Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-p4PIYwb6
Selv om jeg har sivil flygerutdannelse?

Ja, det vil ikke ha noe å si. Du vil stille likt med alle andre.

(Og husk, 24 år er øvre aldersgrense)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg får helikopter vingen gjennom forsvaret, finnes det da noen lettere muligheter for å ta CPL enn å gå gjennom hele pakka på nytt?

 

Eller for å si det sånn, jeg har lyst til å fly luft ambulanse. Hvor mye teori må tas opp igjen og hvordan kan en tenke seg at mulighetene blir for dette?

Lenke til kommentar
Hvis jeg får helikopter vingen gjennom forsvaret, finnes det da noen lettere muligheter for å ta CPL enn å gå gjennom hele pakka på nytt?

 

Eller for å si det sånn, jeg har lyst til å fly luft ambulanse. Hvor mye teori må tas opp igjen og hvordan kan en tenke seg at mulighetene blir for dette?

 

Når du får vingen gjennom fosvaret så må du ta noen ATPL eksamener. I utgangspunktet er det 14 eller 15 fag for å ta ATPL teori, men du får godskrevet de fleste gjennom utdanninga. Men du må ta eksamen i Air law, Radio nav, Operational procedures (H)og human performance and limitations. De fleste helikoptertimene du får i forsvaret vil jo telle opp mot et sivilt sertifikat. Så for å ta ut cpl er det igrunn sende søknad til Luftfartstilsynet for å få godskrevet timer, ta noen timer på en sivil flyskole på en sivil helikoptertype, og så ta en oppflygning.

Lenke til kommentar
Hva er reglene for hvor høy man kan være for å bli militær pilot?

 

Jeg er selv 190 cm og har hørt at jeg ikke kommer inn

 

 

190 cm? Du er for lang til F-16, men passer bra til helikopter. :)

 

Er selv ca. 184. :)

 

 

Dette er faktisk FEIL. De oppgir 193 som maks høyde, men teknisk sett er det ingen total makshøyde.

Det de fleste buster høyden på er maks 99 i sittehøyde. Er man lengre enn dette får man bare melding om at man ikke kan fly jagerfly.

Endret av bn_olsen
Lenke til kommentar
Samme her. :!:

 

Men de skulle seriøst lakkert SeaKingen sin på nytt. Rødmalingen er snart helt borte. :O

 

hehehe, ja. :)

 

Uansett, var faktisk ikke klar over at det fantes mennesker som hadde overlevd 20,5 grader i kroppstemperatur. det er ganske heftig hypotermi!

Lenke til kommentar

Ja, men når kroppen er så nedkjølt så bruker den også mye mindre oksygen. Har hørt om personer som har vært uten oksygen i 2-timer, da med hjertestans. De har ikke fått skader på hjernen eller lignende.

 

Det at han var så nedkjølt, reddet kanskje livet hans. Hadde hjertet stoppet da han holdt en kroppstemperatur på 37.5 grader, hadde det vært dødelig.

 

Det var kanskje den lave kroppstemperaturen som reddet ham, det og et fantastiskt mannskap på et flott helikopter! :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar
190 cm? Du er for lang til F-16, men passer bra til helikopter. :)

 

Er selv ca. 184. :)

 

Nope. Maks lengde for f-16 er 193cm. Det har med specs på utskytningssetet å gjøre. Men når du er 190cm høy er det en god sjans for å være for lang i enten lårene eller ryggen. Som bn_olsen sier så er det vel ikke noe makshøyde på andre flytyper.

 

EDIT: "Note to self": Vær sikker på du har lest hele tråden før du svarer......

 

BTW så er de Seakingene du ser i serien på Sola snart lakkert opp igjen. De er inne til stort vedlikehold nå, eller skal snart inn og da blir de lakkert opp igjen. Hvis du følger med i serien så ser du at det helikopteret som blir filmet utenifra i luften er ganske nylakket ;)

Endret av stringfellow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...