Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er faktisk klar over det, glemte helt å opplyse her. Tenkte å hive med det til helga når jeg skal på jobb.

 

Ser fram til å lese det ;) Hvem er det egentlig som planlegger jagerfly her inne? :p

 

Jeg :) Er jager som er min drøm.. Selv om jeg tror vi alle bare skal prise oss lykkelige hvis vi i det hele tatt kommer inn! Fy søren som jeg gleder meg til uke 26 nå :)

Lenke til kommentar

Utrolig fin tråd for de som trenger det! :)

 

Jeg har et spørsmål.

 

Har lest igjennom neste alle sidene til hit og er ennå litt forvirret om hvor lang tid det tar og andre diverse ting.

 

1. Hvor gammel må man være?, Jeg er 16 og fyller 17 nå i Mai.

2. Jeg går Helse og Sosial grunnkurs altså år 1. på VGS. Kan jeg søke i andre året?

3. Hvis du har tenkt og bli en jagerfly pilot hvor mange år totalt må du bruke for og bli det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Har lest igjennom neste alle sidene

Men ikke den første?

 

Står ganske tydelig at det kreves generell studiekompetanse. Utdanningen tar nok like lang tid uansett flytype.

Altså et par år før man begynner å fly den flytypen man blir tildelt. Øvre aldersgrense er 24 år.

Du finner også en del generell info på militære sine sider.

 

Du har flere mulige veier å gå for å komme til flyskolen. Du kan f.eks gå allmenn påbygging etter 2 år med Helse og Sosial, eller så kan du begynne på vanlig allmennfag neste skoleår.

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar
Utrolig fin tråd for de som trenger det! :)

 

Jeg har et spørsmål.

 

Har lest igjennom neste alle sidene til hit og er ennå litt forvirret om hvor lang tid det tar og andre diverse ting.

 

1. Hvor gammel må man være?, Jeg er 16 og fyller 17 nå i Mai.

2. Jeg går Helse og Sosial grunnkurs altså år 1. på VGS. Kan jeg søke i andre året?

3. Hvis du har tenkt og bli en jagerfly pilot hvor mange år totalt må du bruke for og bli det?

 

1. Når du går VG3 (eller sisteåret på skolen) 1 termin desember bør søknaden være levert. Dvs

For å bli vurdert som søker må du være mellom 18 og 24 år (ikke eldre enn 24 år i opptaksåret). God helse betyr at du må få en flymedisinsk godkjennelse. Det innebærer 100 prosent normalt, ukorrigert syn. Briller, linser og laseroperasjoner vil være diskvalifiserende.

 

2. Nei, du må ha generell studiekompetanse. Det sto vel klart? Allmenn påbygg?

3. Utdanningen tar 4 år ca. Sikret jobb i 12 år etterpå med at du har plikt til å være med. Du må også ta 2(1?) år av totalt 3 år på krigsskole i løpet av plikttjenesten. Det første året tar du i løpet av utdannings fasen etter Uttaksflygning på Bardufoss. Være i forsvaret kan du også etter disse 12 årene. Flere har jobb fram til 45 års alderen.

 

 

Thestuntpilot, du var på fase 1 i stavanger, det var ikke vi som pratet sammen? Du bor i stavanger området? :p Jeg som måtte vente helt til kvelden på toget til Kristiansand, hehe, han jeg pratet med hadde ihvertfall planer om jagerfly. :)

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

hehe, jeg må si Sea Kingen er drømmen! Herlig å kunne redde mennesker og tjene penger på det! :D

Liker også veldig godt turnusen på 330 skv. 10 dager på 24 timers vakter. Sikkert slitsomt, men virker som ett veldig bra arbeidsmiljø etter dok. på Nrk. Også 2 uker fri hver måned! :)

Endret av Phinex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871324
hehe, jeg må si Sea Kingen er drømmen! Herlig å kunne redde mennesker og tjene penger på det! :D

Liker også veldig godt turnusen på 330 skv. 10 dager på 24 timers vakter. Sikkert slitsomt, men virker som ett veldig bra arbeidsmiljø etter dok. på Nrk. Også 2 uker fri hver måned! :)

Helt enig der! For en fantastisk jobb! Eneste som kanskje kan være kjiipt er at du kanskje ikke får fly like mye som du ville på de andre helikopterne siden Sea Kingen har to piloter.

 

Men ser ganske heftig ut å fly Lynxen også. I meter høye bølger bare smelle helikopteret ned på dekk! Faren min fløy Lynxen. Og en kolega av han klarte av en eller annen grunn til å komme borti knappen for å skyte av vaiern der det hang redningsmann og passient. Kjedlig :p

Lenke til kommentar

Jeg leste i den reportasjen i VI menn at de bestemte hvem som skulle bli jagerpilot i det siste oppdraget som var formasjonsflygning. Hvis du likte å fly 1,5 meter fra vingespissen til wingmanen din. Så hvis du liker det har du vel litt bedre sjangs til å fly Fighter.

Lenke til kommentar
hehe, jeg må si Sea Kingen er drømmen! Herlig å kunne redde mennesker og tjene penger på det! :D

Liker også veldig godt turnusen på 330 skv. 10 dager på 24 timers vakter. Sikkert slitsomt, men virker som ett veldig bra arbeidsmiljø etter dok. på Nrk. Også 2 uker fri hver måned! :)

Helt enig der! For en fantastisk jobb! Eneste som kanskje kan være kjiipt er at du kanskje ikke får fly like mye som du ville på de andre helikopterne siden Sea Kingen har to piloter.

 

Men ser ganske heftig ut å fly Lynxen også. I meter høye bølger bare smelle helikopteret ned på dekk! Faren min fløy Lynxen. Og en kolega av han klarte av en eller annen grunn til å komme borti knappen for å skyte av vaiern der det hang redningsmann og passient. Kjedlig :p

 

Lynxen blir vel byttet ut med NH-90 rundt 2010, blir den ikke? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871324
Det er jo et flott helikopter. Fint og praktisk utseende. God plass. :)

 

Jeg vil vel ikke akkurat kalle det et "skandale prosjekt," men det er nå min mening. :)

 

http://www.mil.no/luft/start/article.jhtml?articleID=141032

syns det ser ut som et konge helikopter jeg og! :) Men ble bare litt påvirka av en artikkel i Offisersbladet her i februar, "Skandaleprosjektet NH-90" het den.

Er litt skeptisk faktisk til saken når vi bestilte helikoptere i 2001, det første helikopteret skulle vært levert høsten 2005, og videre 2006-2007-2008. Nå er vi godt inne i 2009, og fortsatt venter vi på det første NH-90 helikopteret! :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...