Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Funker det og først fullføre førstegangstjenesten (hvor lang tid tar det? hva gjør man? har lett mye på mil.no men finner ikke noe ordentlig svar...) for så og prøve og bli flyveleder og hvis det går skeis, funker det da og prøve og søke som helikopterpilot i forsvaret, og hvis det går skeis, funker det da og utdanne seg som ingeniør i forsvaret? og en siste ting. er det mulig og utdanne seg som lege i forsvaret?

Lenke til kommentar
Egne ønsker får du sjelden komme med. Det er ganske populært å jobbe på 330skv, så du skal vel egentlig være fornøyd uansett hvilken base du får. Men med dagens system på vakter og fritid så kan du stort sett bo hvor du vil i landet. Det er veldig mange på skvadronen som pendler mellom hjem og arbeidsplass.

 

Hei!

Du skriver at det er veldig vanlig å pendle mellom hjem(i andre deler av landet), og arbeidsplassen. Er dette kun tillfelle på 330 skv.? eller vet du noe om det er vanlig også på ander skvadroner i forsvaret?

 

mvh

Lenke til kommentar

Hei, har fulgt med på denne tråden en stund nå. Planen er å søke LFS til neste år! :new_woot:

 

Er det noen som vet hvor lenge jagerflypiloter kan regne med å fly aktivt? Har hørt på jetstream at det er 8 år i Canada. Er det omtrent det samme i Norge? Og hva med helikopterpiloter, de kan vel fly i enda flere år enn jagerflypiloter?

Lenke til kommentar

Du har jo 12 års plikttjeneste etter endt utdanning i USA. (Altså fra du får vingen)

 

Men mange jobber ut over dette. Usikker på hvor lenge du kan jobbe, men skal ikke se bort ifra at det er rundt 40!

 

Etter det er det forsåget å velge og vrake i sivile jobber, eller høye stillinger i forsvaret..

Endret av bn_olsen
Lenke til kommentar

Apx, 12års plikttjeneste etter du er ferdig med utdanningen og det.

 

Løpet mitt nå hvis jeg kommer videre på Fase 2:

6mnd befalsskole på kjevik (August 09 - Januar 09)

Halvt år på Uttaksflygning på LFS i Bardufoss (Januar - August)

Krigsskole 1 år (August-Juli)

USA (plass avhengig av flytype, Alabama for helikopter) (2-3 år )

Så får jeg vingen og så har jeg plikt til å være med forsvaret i 12 år (noe som gjør meg ingen som helst ting)

 

I løpet av de 12 årene er en også pliktig til å ta 2 år på krigskole.

 

Har jeg forstått løpet riktig nå bn_olsen og Stringfellow ?

Lenke til kommentar
Apx, 12års plikttjeneste etter du er ferdig med utdanningen og det.

 

Klar over det ja. Det jeg lurte på er hvor lenge man kan fly etter plikttjenesten. Noen som vet hvor lenge helikopterpiloter i f.eks 330-skvadronen flyr?

 

Man kan i utgangspunktet fly til man er 60 år gammel. Det gjelder for alle flytyper. Men det er sjelden folk beholder de medisinske papirene så lenge. Det stilles ganske strenge krav til helse for å beholde den. Hvorfor folk mister papirene varierer. Kan være ting som syn, hjerte, hørsel osv.

 

Vanskelig å si hvor lenge folk fortsetter å fly helikopter. Mange velger å slutte å fly av andre grunner enn medisinske. Ofte går de over til å fly i det sivile. Eller de går over i stabsfunskjoner. Det har litt med systemet i forsvaret å gjøre. Ønsker du å gjøre en vertikal karriere, og blir stor sjef vil du etterhvert komme i funskjoner der det ikke er noe flyging. Men når det er sagt så har vi flere flygere som har rundet 40.

 

På jagerfly slutter folk gjerne å fly litt tidligere. Det har nok noe å gjøre med den fysiske påkjenningen i flymaskinen. Samt mange trenger å komme seg bort fra et veldig høyt arbeidstempo. Mange av jagerflygerne søker også konvertering til helikopter når de begynner å bli litt eldre.

 

Håper det var et ok svar.

 

Phinex: Utdanningen i Alabama er bare 1 år. Så du kan trekke fra litt på regnskapet ditt.

Lenke til kommentar
Går ut ifra at han må oppfylle opptakskravene ellers også. Må vel gjennomføre alle opptaksprøvene som alle andre. :)

Så jeg må fortsatt gå gjennom hele prosessen, altså begynne fra start,

på Luftforsvarets Flygeskole, og blir sittende fast i Forsvaret i 15 år?

Selv om jeg har sivil flygerutdannelse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...