Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom man gjør det tålig greit på fase 2, eller pinker 3 ganger på LFS, kan man bli tilbudt navigatørutdanning i stedet for.

Står generelt lite om denne stillingen, så er det noen som kan fortelle hva denne innebærer?

Fra en post tidligere i tråden:

 

KhanZ, den 30 Mai 2015 - 11:29, sa:snapback.png

Har hørt at de som kommer gjennom opptaket, men ryker ut på seleksjonsflyvningen blir tilbudt navigatørutdanning. 

Hvordan er navigatørutdanning?

Vet at plikttjenesten er mindre, men hvordan ligger man an til lønn og kanskje jobb etter plikttjenesten? 

Er det ofte sånn at folk velger navigatørutdanning hvis de ryker ut på seleksjonsflyvningen? 

 

Navigatørutdanning

Dersom man ikke består alle turene i seleksjonsflygingen kan man bli tilbudt navigatørutdanning. Det er på ingen måte noen selvfølge - de fleste blir enkelt nok frabeordret når de ikke tilfredsstiller kravene. I mitt kull (vår 2014) var vi 13 til å begynne med, og sto igjen 5 til slutt. Da hadde 2 fått tilbud om navigatørutdanning i skoleråd, og 1 hadde takket ja. Altså var det 4 flyelever og 1 navigatørelev som graduerte. Resten ble frabeordret underveis. Det var heller ingen automatikk i at de som "kom lengst" fikk tilbudet. Etter at de to hadde fått tilbud om navigatørutdanning var det flere som røk ut og som aldri fikk tilbudet. En av dem gav til og med uttrykk for at han gjerne ville, men ble likevel ikke tilbudt utdanningen. Det handler nok om personlig egnethet, både når det gjelder "skill set" og modenhet.

 

Utdanningen er for tiden - som for flygere - et år ved Luftkrigsskolen etterfulgt av utdanning i USA. Den er hos US Navy i Florida, og varer ca 20 mnd. Utdanning på flytypen T-6 (i likhet med jagerfly- og multi-elevene, men med et annet fokus), simulatorer og til slutt P-3 Orion (så lenge USA fortsatt driver opplæring på denne), eller P-8 i fremtiden.

 

Navigatørenes oppgave er kort sagt å holde styr på den taktiske oppdragsløsingen. Når den ferske navigatøren har fått noen års erfaring, blir han/hun gjerne TACCO (taktisk koordinator, "senior-navigatøren" ombord), litt på samme måte som andrepiloten etter en stund blir fartøysjef. Et crew ombord i en militær flymaskin kan bestå av mange systemoperatører som er spesialister på sine fagfelt og systemer.  TACCOens jobb er å "sy sammen" alt det taktiske (hvor bør man fly for å utnytte sensorer best, hvilken informasjon kommer fra systemoperatørene, hvilke andre militære enheter må vi kommunisere med osv.) og sørge for at oppdraget blir løst på en god måte.

Pilotene fokuserer på å fly flyet trygt.

Fartøysjefen er "sjef fly", og TACCOen kan være "sjef oppdrag", for å si det litt enkelt.

Plikttjenesten er 8 år fra vingdato. Navigatører kan tjenestegjøre på P-3 Orion, SeaKing/AW101 og fregattutgaven av NH90 (når den kommer på plass).

 

Lønn følger i hovedsak grad, så der kommer flygere og navigatører relativt likt ut. Når det kommer til karrieremuligheter er ikke utsiktene dårligere enn for flygere. Eksempler på karrierestillinger bekledd av navigatører på høyt nivå i det siste er skvadronssjef, luftvingsjef, sjef FOH, sjef veterantjenesten og sjef E-tjenesten.

Endret av duckArmy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hm får du lov å dra til fase 2 selv om du ikke har dimmet enda? De har vel litt slingringsmonn når det er snakk om så seriøs utdannelse i militæret?

 

Absolutt, får innvilget permisjon for opptak. Det er bare litt stress med tanke på hvordan det blir med utklareringen ved dimmedato.

Lenke til kommentar

Gratulerer! Venter fortsatt på brevet, men har en dårlig følelse grunnet det gikk dårlig på spesielt matte og fysikken. Følte du at du svarte bra på disse oppgavene, eller er det kanskje håp for meg også? hehe

Jeg gjorde det heller ikke noe særlig bra på matte og fysikken. Kjenner flere på opptaket som også slet med disse, en slet med norsken, men alle er med videre.

Lenke til kommentar

 

Gratulerer! Venter fortsatt på brevet, men har en dårlig følelse grunnet det gikk dårlig på spesielt matte og fysikken. Følte du at du svarte bra på disse oppgavene, eller er det kanskje håp for meg også? hehe

Jeg gjorde det heller ikke noe særlig bra på matte og fysikken. Kjenner flere på opptaket som også slet med disse, en slet med norsken, men alle er med videre.

 

Det er jo betryggende å høre. Da krysser jeg fingrene!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

 

Gratulerer! Venter fortsatt på brevet, men har en dårlig følelse grunnet det gikk dårlig på spesielt matte og fysikken. Følte du at du svarte bra på disse oppgavene, eller er det kanskje håp for meg også? hehe

Jeg gjorde det heller ikke noe særlig bra på matte og fysikken. Kjenner flere på opptaket som også slet med disse, en slet med norsken, men alle er med videre.

 

Det er jo betryggende å høre. Da krysser jeg fingrene!

 

 

Gikk du videre eller?

Lenke til kommentar

 

 

 

Gratulerer! Venter fortsatt på brevet, men har en dårlig følelse grunnet det gikk dårlig på spesielt matte og fysikken. Følte du at du svarte bra på disse oppgavene, eller er det kanskje håp for meg også? hehe

Jeg gjorde det heller ikke noe særlig bra på matte og fysikken. Kjenner flere på opptaket som også slet med disse, en slet med norsken, men alle er med videre.

 

Det er jo betryggende å høre. Da krysser jeg fingrene!

 

 

Gikk du videre eller?

 

Nope, dessverre. Jeg trodde jeg egentlig var god teoretisk, men etter 4+ på teoritesten og ikke videre fra fase 1 må jeg ha motbevist dette haha. Er jo flink på skolen og ellers, så jeg forstår ikke helt hva jeg gjør feil, mulig jeg er dummere enn jeg trodde.  :dontgetit:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg skal på opptaksprøvene til luftfartsfag v/ UiT, og har lest at man gjennomgår samme opptaksprøver som Luftforsvarets flygeskole. 

 

Jeg er dårlig i Engelsk, og er livredd for å ryke på engelsktestene. Hva kan jeg forvente å få servert av engelsk oppgaver? Er det rettskrivning, grammatikk eller kanskje jeg må skrive et essay? :hmm:

Er det noen som kan dele litt hvordan man blir i testet i engelsk, og hvordan man bør forberede seg? 

Lenke til kommentar

Jeg skal på opptaksprøvene til luftfartsfag v/ UiT, og har lest at man gjennomgår samme opptaksprøver som Luftforsvarets flygeskole.

 

Jeg er dårlig i Engelsk, og er livredd for å ryke på engelsktestene. Hva kan jeg forvente å få servert av engelsk oppgaver? Er det rettskrivning, grammatikk eller kanskje jeg må skrive et essay? :hmm:

Er det noen som kan dele litt hvordan man blir i testet i engelsk, og hvordan man bør forberede seg?

Husker jeg riktig skulle vi markere ord som var skrevet feil, finne synonymer, og uthente informasjon fra et tekstutdrag - dvs. velge 1/4 setninger som er mest riktig for utdraget.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Jeg skal på opptaksprøvene til luftfartsfag v/ UiT, og har lest at man gjennomgår samme opptaksprøver som Luftforsvarets flygeskole.

 

Jeg er dårlig i Engelsk, og er livredd for å ryke på engelsktestene. Hva kan jeg forvente å få servert av engelsk oppgaver? Er det rettskrivning, grammatikk eller kanskje jeg må skrive et essay? :hmm:

Er det noen som kan dele litt hvordan man blir i testet i engelsk, og hvordan man bør forberede seg?

Husker jeg riktig skulle vi markere ord som var skrevet feil, finne synonymer, og uthente informasjon fra et tekstutdrag - dvs. velge 1/4 setninger som er mest riktig for utdraget.

 

 

Husker også noe sånn. Men husker også den der tekstutdragsdelen, og spørsmålene der var relativt krevende synes jeg. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvor mange som ble tatt inn til fase 1, er uvisst. Totalt var det 210 søkere som ble med videre til fase 2.

 

Siste pulje for fase 2 begynner neste uke, hvor jeg er bl.a. Blir spennende å se hvordan dette går!

 

Edit: Vi ble igjen 32 flyaspiranter for opptaket i år.

Endret av Keninja
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-8OkEXm

Et jagerfly passert over hodet og det så ut som et F-16, fulgte flyet lenge og la merke til noe: det var kun 1 fly. Trodde alle jagerfly fløy med en "wingman".

Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Som regel ja, såvidt jeg vet. Men absolutt ikke alltid. Det kan være så enkelt som et fly som måtte flyes til/fra vedlikehold på Kjeller eller lignende.

 

Ok. :)

Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Noen som kan gi meg en mer detaljert informasjon om hva som skjer på fase 1 testene? Hva er eksempler på spørsmål om flykunnskap? Hvor kan jeg øve på de diverse iq testene? Hvilke type språktester er det? Er prøven i 6t i strekk eller er det pauser i mellom? Er det tidspress på prøvene eller er det god tid?

Lenke til kommentar

Noen som kan gi meg en mer detaljert informasjon om hva som skjer på fase 1 testene? Hva er eksempler på spørsmål om flykunnskap? Hvor kan jeg øve på de diverse iq testene? Hvilke type språktester er det? Er prøven i 6t i strekk eller er det pauser i mellom? Er det tidspress på prøvene eller er det god tid?

Hvorfor skal du ha en fordel på prøvene når alle andre stiller på likt grunnlag?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...