Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Jeg har ikke orket å lese igjennom hele denne tråden, så jeg er ikke sikker på om disse spørsmålene er besvart før, men iallefall:

 

1. Kan man ikke velge hvilket flysertifikat man vil ta i forsvaret?

2. Vet noen hvilke oppgaver man vil ha når man jobber i forsvaret og flyr flermotorsfly? (det er vanlig fly, sant?) Jeg er ikke veldig motivert til å bombe afghanske landsbyer.

3. Hvordan er det å jobbe i forsvaret etter endt utdanning? Tjener man greit?

4. Er det mulig å bo i utlandet mens man fortsatt er bundet til å jobbe i forsvaret?

5. Kan man være for lav til å utdannes til pilot?

 

Å bli en pilot er en av mine største drømmer, og jeg håper noen har svarene på spørsmålene mine :)

 

- Emilie, 15 år

1: Nei. Forsvaret plasserer deg der de trenger deg, og mener du passer best.

2: Norge har ikke flermotorsfly som kan slippe bomber. Muligens noe ubåtkrigførignsfly, og fly kan alltids ombygges litt, men ingen norske flermotorsfly slipper bomber i afghanistan. Hvis du har den innstillingen der, kommer du ikke inn på noe form for utdanning i forsvaret. Sett deg inn i hva konflikten i Afghanistan (og andre hvor Norge er involvert, militært eller sivilt), og prøv å se begge sidene. Fordommer er en uting, og kanskje spesielt om du skal jobbe for forsvaret.

3: Du tjener godt. Som pilot blir du offiser, og når du er flyger får du ganske heftige

4: Hvis du finner en NATO-base som trenger offiserer med din bakgrunn, ja. Du kan dog ikke velge selv hvor du vil bo. Les denne månedens F (forsvarets forum) (du får den hos nærmeste narvesen, de bestiller om de ikke har den), så kan du lese om en norsk pilot som nylig flyttet til USA for å jobbe som instruktør.

5: Ja, det mener jeg.

http://www.flymed.no/index.php?action=newsview&id=8

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg har ikke orket å lese igjennom hele denne tråden, så jeg er ikke sikker på om disse spørsmålene er besvart før, men iallefall:

 

1. Kan man ikke velge hvilket flysertifikat man vil ta i forsvaret?

2. Vet noen hvilke oppgaver man vil ha når man jobber i forsvaret og flyr flermotorsfly? (det er vanlig fly, sant?) Jeg er ikke veldig motivert til å bombe afghanske landsbyer.

3. Hvordan er det å jobbe i forsvaret etter endt utdanning? Tjener man greit?

4. Er det mulig å bo i utlandet mens man fortsatt er bundet til å jobbe i forsvaret?

5. Kan man være for lav til å utdannes til pilot?

 

Å bli en pilot er en av mine største drømmer, og jeg håper noen har svarene på spørsmålene mine :)

 

- Emilie, 15 år

 

Ser du har blitt svart mange ganger hittil.. Men ikke heelt enig i alt som er blitt sagt. (Aner dog ikke hvilken bakgrunn de andre svarer på)

 

1. Som sagt plasserer de deg der de trenger deg. MEN per dags dato pleier alle egentlig å få det de vil ha, kanskje noen som ønsker jagerfly men ikke får det. Kullet som går på seleksjonsflygningen nå skal ha 6 jagerpiloter, da det estimeres at 15 kommer gjennom. Men da du er 15 år kan dette endres noe, da en brigader jeg snakket med sa de trenge mange flere jagerpiloter, og skal prøve å få inn flere i årene som kommer. Grunnen til tallet 6 iår i forhold til hvor mange de trenger er at skvadronene ikke klarer å ta opp mer enn 2 per år.

 

Forøvrig vil jeg bekrefte at "Beste elev" på flyskolen får velge helt fritt. (Og en baksete tur i F-16 på avslutningsdagen på flygeskolen)

 

2. Noe de legger mye vekt på i intervjuer og sånt under opptaket er hvordan du stiller deg til å kanskje måtte bombe, eller at du kanskje en dag står ansvarlig for flere sivile liv. Dette er noe de legge mye vekt på, og er noe man må tenke veldig igjennom. Om de godtar at du er imot det, men vil fly f.eks flermotor, er jeg ikke sikker på. Men har min tvil.

 

3. Etter utdannelsen til flyger i forsvaret er du bundet til 12 års plikttjeneste. Og du tjener ikke såå bra. 350-400 brutto i grunnlønn vil jeg tro. Men øvingstillegg gir veldig mye ekstra på lønna. Jagerpiloter er vel dårligst lønna. Flermotor noe bedre.

 

5.

Fant en gammel brosjyre fra 2004. Her er følgende mål oppgitt:

Høyde 163 - 193

Sittehøyde (Rygg) 83-99

Lår lengde 57 - 66

 

Trur ikke disse lengdene er veldig forandret.

Lenke til kommentar

Jeg mente ikke at jeg er i mot at Norge oppererer i Afghanistan, og jeg har faktisk satt meg inn i det.

Grunnen til at jeg helst vil unngå jobber som innebærer bombing er en prinsippsak. Da hadde jeg heller håpet på å kunne fly forsyninger o.l til styrker i utlandet eller noe slikt.

 

Ellers, tusen takk for alle svar ! :)

Lenke til kommentar

bn_olsen eller Turin.

 

Hvor mye vil du anslå at en pilot i 330 skvadronen tjener?

Det er drømmen hvis jeg får alt til.

 

Har du noen oversikt over en vanlig turnus og ett skift for en Sea king pilot? :p

 

For dere som er usikker på fargesynet er godt fant jeg en fargesynstest som er av samme type som de bruker på LFS.

Ishihara

Endret av Phinex
Lenke til kommentar
bn_olsen eller Turin.

 

Hvor mye vil du anslå at en pilot i 330 skvadronen tjener?

Det er drømmen hvis jeg får alt til.

 

Har du noen oversikt over en vanlig turnus og ett skift for en Sea king pilot? :p

 

Hva de i 330 skvadronen tjener vet jeg ærlig talt ikke.. Men er de som har aller best grunnlønn av militære piloter.

 

Og turnusen er jeg heller ikke sikker på.. Jeg kan prøve å finne ut litt mer, men kan ikke love noe garantert..

 

Men regner ikke med at lønna er veldig vesentlig i den jobbe? du får nok til pålegg på brødskiva ;)

Turnusen er også veldig behagelig trur det.. Sier ikke nei takk til seaking jeg heller.

 

Men det skal sies at de gjerne velger litt mer rutinerte piloter til seaking, ofte folk som har annen flyger-utdanning i forsvaret først, så konverterer.

 

Håper det svarte på litt, og skal prøve å sjekke ut litt mer, men kan ikke garantere noe svar.

Lenke til kommentar

Skjønner, nei. Lønnen er ikke så mye å si egentlig. Det er jo flyger som er drømmen, så klart! Og når jeg kan fly samtidig som jeg kan være med på redde liv. Det sier jeg , da har jeg bedre jobb enn Jeremy Clarckson som blir steinrik på å kjøre dyre biler!

 

Jeg tenkte jo først på sivil ingeniør og sånt jeg, men etterhvert som jeg fant ut at jeg ikke vil sitte på ett kontor resten av livet mitt og tenkte litt på hvor utrolig mye jeg har lyst til å fly og jobbe med mennesker og litt action og sånt. Tenkte bare på 330 skvadronen da.

 

Noen andre enn meg som er klar for 330 skvadronen på onsdag på NRK1? . Blir gøy å se.

 

Hvor er du stasjonert bn_olsen? Jagerfly?

Lenke til kommentar
Skjønner, nei. Lønnen er ikke så mye å si egentlig. Det er jo flyger som er drømmen, så klart! Og når jeg kan fly samtidig som jeg kan være med på redde liv. Det sier jeg , da har jeg bedre jobb enn Jeremy Clarckson som blir steinrik på å kjøre dyre biler!

 

Jeg tenkte jo først på sivil ingeniør og sånt jeg, men etterhvert som jeg fant ut at jeg ikke vil sitte på ett kontor resten av livet mitt og tenkte litt på hvor utrolig mye jeg har lyst til å fly og jobbe med mennesker og litt action og sånt. Tenkte bare på 330 skvadronen da.

 

Noen andre enn meg som er klar for 330 skvadronen på onsdag på NRK1? . Blir gøy å se.

 

Hvor er du stasjonert bn_olsen? Jagerfly?

 

 

Helt enig med tankegangen din.. har tenkt akkuratt det samme selv.. 330 Må vel være den mest spennende og givende jobben man kan ha trur jeg.

 

Og er nok ikke stasjonert noe sted jeg.. Akk, skulle gjerne hatt vingen på brystet.

Lenke til kommentar
Jeg mente ikke at jeg er i mot at Norge oppererer i Afghanistan, og jeg har faktisk satt meg inn i det.

Grunnen til at jeg helst vil unngå jobber som innebærer bombing er en prinsippsak. Da hadde jeg heller håpet på å kunne fly forsyninger o.l til styrker i utlandet eller noe slikt.

 

Ellers, tusen takk for alle svar ! :)

Enn hvis du blir skutt ned, og må skyte folk for å komme deg bort? Enn hvis du må transportere bomber og granater til styrkene i utlandet?

Hvis prinsippene dine hindrer deg i å drepe andre mennesker (hvilket slettes ikke er noe dårlig prinsipp, for all del), får du ikke en militær stilling i forsvaret.

Lenke til kommentar
Jeg mente ikke at jeg er i mot at Norge oppererer i Afghanistan, og jeg har faktisk satt meg inn i det.

Grunnen til at jeg helst vil unngå jobber som innebærer bombing er en prinsippsak. Da hadde jeg heller håpet på å kunne fly forsyninger o.l til styrker i utlandet eller noe slikt.

 

Ellers, tusen takk for alle svar ! :)

Enn hvis du blir skutt ned, og må skyte folk for å komme deg bort? Enn hvis du må transportere bomber og granater til styrkene i utlandet?

Hvis prinsippene dine hindrer deg i å drepe andre mennesker (hvilket slettes ikke er noe dårlig prinsipp, for all del), får du ikke en militær stilling i forsvaret.

 

Jeg sa jo ikke at jeg ikke ville forsvart meg selv eller at jeg ikke ville levert bomber o.l til andre styrker. Jeg mente at så langt det er mulig vil jeg helst ungå å direkte drepe noen. Men altså, jeg kunne gjort det om jeg måtte, eller om jeg fikk beskjed om at det måtte jeg finne meg i å gjøre. Det jeg ville fram til i spørsmålet mitt var om det var mulig å unngå eller ikke :p

Lenke til kommentar
Gratulerer alle som kom videre! her følger et lite tips til de som skal ned til rygge på fase 2:

 

Sørg for at du har alle klær/uniform (vet ikke hva dere får tildelt, dette har jeg kun hørt) lett tiljengelig fra sengen når dere sover!

 

Okei? Da lurer jeg litt på hvilket år dette tipset kommer fra? Og hvertfall et år så har de som søker flygeskolen også måtte dra på FOS (felles opptak og seleksjon), og det er mer sannsynlig at man får bruk for slike tips der..

 

Men personlig merket jeg ikke behov for noe sånt :S

 

 

 

EDIT: Forøvrig litt motivasjon for de som kom gjennom til fase 2.

Det skal sies at det her er lite i forhold til hva de faktisk klarer.

 

 

En kjenning av meg som sa at de ble jaget opp midt på natta. De som ikke kom seg opp fort nok ble sendt hjem neste dag. Han fortalte ikke hvilket år dette var, men han er 21, så regner med at det var i fjor eller året før der igjen.

 

EDIT: i tillegg hadde de jo blitt kjørt ganske hardt fysisk, så det var kun de ekstra motiverte som greide å komme seg opp tidsnok. Fikk faktisk høre at det var folk som bare la seg til å sove igjen... hehe

Endret av Mattovic
Lenke til kommentar
Skjønner, nei. Lønnen er ikke så mye å si egentlig. Det er jo flyger som er drømmen, så klart! Og når jeg kan fly samtidig som jeg kan være med på redde liv. Det sier jeg , da har jeg bedre jobb enn Jeremy Clarckson som blir steinrik på å kjøre dyre biler!

 

Jeg tenkte jo først på sivil ingeniør og sånt jeg, men etterhvert som jeg fant ut at jeg ikke vil sitte på ett kontor resten av livet mitt og tenkte litt på hvor utrolig mye jeg har lyst til å fly og jobbe med mennesker og litt action og sånt. Tenkte bare på 330 skvadronen da.

 

Noen andre enn meg som er klar for 330 skvadronen på onsdag på NRK1? . Blir gøy å se.

 

Hvor er du stasjonert bn_olsen? Jagerfly?

 

Jeg er klar for 330 på onsdag, så klar som jeg kan bli i alle fall. :)

 

Gleder meg veldig! :)

Lenke til kommentar
En kjenning av meg som sa at de ble jaget opp midt på natta. De som ikke kom seg opp fort nok ble sendt hjem neste dag. Han fortalte ikke hvilket år dette var, men han er 21, så regner med at det var i fjor eller året før der igjen.

 

EDIT: i tillegg hadde de jo blitt kjørt ganske hardt fysisk, så det var kun de ekstra motiverte som greide å komme seg opp tidsnok. Fikk faktisk høre at det var folk som bare la seg til å sove igjen... hehe

 

Okei, regner med at det var opptaket for to år siden da.. De var på FOS etter fase 2.. Der kan de finne på å ha slike ting (De har sånne ting). Var ingen antydning til noe sånt ifjor hvertfall..

Lenke til kommentar

3. Etter utdannelsen til flyger i forsvaret er du bundet til 12 års plikttjeneste. Og du tjener ikke såå bra. 350-400 brutto i grunnlønn vil jeg tro. Men øvingstillegg gir veldig mye ekstra på lønna. Jagerpiloter er vel dårligst lønna. Flermotor noe bedre.

 

Er dette rett etter du har komt fra USA, for du tjener vel en del mer etter at du har jobbet der i kanskje 6-7 år?

Lenke til kommentar
3. Etter utdannelsen til flyger i forsvaret er du bundet til 12 års plikttjeneste. Og du tjener ikke såå bra. 350-400 brutto i grunnlønn vil jeg tro. Men øvingstillegg gir veldig mye ekstra på lønna. Jagerpiloter er vel dårligst lønna. Flermotor noe bedre.

 

Er dette rett etter du har komt fra USA, for du tjener vel en del mer etter at du har jobbet der i kanskje 6-7 år?

 

Du må huske at man i forsvaret genrellt sett får lønn etter grad.. En vanlig pilot er et sted mellom løytnant og major.. Mest sannsynlig i det nederste sjiktet;)

 

Men har ingen direkte tall å gå etter.. Så det jeg sa tidligere var basert på hva jeg har fått høre.. Og det blir sagt at piloter i forsvaret i underbetalt ;)

 

Er heller ikke i direkte posisjon til å høre lønnda til piloter.. Men som sagt, i forsvaret ligger størstedelen av lønna i øvingstillegg ol. Grunnlønna er ikke så fryktelig god!

Lenke til kommentar
3. Etter utdannelsen til flyger i forsvaret er du bundet til 12 års plikttjeneste. Og du tjener ikke såå bra. 350-400 brutto i grunnlønn vil jeg tro. Men øvingstillegg gir veldig mye ekstra på lønna. Jagerpiloter er vel dårligst lønna. Flermotor noe bedre.

 

Er dette rett etter du har komt fra USA, for du tjener vel en del mer etter at du har jobbet der i kanskje 6-7 år?

 

Du må huske at man i forsvaret genrellt sett får lønn etter grad.. En vanlig pilot er et sted mellom løytnant og major.. Mest sannsynlig i det nederste sjiktet;)

Du får lønn etter grad og ansiennitet.

I forsvaret tjener du gjennomsnittlig 100'000 mer enn som statsansatt andre steder (med samme utdanningslengde og ansiennitet), men det er når overtid og øvelser er tatt med (for begge gruppene). Du har muligheter til å tjene veldig bra i forsvaret, men du må jobbe en del.

 

Du får til smørøye i grøten, men du blir ikke rik.

Endret av Herrbrun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...