Phinex Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Ca 50 prosent som begynner på uttaksflygningen passerer. I år regner de med 15-17 trur jeg. Årene fremover 20-22 ca. hvis jeg husker helt korrekt. Hvor mange er det som kommer videre fra fase 2? 40-50 ? Lenke til kommentar
Mattovic Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Er ganske sikker på at det er plass til 40 elever i en klasse. Men det er vel sjelden så mange som kommer videre. Lenke til kommentar
spillegalen Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Funker det og først fullføre førstegangstjenesten (hvor lang tid tar det? hva gjør man? har lett mye på mil.no men finner ikke noe ordentlig svar...) for så og prøve og bli flyveleder og hvis det går skeis, funker det da og prøve og søke som helikopterpilot i forsvaret, og hvis det går skeis, funker det da og utdanne seg som ingeniør i forsvaret? og en siste ting. er det mulig og utdanne seg som lege i forsvaret? Lenke til kommentar
-Olsen- Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Hvor mange er det som kommer videre fra fase 2? 40-50 ? Fjorårets opptak kom 34 inn, og 3 trakk seg på diverse stadier før seleksjonsflygingen begynnte.. Men har aldri hittil vært noe problem med for få plasser.. Lenke til kommentar
pilotman Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Egne ønsker får du sjelden komme med. Det er ganske populært å jobbe på 330skv, så du skal vel egentlig være fornøyd uansett hvilken base du får. Men med dagens system på vakter og fritid så kan du stort sett bo hvor du vil i landet. Det er veldig mange på skvadronen som pendler mellom hjem og arbeidsplass. Hei! Du skriver at det er veldig vanlig å pendle mellom hjem(i andre deler av landet), og arbeidsplassen. Er dette kun tillfelle på 330 skv.? eller vet du noe om det er vanlig også på ander skvadroner i forsvaret? mvh Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 (endret) Hulk! Jeg gikk glipp av programmet om 330 skvadronen på NRK1 Onsdag. Var på Verdenscup i Telemark på Bjorli, så jeg hadde gyldig fravær. Endret 13. mars 2009 av LockBreaker Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Hulk! Jeg gikk glipp av programmet om 330 skvadronen på NRK1 Onsdag. Var på Verdenscup i Telemark på Bjorli, så jeg hadde gyldig fravær. Du kan se det på nrk sine sider ? Netttv, ? Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Ja, kan følge med dem der. Men har ikke fått tid enda. Lenke til kommentar
Apx Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Hei, har fulgt med på denne tråden en stund nå. Planen er å søke LFS til neste år! Er det noen som vet hvor lenge jagerflypiloter kan regne med å fly aktivt? Har hørt på jetstream at det er 8 år i Canada. Er det omtrent det samme i Norge? Og hva med helikopterpiloter, de kan vel fly i enda flere år enn jagerflypiloter? Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Norges eldste jagerflypilot sluttet vel med flyging da han var omtrent 40 år tror jeg. Han var forresten testpilot på F-16, kan hende det er noe annerledes der. Lenke til kommentar
-Olsen- Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 (endret) Du har jo 12 års plikttjeneste etter endt utdanning i USA. (Altså fra du får vingen) Men mange jobber ut over dette. Usikker på hvor lenge du kan jobbe, men skal ikke se bort ifra at det er rundt 40! Etter det er det forsåget å velge og vrake i sivile jobber, eller høye stillinger i forsvaret.. Endret 16. mars 2009 av bn_olsen Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Apx, 12års plikttjeneste etter du er ferdig med utdanningen og det. Løpet mitt nå hvis jeg kommer videre på Fase 2: 6mnd befalsskole på kjevik (August 09 - Januar 09) Halvt år på Uttaksflygning på LFS i Bardufoss (Januar - August) Krigsskole 1 år (August-Juli) USA (plass avhengig av flytype, Alabama for helikopter) (2-3 år ) Så får jeg vingen og så har jeg plikt til å være med forsvaret i 12 år (noe som gjør meg ingen som helst ting) I løpet av de 12 årene er en også pliktig til å ta 2 år på krigskole. Har jeg forstått løpet riktig nå bn_olsen og Stringfellow ? Lenke til kommentar
Apx Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Apx, 12års plikttjeneste etter du er ferdig med utdanningen og det. Klar over det ja. Det jeg lurte på er hvor lenge man kan fly etter plikttjenesten. Noen som vet hvor lenge helikopterpiloter i f.eks 330-skvadronen flyr? Lenke til kommentar
-Olsen- Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Phinex: Hundre prosent korrekt.. Dog Fort Rucker i alabama for heli, hvis du skal ha det helt riktig.. Apx, Skal se hva jeg kan finne ut.. Lenke til kommentar
stringfellow Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Apx, 12års plikttjeneste etter du er ferdig med utdanningen og det. Klar over det ja. Det jeg lurte på er hvor lenge man kan fly etter plikttjenesten. Noen som vet hvor lenge helikopterpiloter i f.eks 330-skvadronen flyr? Man kan i utgangspunktet fly til man er 60 år gammel. Det gjelder for alle flytyper. Men det er sjelden folk beholder de medisinske papirene så lenge. Det stilles ganske strenge krav til helse for å beholde den. Hvorfor folk mister papirene varierer. Kan være ting som syn, hjerte, hørsel osv. Vanskelig å si hvor lenge folk fortsetter å fly helikopter. Mange velger å slutte å fly av andre grunner enn medisinske. Ofte går de over til å fly i det sivile. Eller de går over i stabsfunskjoner. Det har litt med systemet i forsvaret å gjøre. Ønsker du å gjøre en vertikal karriere, og blir stor sjef vil du etterhvert komme i funskjoner der det ikke er noe flyging. Men når det er sagt så har vi flere flygere som har rundet 40. På jagerfly slutter folk gjerne å fly litt tidligere. Det har nok noe å gjøre med den fysiske påkjenningen i flymaskinen. Samt mange trenger å komme seg bort fra et veldig høyt arbeidstempo. Mange av jagerflygerne søker også konvertering til helikopter når de begynner å bli litt eldre. Håper det var et ok svar. Phinex: Utdanningen i Alabama er bare 1 år. Så du kan trekke fra litt på regnskapet ditt. Lenke til kommentar
Apx Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 takk stringfellow, akkurat det jeg lurte på Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Hvis jeg er sivilt utdannet helikopterpilot (CPL), nei, ikke jagerflypilot, kan jeg da få jobb i forsvaret som helikopterpilot? Endret 17. mars 2009 av TheIdanator Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Ja, men du må i gjennom hele forsvarets flyverutdanning. Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Går ut ifra at han må oppfylle opptakskravene ellers også. Må vel gjennomføre alle opptaksprøvene som alle andre. Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Går ut ifra at han må oppfylle opptakskravene ellers også. Må vel gjennomføre alle opptaksprøvene som alle andre. Så jeg må fortsatt gå gjennom hele prosessen, altså begynne fra start, på Luftforsvarets Flygeskole, og blir sittende fast i Forsvaret i 15 år? Selv om jeg har sivil flygerutdannelse? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå