zhoe Skrevet 21. desember 2008 Del Skrevet 21. desember 2008 Jeg hørte to mill. av en kamerat som hadde vært på opptak i år, men syns det hørtes utrolig mye ut. Det stemmer ikke fra 4-500 000 kansje, hvis man gjør noe. Selv piloter med mange år innen faget skal gjøre mye for å passere millionen før skatt! Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 21. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2008 Helt fersk; 350k tenker jeg. Hvor mye man tjener utover det kommer an på stilling, hvor mye overtid man jobber, om det er mye øvelser, osv. Lenke til kommentar
stringfellow Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 (endret) Helt fersk; 350k tenker jeg. Hvor mye man tjener utover det kommer an på stilling, hvor mye overtid man jobber, om det er mye øvelser, osv. Grunnlønn på omkring 350-360 k for tiden (dvs grunnlønn pluss besetningstilleg som er at fast tillegg man får så lenge man flyr). I tillegg kommer en del overtid og øvelser og slikt. Blir nok fort over 400k for jagerflygere. Er vel omtrent det samme for helikopter. Veldig varierende for hvilken skvadron man kommer på og hvor fort man får status som operativ etter utsjekksprogrammet i norge. Grunnen til det er at mye av lønnen består av tillegg for øvelser, overtid, vakt osv som man selvsagt ikke får være med på med mindre man er "operativ". Jobber selv på 330skv (Seaking) og hadde vel rundt 500k første året. Var da "operativ" fra april og utover. En kompis av meg flyr jagerfly og tjente vel omtrent det samme første året. Men det var et år med mye øvelse. Endret 23. desember 2008 av stringfellow Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Er det noen som har fått svar på søknadene sine her nå eller? =) Lenke til kommentar
HLSolbjorg Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Er det mye forskjell i utdannelsen til heli og jager? (tenker på etter flyvingen, hvis man vil fly sivilt etc.) Vet jo at det er to helt forskjellige typer "flyvemaskiner", men om det går an å bli sivil-flyver for f.eks sas/norwegian/sterling etc. hvis man tar helipilot utanning? GOD JUL Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871324 Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 (endret) Vet jo at det er to helt forskjellige typer "flyvemaskiner", men om det går an å bli sivil-flyver for f.eks sas/norwegian/sterling etc. hvis man tar helipilot utanning? Bare for å informere så har du ikke mulighet for å bli pilot i SAS. SAS har ikke ansatt piloter på 10 år, og vil heller ikke gjøre det på en stund da de står i fare for oppsigelser av piloter hvis ikke selskapets økonomi bedrer seg. God jul alle sammen! Endret 24. desember 2008 av Slettet+9871324 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 epshopp: Det er vel minst 12 år før han har mulighet til å fly sivilt, hvis han ikke har begynt på utdannelsen enda, og skal ta den i forsvaret. Da kan tidene ha forandret seg mye. Lenke til kommentar
Mattovic Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 (endret) Sønnen til en venninne av mora mi flyr Bell på rygge. Husker ikke hvilken skvadron i skrivende stund, men han er nå ferdigutdannet trafikkflyger. Han har fortsatt et par pliktår igjen, så regner med at forsvaret er litt behjelpelige når det gjelder å komme seg ut i sivil jobb hvis man ikke ønsker å fortsette i forsvaret Endret 24. desember 2008 av Mattovic Lenke til kommentar
HLSolbjorg Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 1. Sønnen til en venninne av mora mi flyr Bell på rygge. 2. Husker ikke hvilken skvadron i skrivende stund, men han er nå ferdigutdannet trafikkflyger. Han har fortsatt et par pliktår igjen, så regner med at forsvaret er litt behjelpelige når det gjelder å komme seg ut i sivil jobb hvis man ikke ønsker å fortsette i forsvaret 1. jaha 2. Så han kan fly for f.eks norwegian da elr? (eller kan han bare fly heli?) Jeg brukte norwegian/sas som EKSEMPLER :) Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Det dreier seg kun om helikopter. Du kan ikke ta utsjekk på helikopter for deretter å forvente at du skal kunne fly fastving. Det blir litt banalt... Dersom du er helikopterpilot i forsvaret er du svært ettertraktet på det sivile markedet etter endt værnepliktstid. Blant annet er luftambulansen en av de kandidatene som nærmest krever piloter fra forsvaret (Ikke et direkte krav, men det er et pluss i alle fall) Du kan altså ikke fly på fastving. Da må du ta en helt annen utdanning. Men dersom du flyr Hercules er det en annen sak. Du kan ikke gå direkte til f.eks. en 747, du må nok igjennom litt annen utdanning også, men dersom du flyr denne typen fly har du muligheter i det sivile markedet på den måten du tenker på. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Det skal vel ikke så veeeldig mye videreutdanning til for å gå fra jager/helikopter til flermotor/sivile fly? En del er det selvfølgelig, spesielt fra helikopter, men i og med at sivil flygerutdanning er på ca. 1 år, så kan det jo ikke være så mye som skal til for å gå fra helikopter til trafikkflyging med store fly? Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Steget er større fra helikopter til fastving. Men mye av utdanningen bygger på det samme og det vil kanksje gå lettere som følge av at du har noe av teorien fra før, men du må fortsatt gå gjennom hele utdanningen. Lenke til kommentar
HLSolbjorg Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 ok, takker for svar:) Noen som veit noe om lønna til helipiloter da? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Grunnlønna er vel samme som jagerpiloter, og helipilotene er vel de som flyr mest. Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 (endret) Helikopterpilotene tjener ganske bra ja. I alle fall mer enn jagerpilotene. Har hørt 600 000 på helikopter og 400 000 på jager. Men den forskjellen var rimelig stor så vet ikke om det stemmer.... I det sivile markedetet tjener du alt fra 300 000 til en million etter som hvor mye du arbeider og hvilket selskap du jobber i. Endret 26. desember 2008 av LockBreaker Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 LockBreaker: Forskjellen er hvor mye de flyr. Alle satsene er de samme (sett at grad og ansiennitet er den samme), men som heli-pilot må du jobbe mer overtid (dvs. ta flere oppdrag og/eller delta på flere øvelser), og dermed tjener de bedre. Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 (endret) Var klar over det. Men han vil jo tjene mer på helikopter som følge av at de generelt flyr mer, og det var det jeg forsøkte å svare på. Det at de deltar på flere øvelser og slikt er jo bare positivt. Kan aldri få nok av å fly i forsvaret har jeg hørt, og for å si det rett ut tviler jeg ikke det minste! Endret 27. desember 2008 av LockBreaker Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Det er nok gøy når du er nyutdannet ja, men kanskje ikke like kult når du er 30 og har fått deg kjerring og unger... Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 (endret) Ja. Det er også en annen side ved jobb i forsvaret. Som helikopterpilot kan du måtte sette livet på spill for å redde andre, og det blir særdeles aktuelt nå som Norge deltar enda mer aktivt i utenlandske operasjoner. F.eks. har de to helikopterene som opereres i Marmane i Afghanistan reddet mange liv allerede. Vet ikke om de har blitt beskutt, men siden de har fløyet fiendtlige soldater og allierte soldater til sykehus og behandlig går jeg utifra at det er ganske hårete nede der. Det å måtte forlate kone og barn for å reise ut i krig er vel de flestes mareritt. Endret 27. desember 2008 av LockBreaker Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Jeg har ikke orket å lese gjennom 14 sider for å se etter lignende spørsmål, så spør heller selv! Er det en minimumhøyde for å kunne fly? Selv er jeg bare 165 cm høy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå