det også mange som akkurat kommer fra videregående, som får melding av utakskomisjonen om å komme igjen om 2 år og ta intervju med psykolog på nytt. Dette vil ingen befal få tilbud om.

 

Så modenhet vil bli tatt hensyn til uansett, så da er det ingen forskjell i å prøve med en gang, og så få melding om å komme tilbake om 2 år, eller å vente 2 år fra starten av før man søker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

 

Kom også videre til fase 2 men lurer også på hvor mange som kommer til fase 2, og hvor mange som skal videre derifra? Vil tippe 150 stk møter og rundt 35 sammenlagt med mai opptaket videre?? Høres det urimelig ut?

 

Begynte å trene i januar og greier nå 70 sit- ups, 14 hengende hangups og 45 pushups. 3000 m er vanskelig å øve seg opp til synes jeg, krever mye av deg selv i den biten. Eneste jeg håper der er å komme under 10:00, det hadde vært digg. Men å løpe 3000 m på 09:30 er for meg et uvirkelig mål der du skal ha en fart på 19 km/h. Gå på ei tredemølle og sett farten på 19, løp i 9min og 30 sekunder, umulig :p

 

Blir spennende å møte opp på fase 2.

 

Hsw

Endret av Hsw
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...