Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg var vell en av dem som ikke var så heldig, :S litt skuffa,

noen som vet om det er mulighet å prøve igjen neste år eller var det bare en sjangse?

 

Dødla kjedelig! :(

husker du hvordan det gikk på fase 1 , hva du ikke klarte så bra ? :p

 

jeg kom litt etter på den engelsk prøva så jeg ble ikke helt ferdig, og en den prøva med bare et ark sleit jeg litt med men ellers gikk det bra, så jeg trodde det skulle ha gått bra, men det gjorde det visst ikke :S

 

jeg hadde influensa dagene før fase en og så jeg var ganske sliten den dagen:(

Endret av phoenix90
Lenke til kommentar
Gratulerer alle som kom videre! her følger et lite tips til de som skal ned til rygge på fase 2:

 

Sørg for at du har alle klær/uniform (vet ikke hva dere får tildelt, dette har jeg kun hørt) lett tiljengelig fra sengen når dere sover!

 

Okei? Da lurer jeg litt på hvilket år dette tipset kommer fra? Og hvertfall et år så har de som søker flygeskolen også måtte dra på FOS (felles opptak og seleksjon), og det er mer sannsynlig at man får bruk for slike tips der..

 

Men personlig merket jeg ikke behov for noe sånt :S

 

 

 

EDIT: Forøvrig litt motivasjon for de som kom gjennom til fase 2.

Det skal sies at det her er lite i forhold til hva de faktisk klarer.

Endret av bn_olsen
Lenke til kommentar

YES!

Idet jeg kom hjem etter vinterferie på hovden løp jeg til postkassen for å sjekke. Og der sto det stod sørenmed at jeg kom igjennom til fase 2. Det var helt knall. Nå er det bare å trene enda mer fysisk, for flight simulator spiller jeg nesten hver dag. :)

Lenke til kommentar

Gratulerer.. Vil nok fokusere mer på fysisk enn flight sim som trening til opptaket. På de fysiske kravene trenger man egentlig ikke mye bedre enn minstekravene. MEN det skal legges merke til at jo bedre du gjør det der, dess bedre virker det på søknaden hvis man kommer til uttakskommisjonen på slutten av Fase 2. Dessuten så hjelper god fysisk form MYE på befalsskolen, både fysiske tester der, og øvelser.

 

Over til flightt sim. I forhold til Fase 2, og eventuellt senere så har det særdeles lite å si. Kanskje en bitteliten forskjell på romforståelse i forhold til fly til opptaket på rygge. Men hvis du har det de leter etter, skal det ikke være nødvendig. (Den siste var til de som ikke bruker flight sim til vanlig)

Lenke til kommentar

Skal sies at det er datatestene de aller fleste ryker på.. Men her og, enten så går det, ellers så går det ikke.. Kan heller ikke si direkte hvordan de er, men tar for seg romforståelse, at du må tenke fort, koordinasjon og slikt..

 

Kan ikke si noe mer spesifikt da opptaket er lagt opp veldig hemmelig.. Og testene bør ikke kunnes for at de skal gi best bilde om du er egnet eller ikke..

Lenke til kommentar

Fikk svar i går om at jeg også kom gjennom Fase 1. Nå gjenstår å klare kravene til Fase 2, ikke at jeg er så langt unna nå da jeg er i relativt grei form. Dette blir spennende ;)

 

Noen som har fått noen tall over hvor mange som søkte i år og evt. hvor mange som sendes til Rygge?

 

EDIT: Kjenner konkurranseinstinket begynner å kicke nå også ^^, Gleder meg til Fase 2 nå :D

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar
Hvor mange faser er det egentlig? :)

 

1, 2, 3 og 4? :)

 

Du har fase 1 og 2 som flesteparten faller av på. Fase 1 er grovuttaket, og fase 2 som et noe finere uttak, med mye mer avanserte tester enn fase 1.

 

Kommer man videre her blir man sendt på befalsskolen (heretter nevnt som LBSK=Luftforsvarets befalsskole kjevik). På LBSK går man sammen med alle andre befalselever, men gjerne som en egen tropp, evt gjort noe tidligere er at flyaspirantene (som man blir kaldt etter fase 2), har gått i tropper med de som blir ub-korporaler etter befalsskolen). På befalsskolen skal egentlig ingen ryke, med mindre man får fysiske skavanker eller lignende.

 

Men det er nå det virkelig er opp til hver enkelt å prestere alt man har. For siste seleksjonsprosess før man blir flyger i forsvaret er LFS (luftforsvarets flygeskole). På LFS må man jobbe alt man kan, pugge dagen lang. Det er egentlig en indre konkurranse med seg selv, ingen medaspiranter er konkurrenter for deg, bare med for å hjelpe deg å komme videre.

 

 

Så lockbreaker, kan egentlig si det er 3 faser, Men bare Fase 1 og 2 som har det som navn.

 

Cazper: Konkurranse med deg selv er veldig bra, men med en gang du ser på andre som konkurrenter vil de egentlig ikke ha deg, da de er veldig opptatt av samarbeid

Lenke til kommentar
Cazper: Konkurranse med deg selv er veldig bra, men med en gang du ser på andre som konkurrenter vil de egentlig ikke ha deg, da de er veldig opptatt av samarbeid

 

Det er jeg klar over. Er mer konkurranse med meg og samboern. Hun har jo blitt kjempegira nå og skal klare samme kravene som meg om ikke bedre. Så får en ganske god trening nå fremover med henne.

Lenke til kommentar
Det er jeg klar over. Er mer konkurranse med meg og samboern. Hun har jo blitt kjempegira nå og skal klare samme kravene som meg om ikke bedre. Så får en ganske god trening nå fremover med henne.

 

hehe, har du snakka med henne om at du eventuelt kan bli pliktig til å tjenestegjøre i 12 år + utdanning da? Hvordan tar dere det?

 

Jeg har også kjærest og det er jo et lite problem mtp dette. :p

Endret av Phinex
Lenke til kommentar
Det er jeg klar over. Er mer konkurranse med meg og samboern. Hun har jo blitt kjempegira nå og skal klare samme kravene som meg om ikke bedre. Så får en ganske god trening nå fremover med henne.

 

hehe, har du snakka med henne om at du eventuelt kan bli pliktig til å tjenestegjøre i 12 år + utdanning da? Hvordan tar dere det?

 

Jeg har også kjærest og det er jo et lite problem mtp dette. :p

 

Hun har ikke et vesentlig problem med dette. Hun er selv snart ferdig utdannet (Master i Psykologi) og har veldig gode muligheter til å flytte med meg mtp. jobbsituasjonen. Men dersom jeg kommer til å tjenestegjøre i 12 år så blir det å prøve å komme meg på ørlandet da vi bor ikke så langt unna. Men dette er vel ikke noe man får velge selv. Men blir å gi det et forsøk iallefall. Men tror ikke det blir lett å ha kjæreste mens man tar flyverskolen. Så vi er innstilt på å prøve alt vi kan.

Lenke til kommentar
Hvor mange faser er det egentlig? :)

 

1, 2, 3 og 4? :)

 

Du har fase 1 og 2 som flesteparten faller av på. Fase 1 er grovuttaket, og fase 2 som et noe finere uttak, med mye mer avanserte tester enn fase 1.

 

Kommer man videre her blir man sendt på befalsskolen (heretter nevnt som LBSK=Luftforsvarets befalsskole kjevik). På LBSK går man sammen med alle andre befalselever, men gjerne som en egen tropp, evt gjort noe tidligere er at flyaspirantene (som man blir kaldt etter fase 2), har gått i tropper med de som blir ub-korporaler etter befalsskolen). På befalsskolen skal egentlig ingen ryke, med mindre man får fysiske skavanker eller lignende.

 

Men det er nå det virkelig er opp til hver enkelt å prestere alt man har. For siste seleksjonsprosess før man blir flyger i forsvaret er LFS (luftforsvarets flygeskole). På LFS må man jobbe alt man kan, pugge dagen lang. Det er egentlig en indre konkurranse med seg selv, ingen medaspiranter er konkurrenter for deg, bare med for å hjelpe deg å komme videre.

 

 

Så lockbreaker, kan egentlig si det er 3 faser, Men bare Fase 1 og 2 som har det som navn.

 

Cazper: Konkurranse med deg selv er veldig bra, men med en gang du ser på andre som konkurrenter vil de egentlig ikke ha deg, da de er veldig opptatt av samarbeid

 

Ok, da forstår jeg mer. :)

 

Har skikkelig lyst til å klare dette. Tror og håper på at jeg skal klare det når man eventuellt blir tatt opp. Tror man ikke på det, så er det vel ikke stor vits. :)

 

Og klarer man det så er, for å si det slik, Nirvana nådd. :D

Lenke til kommentar
Ok, da forstår jeg mer. :)

 

Har skikkelig lyst til å klare dette. Tror og håper på at jeg skal klare det når man eventuellt blir tatt opp. Tror man ikke på det, så er det vel ikke stor vits. :)

 

Og klarer man det så er, for å si det slik, Nirvana nådd. :D

 

Samme her. Skal gi 110% nå frem til opptaket. Trene hardt og forberede meg mest mulig. Dette skal jeg greie. Og om man klarer det så må man jo ikke slappe av ;) Må jo gi jernet videre også. Dette blir vel uansett opplevelse for livet ;)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har ikke orket å lese igjennom hele denne tråden, så jeg er ikke sikker på om disse spørsmålene er besvart før, men iallefall:

 

1. Kan man ikke velge hvilket flysertifikat man vil ta i forsvaret?

2. Vet noen hvilke oppgaver man vil ha når man jobber i forsvaret og flyr flermotorsfly? (det er vanlig fly, sant?) Jeg er ikke veldig motivert til å bombe afghanske landsbyer.

3. Hvordan er det å jobbe i forsvaret etter endt utdanning? Tjener man greit?

4. Er det mulig å bo i utlandet mens man fortsatt er bundet til å jobbe i forsvaret?

5. Kan man være for lav til å utdannes til pilot?

 

Å bli en pilot er en av mine største drømmer, og jeg håper noen har svarene på spørsmålene mine :)

 

- Emilie, 15 år

Lenke til kommentar

1: Du velger ikke hva du skal flyve selv, dette velger de for deg. Men jeg mener å ha hørt at det er en tradisjon å la den beste i klassen velge flytype selv. :)

 

2: Transport av forskjellige ting tenker jeg (Hercules), Orion i kystvakten (Hevde norsk suverenitet). Dette er bare to av mange oppgaver. Du får mange, mange flotte oppgaver i forsvaret. For å si det slik, med en operativ jobb i forsvaret kjeder du deg nesten aldri. :)

 

3: Det spørst hvilken jobb du får og hvor mye du jobber. Men du tjener greit ja. :)

 

4: Nei, tror ikke det. Du er knyttet til forsvaret og skal være på "alerten" hele tiden.

 

5: Nei, men på F-16 kan man være for høy (tror jeg). Ellers går det greit. :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...