-Olsen- Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Hvem som fløy først over atlanteren.. Første kvinne som fløy.. Slike ting av historie.. Hvordan fly holder seg i luften ja.. Vite hva systemet som måler trykk heter (pitot) osv.. Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Pitot-heat ja. Husker den fra da jeg var liten, forvekslet den med pitå-tieten. Lenke til kommentar
phoenix90 Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 noen som kan forklare meg det jeg burde vite om aerodynamikk? Lenke til kommentar
Flakkmeister Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Er det ikke noe som heter at når du blir 23 eller 25 år (? correct me) og har 5 års arbeidserfaring så får du en slags generell studiekompetanse? Vil den være god nok til Flygeskolen (Luftkrigskolen osv)? Jeg fyller 22 i år, skal inn til førstegangstj i luft nå i mars. Si at jeg søker Flygeskolen i år, og evt kommer inn i 2010. Da blir jeg jo 23. Er det så ett år med Befalskole, og deretter Luftkrigskolen? Isåfall fyller jeg jo 25 det året jeg begynner på Luftkrigskolen, vil det holde? =P Lenke til kommentar
-Olsen- Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Disse reglene har jeg aldri hørt noe om.. Eventuelt tviler jeg på at det holder, siden skolepresset er helt sinnsykt. Og hvis det er 25 år, har du ikke studiekompetansen innen fase 2 av opptaket, som er kravet.. Dermet sitter du med sjegget i postkassa. Er også aldersgrense btw, så hvis man venter for lenge kommer man ikke inn i det hele tatt. Lenke til kommentar
Flakkmeister Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Skjønner Men regelen finnes! Hvertfall i det sivile liv: http://www.nki.no/produkt/studium.xsql?stpID=996E Ser ut som det er 23 år. Mulig man må ta et par eksamen da. Hvis ikke det er vanlige VK1/VG fag som er listet opp der? Tviler, hehe. Jeg har jo fagbrev, så om jeg hadde tatt de eksamene, så hadde jeg fått det da slik jeg skjønner....om jeg klarer dem, selvfølgelig xP hehe Endret 5. februar 2009 av Magnalf Lenke til kommentar
zhoe Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 har du fagbrev så trenger du bare noen eksamner ja.. Jeg gikk allmenn GK, og VK1 IKT Drift. Er lærling nå, og har fagbrevet innen sommeren (hvis jeg består (noe jeg gjør)), tok alle eksamner jeg manglet før jul (2 norsk skriftlig, norsk muntlig og nyere historie), så jeg har studiekompetansen når jeg får fagbrevet. Informerte forsvaret om dette når jeg søkte, og det var greit, så skal på fase 1 i morgen Lenke til kommentar
Flakkmeister Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Åssen er vanskeligheten på eksamenene? Kan jo være greit å ha tatt dem uansett Lenke til kommentar
zhoe Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Jeg bestod alle uten særlig anstrengelser. Leste ingenting mot norsk skriftligene og fikk 3 og 4 der (hadde ikke tid,), leste mye mot nyere historie, men tydligvis ikke nok. Fikk et omfattende tema å landa på 2'ern... Leste masse til norsk muntlig og dro hjem en 5'er så godt fornøyd. Er mye arbeid med norsk muntlig... Lenke til kommentar
Flakkmeister Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Almenn *grøss* hehe Lenke til kommentar
zhoe Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Har vert på Fase 1 nå Matten var hard, og den flyting prøven var vertfall rar Men gikk ok overall tror jeg.. Håper på videre *kryssefingra* Lenke til kommentar
-Olsen- Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Går sikker bra vett.. Håpe på flere kommentarer på fase 1 og så fort det blir unnagjort rundt om i landet.. Og hvis du syns testene var rare.. Gled deg til Fase 2 Lenke til kommentar
phoenix90 Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Har vert på Fase 1 nå Matten var hard, og den flyting prøven var vertfall rar Men gikk ok overall tror jeg.. Håper på videre *kryssefingra* var også på fase en idag, sleit litt med matten, og det var litt liten tid til flyhistorien,.. gleder meg til å se resultatet Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Er det ikke noe som heter at når du blir 23 eller 25 år (? correct me) og har 5 års arbeidserfaring så får du en slags generell studiekompetanse? Vil den være god nok til Flygeskolen (Luftkrigskolen osv)? Jeg fyller 22 i år, skal inn til førstegangstj i luft nå i mars. Si at jeg søker Flygeskolen i år, og evt kommer inn i 2010. Da blir jeg jo 23. Er det så ett år med Befalskole, og deretter Luftkrigskolen? Isåfall fyller jeg jo 25 det året jeg begynner på Luftkrigskolen, vil det holde? =P Om du er 23 år gammel og har 5 år med enten studier, fulltidsjobb, førstegangstjeneste eller lignende (det utvises skjønn) kan du ta 5-6 eksamener og få studiekompetanse. Har du fagbrev slipper du et par av eksamenene, tror jeg. Dette gjelder flygeskolen også. GENS er GENS Almenn *grøss* hehe Klarer du ikke gå allmenn, klarer du deg ikke på LKSK. ja vet jo det men jobber de norske lenger? i så fall så er jo det veldig nice ;P Så på mil.no og der står det jo at når du har fått vingen så går du til en typeutsjekk for å fly F-16, men hvis de er ca 2 år til Norge får F-35 trener de deg opp på F-35 eller F-16, og hvis vi læres opp på F-16 vil de i norge lære deg med F-35? lol langt spm men, men.. noen som vet? Du vil bli trent opp på F-35 ja. F-16 skal fases helt ut tror jeg. Norge skal vel ikke beholde dem lenger tror jeg. Du blir trent opp på F-35 ja. Ja, men det er lenge til han blir det. Forsvaret får F-35 operativ tidligst i 2016. 3T gjør også at det sannsynligvis tar enda lengre tid. Endret 6. februar 2009 av Herrbrun Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Det betyr at dersom han får jobb i forsvaret som F-16 pilot blir han trent opp på F-35. Det er heller ikke sikkert vi får F-35 så tidlig som i 2016. Får håpe Lockheed Martin klarer å levere. Endret 7. februar 2009 av LockBreaker Lenke til kommentar
phoenix90 Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 jeg var på fase en idag, men jeg hørte ikke når vi fikk igjen resultatet, noen som vet når de ca blir sendt ut? Lenke til kommentar
zhoe Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 iløpet av mars ja, så lenge folk greide å krysse riktig hvis folk kryssa mye utenom rutene kan det bli så sent som slutten av april :O Lenke til kommentar
rKn Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Heisann første post her:) takk Turin for en kjempetråd, har hjulpet meg enormt! Er det noen som kan fortelle hvordan mattebiten på fase 1 var, evt. om det er noe jeg kan øve på? Lykke til alle andre som også skal på fase 1!! Lenke til kommentar
zhoe Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Som sagt tidligere i tråden så varierer det. Jeg synes den var vanskelig (hadde 1MX for snart 3 år siden). Stoffet varierer fra 8. Klasse til 3. klasse videregående... Vil ikke si noe spesifikt om oppgavene da det blir feigt ovenfor de som allerede har tatt den synes jeg Lønner seg å repetere grunnleggende ting hvis det er lenge siden du har hatt undervisning! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå