dreksol Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 Hei! Har fått innkalling til fase 2 av opptaksprøvene til LFS i år og har lest og lært mye om datatestene, intervju, medisinske tester osv. Men jeg lurer på hva man skal gjennom i feltuken, dersom man kommer så langt. Er det mulig å få eksempler og en litt detaljert forklaring på hva som skjer der? Jeg lurer også på hvilke fysiske krav de stiller i feltuken. Takk for svar! Lenke til kommentar
Mosaic Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 (endret) Hei! Har fått innkalling til fase 2 av opptaksprøvene til LFS i år og har lest og lært mye om datatestene, intervju, medisinske tester osv. Men jeg lurer på hva man skal gjennom i feltuken, dersom man kommer så langt. Er det mulig å få eksempler og en litt detaljert forklaring på hva som skjer der? Jeg lurer også på hvilke fysiske krav de stiller i feltuken. Takk for svar! Hei! Jeg har lest en del om feltuken og kommet frem til at det er nesten helt det samme som feltuken til vanlig FOS. De søkere som kommer videre til feltuken reiser til Sessvollmoen der de har feltuke sammen andre søkere til lederutdanning. Jeg antar at det blir sånn at man blir delt inn i grupper som skal løse forskjellige oppgaver og at hver eneste i gruppen får mulighet til å "lede" gruppen gjennom de oppgavene sånn at man kan se om søkerne har de lederegenskapene Forsvaret er ute etter. Antar at man skal være ute i telt i 1-2uker og vise at man klarer å samarbeide godt med sin gruppe. Man skal nok også vise at man er flink til å motta ordre fra den som leder gruppen. Tror nok ikke de krever noe mer fysisk enn minste kravene, men at man må holde hodet kaldt og klare å strekke seg lenger enn man tror. Jeg har også hørt at de fleste søkere som har søkt flygerutdanning og kommer gjennom opptaket på Rygge klarer ganske lett å komme gjennom feltuken også Men anbefaler derfor ikke å "slappe av", men å alltid gi alt du kan! Da håper jeg at vi sees på opptaket, når er du innkalt?`Jeg skal inn 19. Endret 7. juni 2015 av KhanZ 1 Lenke til kommentar
dreksol Skrevet 7. juni 2015 Del Skrevet 7. juni 2015 Hei! Har fått innkalling til fase 2 av opptaksprøvene til LFS i år og har lest og lært mye om datatestene, intervju, medisinske tester osv. Men jeg lurer på hva man skal gjennom i feltuken, dersom man kommer så langt. Er det mulig å få eksempler og en litt detaljert forklaring på hva som skjer der? Jeg lurer også på hvilke fysiske krav de stiller i feltuken. Takk for svar! Hei! Jeg har lest en del om feltuken og kommet frem til at det er nesten helt det samme som feltuken til vanlig FOS. De søkere som kommer videre til feltuken reiser til Sessvollmoen der de har feltuke sammen andre søkere til lederutdanning. Jeg antar at det blir sånn at man blir delt inn i grupper som skal løse forskjellige oppgaver og at hver eneste i gruppen får mulighet til å "lede" gruppen gjennom de oppgavene sånn at man kan se om søkerne har de lederegenskapene Forsvaret er ute etter. Antar at man skal være ute i telt i 1-2uker og vise at man klarer å samarbeide godt med sin gruppe. Man skal nok også vise at man er flink til å motta ordre fra den som leder gruppen. Tror nok ikke de krever noe mer fysisk enn minste kravene, men at man må holde hodet kaldt og klare å strekke seg lenger enn man tror. Jeg har også hørt at de fleste søkere som har søkt flygerutdanning og kommer gjennom opptaket på Rygge klarer ganske lett å komme gjennom feltuken også Men anbefaler derfor ikke å "slappe av", men å alltid gi alt du kan! Da håper jeg at vi sees på opptaket, når er du innkalt?`Jeg skal inn 19. Tusen takk for svar! Jeg skal møte den 22. på Rygge. Så da sees vi sikkert der, lykke til! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 har et spørsmål om jagerfly. Har England brukt F16? Hvis ikke, hva var deres "svar" på F16 da det kom ut? Lenke til kommentar
koots Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Hadde vel en miks av Harrier og Tornado Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Tornado er en toseter, og harrier brukes på carriers. Utgjorde de to flyene samlet kapasitetene til F16?(utenom stovl til harriern) Lenke til kommentar
koots Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Sånn ca i det minste som jeg kan se https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Air_Force#Air_defence_and_strike_aircraft Lenke til kommentar
Niceguy15 Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 (endret) Hei, jeg er en 16 år gammel gutt og har noen spørsmål om jagerflyger. Hva er det jeg kan gjøre for å gjøre meg forberedt på det som kommer, jeg har nesten 3 år på meg. Burde jeg lese bøker, burde jeg trene overkroppen. Bare å komme med forslag. Kan noen slenge på eposten til forsvaret, trenger å stille dem spørsmål. Tusen takk til alle som svarer Endret 21. oktober 2015 av Niceguy15 Lenke til kommentar
Sportsidiot Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 (endret) Hadde vel en miks av Harrier og Tornado Jaguar ble vel og brukt av England. Idag er det vel kun Eurofighter og Tornado de bruker. F35 er de vel I ferd med å skulle ta I bruk. Er vel snakk om at de skal få de første over I løpet av neste år kanskje. Men mener og England I den kalde krigens dager brukte F4. På filmen Threads fra 1984 ser vi ihvertfall F4 med RAF sine kjennemerker. Endret 30. oktober 2015 av Sportsidiot Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm Skrevet 21. november 2015 Del Skrevet 21. november 2015 hvordan fungerer det med air tankers og in-air refueling. Det virker som jagerfly må ha en del påfyll når de "henger" over et krigsområde, det må da være en tanker i nærheten, og det er sikkert jagerfly på vingene konstant i et krigsområde. Vet noen hvilket system de har på det der, f.eks nato-land har de air-tankers konstant på vingene så man bare kan fly bort til nærmeste nabo for påfyll? (bekalger om dette er feil tråd å poste i, men fant ingen annen jagerfly tråd) Lenke til kommentar
duckArmy Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 (endret) Hei, jeg er en 16 år gammel gutt og har noen spørsmål om jagerflyger. Hva er det jeg kan gjøre for å gjøre meg forberedt på det som kommer, jeg har nesten 3 år på meg. Burde jeg lese bøker, burde jeg trene overkroppen. Bare å komme med forslag. Kan noen slenge på eposten til forsvaret, trenger å stille dem spørsmål. Tusen takk til alle som svarer Er ikke så mye man kan gjøre, egentlig, bortsett fra å holde interessen og den fysiske formen oppe! De fysiske kravene (og epostadresse du kan kontakte) finner du på forsvaret.no. Gode karakterer hjelper godt på når de vurderer deg på Rygge, men hvis du først kommer inn på LFS er det vilje og evne til å studere hardt som avgjør om du klarer deg eller ikke. Når det er sagt så skader det jo ikke å lese bøker og spille flysimulator heller Endret 14. desember 2015 av krsvgr Lenke til kommentar
duckArmy Skrevet 27. november 2015 Del Skrevet 27. november 2015 hvordan fungerer det med air tankers og in-air refueling. Det virker som jagerfly må ha en del påfyll når de "henger" over et krigsområde, det må da være en tanker i nærheten, og det er sikkert jagerfly på vingene konstant i et krigsområde. Vet noen hvilket system de har på det der, f.eks nato-land har de air-tankers konstant på vingene så man bare kan fly bort til nærmeste nabo for påfyll? (bekalger om dette er feil tråd å poste i, men fant ingen annen jagerfly tråd) Det er jo bare å starte en tråd, det! Tråd for diskusjon og spørsmål rundt militære fly, for eksempel Lenke til kommentar
duckArmy Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Har hørt at de som kommer gjennom opptaket, men ryker ut på seleksjonsflyvningen blir tilbudt navigatørutdanning. Hvordan er navigatørutdanning? Vet at plikttjenesten er mindre, men hvordan ligger man an til lønn og kanskje jobb etter plikttjenesten? Er det ofte sånn at folk velger navigatørutdanning hvis de ryker ut på seleksjonsflyvningen? Hei, oppdaget at denne aldri var blitt besvart, så tar meg friheten til å svare nå, selv om innlegget åpenbart er gammelt. Navigatørutdanning Dersom man ikke består alle turene i seleksjonsflygingen kan man bli tilbudt navigatørutdanning. Det er på ingen måte noen selvfølge - de fleste blir enkelt nok frabeordret når de ikke tilfredsstiller kravene. I mitt kull (vår 2014) var vi 13 til å begynne med, og sto igjen 5 til slutt. Da hadde 2 fått tilbud om navigatørutdanning i skoleråd, og 1 hadde takket ja. Altså var det 4 flyelever og 1 navigatørelev som graduerte. Resten ble frabeordret underveis. Det var heller ingen automatikk i at de som"kom lengst" fikk tilbudet. Etter at de to hadde fått tilbud om navigatørutdanning var det flere som røk ut og som aldri fikk tilbudet. En av dem gav til og med uttrykk for at han gjerne ville, men ble likevel ikke tilbudt utdanningen. Det handler nok om personlig egnethet, tror jeg. Utdanningen er - som for flygere - et år ved Luftkrigsskolen etterfulgt av utdanning i USA. Den er for tiden hos US Navy i Florida, og varer ca 18-20 mnd. Utdanning på flytypen T-6 (i likhet med jagerfly- og multi-elevene, men med et annet fokus), simulatorer og til slutt P-3 Orion (så lenge USA fortsatt driver opplæring på denne). Plikttjenesten er 8 år. Navigatører kan tjenestegjøre på P-3 Orion, SeaKing/AW101 og fregattutgaven av NH90 (når den kommer på plass). Lønn følger i hovedsak grad, så der kommer flygere og navigatører relativt likt ut. Når det kommer til karrieremuligheter er ikke utsiktene dårligere enn for flygere. For tiden bekler navigatører noen av disse stillingene: luftvingsjef (oberst), sjef forsavrets operative hovedkvarter (generalløytnant) og snart sjef E-tjenesten (generalløytnant). Og spekteret av grader under dette, såklart. Lenke til kommentar
Mosaic Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 Har hørt at de som kommer gjennom opptaket, men ryker ut på seleksjonsflyvningen blir tilbudt navigatørutdanning. Hvordan er navigatørutdanning? Vet at plikttjenesten er mindre, men hvordan ligger man an til lønn og kanskje jobb etter plikttjenesten? Er det ofte sånn at folk velger navigatørutdanning hvis de ryker ut på seleksjonsflyvningen? Hei, oppdaget at denne aldri var blitt besvart, så tar meg friheten til å svare nå, selv om innlegget åpenbart er gammelt. Navigatørutdanning Dersom man ikke består alle turene i seleksjonsflygingen kan man bli tilbudt navigatørutdanning. Det er på ingen måte noen selvfølge - de fleste blir enkelt nok frabeordret når de ikke tilfredsstiller kravene. I mitt kull (vår 2014) var vi 13 til å begynne med, og sto igjen 5 til slutt. Da hadde 2 fått tilbud om navigatørutdanning i skoleråd, og 1 hadde takket ja. Altså var det 4 flyelever og 1 navigatørelev som graduerte. Resten ble frabeordret underveis. Det var heller ingen automatikk i at de som"kom lengst" fikk tilbudet. Etter at de to hadde fått tilbud om navigatørutdanning var det flere som røk ut og som aldri fikk tilbudet. En av dem gav til og med uttrykk for at han gjerne ville, men ble likevel ikke tilbudt utdanningen. Det handler nok om personlig egnethet, tror jeg. Utdanningen er - som for flygere - et år ved Luftkrigsskolen etterfulgt av utdanning i USA. Den er for tiden hos US Navy i Florida, og varer ca 18-20 mnd. Utdanning på flytypen T-6 (i likhet med jagerfly- og multi-elevene, men med et annet fokus), simulatorer og til slutt P-3 Orion (så lenge USA fortsatt driver opplæring på denne). Plikttjenesten er 8 år. Navigatører kan tjenestegjøre på P-3 Orion, SeaKing/AW101 og fregattutgaven av NH90 (når den kommer på plass). Lønn følger i hovedsak grad, så der kommer flygere og navigatører relativt likt ut. Når det kommer til karrieremuligheter er ikke utsiktene dårligere enn for flygere. For tiden bekler navigatører noen av disse stillingene: luftvingsjef (oberst), sjef forsavrets operative hovedkvarter (generalløytnant) og snart sjef E-tjenesten (generalløytnant). Og spekteret av grader under dette, såklart. Hei! Tusen takk for svar. Fikk mye av den informasjonen jeg trengte. Får bare håpe jeg kommer til og består seleksjonsflygningen og ikke kommer i den situasjonen der jeg må velge mellom navigatørutdanning eller å bli frabeordret. Lenke til kommentar
Mosaic Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 (endret) Hei igjen! På første innlegg står det at man blir Fenrik når man starter på LFKS. Det jeg lurer på er når man går fra Fenrik til Løytnant? Og synes jeg hørte at det var vanlig å bli Major iløpet av plikttjenesten, er dette riktig? Mulig å få vite hva lønnen til en Fenrik-Major ligger på? Hvor mye kommer lønnen på jagerflypilot tilsammen, med tanke på oppdrag osv.? Dette er selvsagt ikke en faktor til at jeg ønsker å bli flyger, ønsker bare å vite dette av nysgjerrighet. Endret 18. februar 2016 av KhanZ Lenke til kommentar
-Olsen- Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Heisann. Luftkrigsskolen forkortes forresten LKSK. Men ja, man blir Fenrik når man starter på LKSK. Så går man opp til Løytnant "3 år etter endt 1. avdeling". Så altså fire år som fenrik før man blir løytnant. Lenke til kommentar
duckArmy Skrevet 12. juni 2016 Del Skrevet 12. juni 2016 Hei igjen! På første innlegg står det at man blir Fenrik når man starter på LFKS. Det jeg lurer på er når man går fra Fenrik til Løytnant? Og synes jeg hørte at det var vanlig å bli Major iløpet av plikttjenesten, er dette riktig? Mulig å få vite hva lønnen til en Fenrik-Major ligger på? Hvor mye kommer lønnen på jagerflypilot tilsammen, med tanke på oppdrag osv.? Dette er selvsagt ikke en faktor til at jeg ønsker å bli flyger, ønsker bare å vite dette av nysgjerrighet. Det er ingen automatikk i verken lønn eller opprykk til major. Grunnlønn er et produkt av grad, stilling og ansiennitet (hvor mange år du har vært ansatt, utdanningsår teller dobbelt). Etter 4 år som fenrik og 6 år som løytnant (jf. tabell 5 her) gis det opprykk til kaptein. Man blir ikke major automatisk. Men grad er knyttet opp mot stilling, så hvis man søker på - og får - en stilling med høyere grad, kan man rykke opp før tida. Og da får man som regel bedre grunnlønn også Grunnlønna i forsvaret er ikke noe å bli rik på. Men det er mye man får tillegg for. Risiko (f.eks. flyging, internasjonal tjeneste), øvelsesdøgn, vakt- og beredskapsdøgn osv. Så det du faktisk tjener på et år vil nok være ganske mye mer enn bare grunnlønna. Man blir ikke noen riking, men samtidig har man sluppet en del utgifter som de fleste andre har. Studielån, for eksempel. Og man har lønn under utdanning. Alt i alt kommer man godt ut. Man har god råd som ung (mens alle vennene dine studerer og pådrar seg gjeld, for eksempel), men hvis de drar i land en godt betalt jobb etter studietida tar de deg nok igjen... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 bruker man "nøkkel" i jagerfly? En kode man må taste inn.. Om man skulle befinne seg i et F-16, hva hindrer en som kan start-up sequence å bare dra av sted (foruten en militær flybase, og at det er mer til å fly enn å starte motoren ) Lenke til kommentar
Axemann Skrevet 7. oktober 2016 Del Skrevet 7. oktober 2016 Hei! Skal søke til flygerutdanning 2017. Er og innkalt til førstegangstjeneste i april 2017, og er det noken som veit korleis det blir? Blir førstegangstjenesta utsatt? Eller møter eg opp til rekruttskule, men blir tatt ut til opptaket? Lenke til kommentar
Keninja Skrevet 8. oktober 2016 Del Skrevet 8. oktober 2016 Hei! Skal søke til flygerutdanning 2017. Er og innkalt til førstegangstjeneste i april 2017, og er det noken som veit korleis det blir? Blir førstegangstjenesta utsatt? Eller møter eg opp til rekruttskule, men blir tatt ut til opptaket? Fase 1 er ute i Februar hvis jeg ikke tar feil. Kommer du videre til fase 2 som er ute i April/Mai, ville jeg bedt om utsettelse. Det aller beste er å ringe Forsvaret på 03003. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå