Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?

Anbefalte innlegg

gleder meg mye til fase en i trondheim, men hva mener de med å teste oss i teknisk innsikt :blink: ? er det noe vi kan forberede oss på?

vil ønske alle andre også lykke til ;)

Sånn jeg husker det var, så bare teste om du skjønner hvordan enkle ting henger sammen, og virker på hverandre liksom..

For eksempel hvis en motor på et flermotors fly slutter å fungere... Hvordan reagerer flyet på det.. Ish..

Et år siden jeg satt der så.. Vanskelig å fiske frem fra hukommelsen, de fleste minnene ligger i at det var fineste dagen på lenge, og jeg satt inne på linderud fra det var mørkt på morgenen til det ble mørkt på kvelden igjen ;)

Endret av bn_olsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
spørsmålene vi får i fase en, er det svar alternativer på alle spm?

Mye multiple choice, men ikke på alt.

Turin:

Jeg lurer litt på hvordan de tester ferdighetene dine i matte på fase 1 av opptaket.

Er det avanserte greier med grafer, algebra, sinus/cosines, formler etc.

Eller går det mer på å regne ut fart og tid etc.?

Trur nok du må regne med noe algebra blandt annet.. Grafer og trigonometri kan jeg ikke huske at vi fikk..

Er veldig variert matte.. Men med 2. (og 3.) klasse matte fra vgs trenger du ikke engste deg..

Ikke veldig avansert, men hodet får jobbet en del mtp hoderegning.

Lenke til kommentar
Hei igjen,

noen som vet hva jeg burde lese på før opptaks prøven?

og hvordan er engelsk og norsk prøvene?

hvordan er prøvene (spørsmåla formulert)?

begynner å bli nervøs nå som det nærmer seg

Mye av dette er fortrengt da det er et år siden, og jeg var fette nervøs sjøl..

Lese.. Tje, du rekker ikke lese særlig mye for opptaksprøvene.. Er for vide temaer... Uthvilt og klar for lang dag er det som hjelper best (gjorde for meg hvertfall)

Språkprøvene går mest i ord som henger sammen, like hverandre, synonymer o.l.

Hvordan spørsmålene er formulert er jo HELT opp til hver enkelt prøve, da alle er forskjellige..

De fleste som går på romforståelse og iq og slikt er det jo for eksempel ingen spesiell formulering på..

Prøvene på denne fasen her trur jeg er mest for enten har man forståelse nok, og klarer prøvene uten problemer, eller så går det ikke fullt så bra.. Uavhengig av hva man leser siste uka ;)

Og ikke tru på magefølelsen etter prøvene, gikk for meg mye bedre enn forventet hvertfall..

Ta prøvene med friskt mot, og ta resultatet når du står med brevet i hånda.. Alt annet er bare destruktivt..

Lenke til kommentar

ja vet jo det :p men jobber de norske lenger? i så fall så er jo det veldig nice ;P

Så på mil.no og der står det jo at når du har fått vingen så går du til en typeutsjekk for å fly F-16, men hvis de er ca 2 år til Norge får F-35 trener de deg opp på F-35 eller F-16, og hvis vi læres opp på F-16 vil de i norge lære deg med F-35?

lol langt spm men, men.. noen som vet?

Endret av US4
Lenke til kommentar
Hei igjen,

noen som vet hva jeg burde lese på før opptaks prøven?

og hvordan er engelsk og norsk prøvene?

hvordan er prøvene (spørsmåla formulert)?

begynner å bli nervøs nå som det nærmer seg

Mye av dette er fortrengt da det er et år siden, og jeg var fette nervøs sjøl..

Lese.. Tje, du rekker ikke lese særlig mye for opptaksprøvene.. Er for vide temaer... Uthvilt og klar for lang dag er det som hjelper best (gjorde for meg hvertfall)

Språkprøvene går mest i ord som henger sammen, like hverandre, synonymer o.l.

Hvordan spørsmålene er formulert er jo HELT opp til hver enkelt prøve, da alle er forskjellige..

De fleste som går på romforståelse og iq og slikt er det jo for eksempel ingen spesiell formulering på..

Prøvene på denne fasen her trur jeg er mest for enten har man forståelse nok, og klarer prøvene uten problemer, eller så går det ikke fullt så bra.. Uavhengig av hva man leser siste uka ;)

Og ikke tru på magefølelsen etter prøvene, gikk for meg mye bedre enn forventet hvertfall..

Ta prøvene med friskt mot, og ta resultatet når du står med brevet i hånda.. Alt annet er bare destruktivt..

takk for svaret.

trenger vi kunne noe om historien til luftforsvaret? og flytyper?

Lenke til kommentar
takk for svaret.

Kommer GARANTERT en stor prøve om luftfartshistorie, grunnleggende flysystemer, sikkert flytyper osv.

Denne teller da veldig lite, sier bare litt om motivasjon (Hvis man veldig gjerne vil og er veldig interessert i flyging kan man sikkert en del om sånt på forhånd), trur jeg.. Regner med at jeg hadde veldig lite riktig på denne prøven da hele kun var bingo for meg (Multiple choice ifjor hvertfall)

Lenke til kommentar
takk for svaret.

Kommer GARANTERT en stor prøve om luftfartshistorie, grunnleggende flysystemer, sikkert flytyper osv.

Denne teller da veldig lite, sier bare litt om motivasjon (Hvis man veldig gjerne vil og er veldig interessert i flyging kan man sikkert en del om sånt på forhånd), trur jeg.. Regner med at jeg hadde veldig lite riktig på denne prøven da hele kun var bingo for meg (Multiple choice ifjor hvertfall)

Da er det bare å hoppe i det å gjøre det beste ut av det ;) takk skal du ha ;)

Lenke til kommentar
ja vet jo det :p men jobber de norske lenger? i så fall så er jo det veldig nice ;P

Så på mil.no og der står det jo at når du har fått vingen så går du til en typeutsjekk for å fly F-16, men hvis de er ca 2 år til Norge får F-35 trener de deg opp på F-35 eller F-16, og hvis vi læres opp på F-16 vil de i norge lære deg med F-35?

lol langt spm men, men.. noen som vet?

Du vil bli trent opp på F-35 ja. F-16 skal fases helt ut tror jeg. Norge skal vel ikke beholde dem lenger tror jeg. :(

Du blir trent opp på F-35 ja. :)

Lenke til kommentar

Vil vel tro at årets og neste årets kull blir opplært på F-16, så konverteres til F-35 når det blir mer aktuelt..

Faktisk ganske sikker på det.. Men hvor mange kull frem i tid det gjelder, tør jeg ikke si noe om uten å få sjekket det..

(Du kan jo spørre på Fase 1 prøvene.. Mange kunnskapsrike luftforsvarsfolk der ;))

Lenke til kommentar

Jeg spurte pilotene om det på pilotcamp, og vertfall vi som skal på opptak i år får f16 fram til f35 kommer.. Hvis vi blir utdannet vel og merke :p Begynner å krible i magen pga fredagen nå ja :p Forbreder meg litt på mattesiden, repeterer litt grunnleggende :)

Lenke til kommentar

Når du tenker Flytyper, tenker du da flytyper innenfor forsvaret eller bare sånn generelt? Det må da bli ganske mange utenom.

Luftfartshistorie er det ting som når første fly ble laget og sånt, eller historie innenfor luftforsvaret og når de begynte og sånt? :p

Flysystemer må du også hjelpe meg med å forstå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...