Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?

Anbefalte innlegg

Hvis du leser postene til trådstarter i denne tråden, som nå er F-16 flyger, så virker det ikke som om han hadde det som mål fra han var liten. Han fullførte førstegangstjenesten, for å så studere sivilt, før han følte han savnet tiden i forsvaret, og fly var interessant. Man må ha de rette egenskapene og selvsagt god motivasjon, men man må ikke ha prøveflydd og være totalt oppslukt av alt som har med flymaskiner å gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet ikke om jeg er helt ute og sykler nå, men har forstått det slik at denne typen operasjoner er godkjent for bruk av flygende personell? Altså personer allerede ansatt i forsvaret. Tror dermed det fortsatt er diskvalifiserende for søkere som har overnevnte former for operasjon?

Jeg la ifra meg drømmen om å bli jagepilot for mye over 10år siden så er ikke særlig mer oppdatert en hva som står på sidene til luftforsvaret.

Ser dårlig ut angående å bli pilot...

Ser mulig dårlig ut, men lasik går hele tiden framover.

Hvis du leser postene til trådstarter i denne tråden, som nå er F-16 flyger, så virker det ikke som om han hadde det som mål fra han var liten. Han fullførte førstegangstjenesten, for å så studere sivilt, før han følte han savnet tiden i forsvaret, og fly var interessant. Man må ha de rette egenskapene og selvsagt god motivasjon, men man må ikke ha prøveflydd og være totalt oppslukt av alt som har med flymaskiner å gjøre.

Nå blir vel 1 av ekstremt få piloter, både hørsel,syn,høyde spiller inn, så genetisk kan man ifra fødsel være uegnet som jagerpilot dessverre..

Han var heldig som hadde alt på plass..

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Nå blir vel 1 av ekstremt få piloter, både hørsel,syn,høyde spiller inn, så genetisk kan man ifra fødsel være uegnet som jagerpilot dessverre.. Han var heldig som hadde alt på plass..

Jepp, jeg er enig. Jeg skrev det fordi det virket som om du mente at man måtte være flynerd for å komme inn, mens jeg mener egenskaper er viktigere, selv om flyinteresse også er viktig for motivasjonens del.

Lenke til kommentar
Jepp, jeg er enig. Jeg skrev det fordi det virket som om du mente at man måtte være flynerd for å komme inn, mens jeg mener egenskaper er viktigere, selv om flyinteresse også er viktig for motivasjonens del.

Aldri vært særlig fly nerd selv men er som du sier man må ha en interesse for noe innen fly eller for all del adrenalin kan også spille som en motivasjons faktor..

Jeg er blå av misunnelse over de som sitter med spaken til et jagerfly som "jobb"..

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig det er ikke sånn at man er flynerd for å komme igjennom nåløyet poenget var bare at han jeg snakket til mente at forsvaret knuser ikke en drøm så lett, men de knuser manges drøm for med en knust drøm er det en annen persons drøm som er et skritt nærmere døren.

Det sagt de leter ikke etter supermennesker heller de leter som dere sa etter de rette personene det kan være brukeren jeg snakket til eller det kan være en annen.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Min store drøm er i bli pilot i luftforsvaret. Jeg er topp motivert, har godt syn, er flink på skolen osv. Men jeg har et problem, tror jeg. Da jeg var rundt 11 år brakk jeg fortannen min i en ulykke. Denne ble fikset og jeg har ikke noe problemer med den i dag. Noen som vet om dette kan være diskvalifiserende? (har aldri hatt hull).

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke, men kom over et annet forum der en bruker påstod at han nå (da posten ble skrevet for noen år siden) var på seleksjonsflyvning, og hadde dermed kommet gjennom Fase 2, som inneholder de medisinske sjekkene. Han hadde 5 hull under opptak, og hadde tidligere brukket et bein, men kom likevel gjennom.

Som sagt må det taes med en klype salt, men snakker han sant, blir det nok ikke noe problem. :)

Selv har jeg bekymret meg litt for dette, jeg har tidligere hatt et hull. Jeg har generelt god tannhelse, men har lurt på om dette kan være direkte diskvalifiserende. Det ser heldigvis ikke ut som det, og hadde det vært det, ville jeg trodd man ble opplyst om det på et tidligere stadie.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Yeah yeah gramatikken min suger live with it. Og jeg har kanskje ikke vært igjennom flygeskolen, men jeg har da flere år på rumpa utenfor norsk skole til å skjønne opplegget både ifra det jeg opplever på et øst europeiske nazi universitet og ifra året mitt i forsvaret.

Punktet mitt står ennå alle som har vært i forsvaret og prøvd seg på noe mer enn en kontorstol jobb vet at forsvaret bare vil ha de beste i de seriøse stillingene, det beste er faktisk ikke minimumskrav eller dårligst i klassen, minimumskrav ligger bare der slik at de kan kaste ut de som havner under med engang da trenger de ikke å begrunne utkastingen engang. De forsvaret ser etter er ikke de som ligger middels i klassen de ser etter de beste i klassen, dette betyr kanskje ikke de som er best teoretisk, det er selvsagt et helhetlig inntrykk med flere forskjellige faktorer. Vet om en bekjent som ble hivd ut ifra flyskolen etter en dårlig prøve, han ble kastet ut på flekken og fyren hadde greid seg i nærmere 3 måneder på selve skolen.

Prøver absolutt på ingen måte å være troll eller negativ til drømmene dine, men vil ha fram at det hjelper ikke å snakke om drømmer på de opptakene. Du vil møte folk som allerede har tatt småflysertifikatet sivilt bare for å kanskje ha et lite forsprang på resten av dere. Alle de som tilslutt står igjen etter FOS er jeg sikker på kunne greid å få en stå av å se på en F-16.

Jeg visste jeg hadde poenget med minstekrav fra et konkret sted:

Jeg vil understreke et par ting før du leser videre. Samtlige instruktører og ansatte i apparatet rundt luftforsvarets flygeskole(LFS) viser stor støtte, medmenneskelighet, respekt og profesjonalitet ovenfor elevene. De tok ekstremt godt vare på alle av oss, hele tiden. Jeg har heller ikke opplevd et større samhold og læringsmiljø i en klasse enn på luftforsvartes flygeskole. I motsetning til det mange tror så konkurrerte vi ikke mot hverandre om å bestå. Tvert i mot, gjennom erfaringsdeling og samarbeid hjalp vi hverandre gjennom uttaksperioden. Flyskolen har plass til alle som mestrer seleksjonens minstekrav. Av 24 som begynte i seleksjonsflygingen i januar sto det bare 9 ydmyke, hardtarbeidene og talentfulle flyelever igjen i juni.Tusen takk til alle instruktører og medelever, det var et uforglemmelig år.

http://malbevisst.no/jagerflydrommen-del-3-flyskolen-og-den-avgjorende-flyturen/

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har fulgt denne tråden på sidelinjen i et par år og ladet opp til opptaket. Kan gjerne fortelle at det er 2 år siden jeg fullførte videregående og på den tiden har jeg fullført førstegangstjenesten og for det meste jobbet. I forrige uke ble det bekreftet at jeg kom meg gjennom fase 2 av opptaket etter 1 og en halv uke med intensiv testing og nervepirrende venting. 27. Juni venter en feltøvelse på Kjevik og 8 juli kommer den fryktede uttakskommisjonen. Hater tanken på at jeg skal gå i over en måned og vente på den siste avgjørelsen. Det kjipeste var vel at jeg allerede fikk føle på hvordan det var når en man hadde blitt kjent med falt av lasset. Vi var akkurat ferdig på FMI og trodde vi dra hjem og sove trygt, før de plutselig fant ut at de skulle sende hjem 5 stykker ut av det blå. Desverre ble han jeg hadde delt rom med i nesten 2 uker plutselig bare borte. Dette må man bare venne seg til... :(

Når dette er sagt kan jeg prøve så godt jeg kan å lette på trykket for noen av dere som ikke har vært på Rygge enda.

1. Tannhelse: Ikke noe å være bekymret for så lenge du ikke mangler alle tenna etter å ha drukket for mye brus/juice. Det verste som kan skje her at du evt. må komme igjen neste år hvis det er for mye å fikse på.

2. Det er 3 tester man må igjennom hvor de fester elektroder til kroppen. Dette er utelukkende under de medisinske undersøkelsene. Den første man må igjennom får man disse ledningene festet over hele hodet og de måler hjerneaktivitet for å finne ut om evt. har anlegg for epilepsi eller andre hjernesykdommer. Det er nesten ingen som ryker på dette. Det andre er en EKG man får på FMI rett før man skal måle O2 opptak. Da sjekker legen først hjerterytmen før man går opp på mølla. Når man har begynt å løpe på mølla, måler de som sagt O2 opptaket og man må regne med å løpe i minst 12-14 minutter i et gradvis raskere tempo. Dette blir man veldig sliten av, men frykt ikke. Hvis man ikke står denne, hadde man aldri klart 3000m heller. (?)

3. Intervjuet: Det er lett å si at man skal være seg selv. Ikke alltid det er like lett når man blir grilla eller får veldig målrettede spørsmål. De finner også veldig fort ut om man dikter opp egne evner eller historier. Det viktigste er å være ærlig. De ser ikke etter en som klarer alt eller aldri har hatt problemer. Det viktigste er at du er ydmyk (ikke fake det. Er du bare gira på å fly jagerfly, så sier du det) og at du er en jordnær og litt hverdagslig type. Har hørt at folk som gjerne vil brøyte seg vei har en tendens til å ikke komme særlig langt.

Håper dette hjalp, usikker på om alt har blitt nevnt tidligere, men det er vel også lurt med en oppdatering da denne posten ble laget i 2006. Så all ære til deg Turin_Turambar (Er du forresten "Uvær"?)

Vil takke alle i tråden for all info og hjelpen man har kunnet få ved å lese den. Forhåpentligvis så ses vi på Kjevik eller i Bardufoss :)

Lenke til kommentar

Har fulgt denne tråden på sidelinjen i et par år og ladet opp til opptaket. Kan gjerne fortelle at det er 2 år siden jeg fullførte videregående og på den tiden har jeg fullført førstegangstjenesten og for det meste jobbet. I forrige uke ble det bekreftet at jeg kom meg gjennom fase 2 av opptaket etter 1 og en halv uke med intensiv testing og nervepirrende venting. 27. Juni venter en feltøvelse på Kjevik og 8 juli kommer den fryktede uttakskommisjonen. Hater tanken på at jeg skal gå i over en måned og vente på den siste avgjørelsen. Det kjipeste var vel at jeg allerede fikk føle på hvordan det var når en man hadde blitt kjent med falt av lasset. Vi var akkurat ferdig på FMI og trodde vi dra hjem og sove trygt, før de plutselig fant ut at de skulle sende hjem 5 stykker ut av det blå. Desverre ble han jeg hadde delt rom med i nesten 2 uker plutselig bare borte. Dette må man bare venne seg til... :(

Når dette er sagt kan jeg prøve så godt jeg kan å lette på trykket for noen av dere som ikke har vært på Rygge enda.

1. Tannhelse: Ikke noe å være bekymret for så lenge du ikke mangler alle tenna etter å ha drukket for mye brus/juice. Det verste som kan skje her at du evt. må komme igjen neste år hvis det er for mye å fikse på.

2. Det er 3 tester man må igjennom hvor de fester elektroder til kroppen. Dette er utelukkende under de medisinske undersøkelsene. Den første man må igjennom får man disse ledningene festet over hele hodet og de måler hjerneaktivitet for å finne ut om evt. har anlegg for epilepsi eller andre hjernesykdommer. Det er nesten ingen som ryker på dette. Det andre er en EKG man får på FMI rett før man skal måle O2 opptak. Da sjekker legen først hjerterytmen før man går opp på mølla. Når man har begynt å løpe på mølla, måler de som sagt O2 opptaket og man må regne med å løpe i minst 12-14 minutter i et gradvis raskere tempo. Dette blir man veldig sliten av, men frykt ikke. Hvis man ikke står denne, hadde man aldri klart 3000m heller. (?)

3. Intervjuet: Det er lett å si at man skal være seg selv. Ikke alltid det er like lett når man blir grilla eller får veldig målrettede spørsmål. De finner også veldig fort ut om man dikter opp egne evner eller historier. Det viktigste er å være ærlig. De ser ikke etter en som klarer alt eller aldri har hatt problemer. Det viktigste er at du er ydmyk (ikke fake det. Er du bare gira på å fly jagerfly, så sier du det) og at du er en jordnær og litt hverdagslig type. Har hørt at folk som gjerne vil brøyte seg vei har en tendens til å ikke komme særlig langt.

Håper dette hjalp, usikker på om alt har blitt nevnt tidligere, men det er vel også lurt med en oppdatering da denne posten ble laget i 2006. Så all ære til deg Turin_Turambar (Er du forresten "Uvær"?)

Vil takke alle i tråden for all info og hjelpen man har kunnet få ved å lese den. Forhåpentligvis så ses vi på Kjevik eller i Bardufoss :)

Gratulerer så mye! Har noen spørsmål jeg håper du kan svare på. :)

Vet du hvor mange totalt som kom videre til fase 2?

Hvordan var de medisinske testene mtp syn, hørsel osv?

Kan du si noe om hvor mye de fysiske testene ble vektlagt, og hvordan gjorde du det på disse testene)?

Ble du hardt prøvet i dine kunnskaper om luftforsvaret?

Gikk noen av testene ut på å håndtere en joystick (evt. throttle)?

Beklager at jeg spør så mye, men er sykt nysgjerrig på hva som venter på rygge! :)

Lenke til kommentar

Gratulerer så mye! Har noen spørsmål jeg håper du kan svare på. :)

Vet du hvor mange totalt som kom videre til fase 2?

Hvordan var de medisinske testene mtp syn, hørsel osv?

Kan du si noe om hvor mye de fysiske testene ble vektlagt, og hvordan gjorde du det på disse testene)?

Ble du hardt prøvet i dine kunnskaper om luftforsvaret?

Gikk noen av testene ut på å håndtere en joystick (evt. throttle)?

Beklager at jeg spør så mye, men er sykt nysgjerrig på hva som venter på rygge! :)

Selvfølgelig, svarer mer enn gjerne, og takk forresten :D

Vi var vel ca. 50 som kom nå i første omgang, nesten utelukkende befal og tidligere menige/flysoldater. Etter siste utluking satt vi igjen 13 stk. Vi har enda ikke fått resultat på EEG, røntgen, blod og urinprøver, så er fortsatt uvisst om alle 13 vil komme så langt som til uttakskommisjonen, men satser på at det går fint.

Totalt er det ca 160 som skal igjennom fase 2. Så dere blir vel 110 stk i juni.

De medisinske testene er bare chill, bortsett fra syn som kan ta deg litt på senga. Har alltid hatt perfekt syn, men fikk vite at venstre øye hadde en litt kjev hornhinne og at jeg hadde en føflekk inne i det høyre øye. Dette var heldigvis ikke nok til å stryke meg, da jeg ser perfekt når mine to øyne jobber sammen :)

De fysiske blir i første omgang ikke vektlagt mer enn at man må bestå minstekravene. Etter intervju vil de vektlegge alle testene og luke ut de som har gjort det dårligst gjennomsnittlig. Selv kan jeg ikke skryte av mine fysiske prestasjoner, men det gikk helt greit. Er jo fortsatt med :)

Første dag skriver man selvbiografi, fyller ut et kjema med 240 spørsmål hvor du bare skal svare hva som passer deg på en skala fra 1-7 og man får en flyteoretisk test ikke ulik den fra fase 1, bare kortere men mer målrettet mot luftforsvarets eget materiell. Om man har gjort det dårlig på den, blir man nok grillet i det på intervjuet. Om du har lest litt om luftforsvaret på wikipedia eller forsvaret sine hjemmesider, blir ikke den saken akkurat veldig vanskelig. En viktig ting å få med seg er at man blir grillet på det som ikke har gått så bra, i mitt tilfelle var det egentlig bare skolekarakterene + litt fravær høyere enn det ordinære.

Når det gjelder datatestene var det et par med joystick og et par med joystick kombinert med pedaler :) Ingen throttle ;)

Du får ha lykke til på Rygge, gjør ditt beste og bare stup inn i det, men prøv å være mentalt forberedt på at navnet ditt kanskje ikke ropes opp på slutten av hver dag. Men utover det så kan du legge deg med et bredt smil om munnen hver kveld om du er så heldig å gå videre :)

Kan hende du allerede vet en del om hva som kommer til å skje på Rygge, men jeg kan garantere at du får deg noen overraskelser : ) Det er dessuten bedre å være litt nervøs enn iskald.

Endret av LissanNeaf
Lenke til kommentar

Tusen takk for opplysningene! :)

Bare et par ting til.

Er man automatisk ute om navnet ditt ikke blir ropt opp på slutten av dagen?

Ble dere testet i noen form for sentrifuge? Hvordan man takler G-krefter osv...

Det hender de leser opp alle navnene for så og si hvem som gikk videre og ikke gikk videre, men vanlig prosedyre var å bare lese opp de som gikk videre. De som ikke ble ropt opp måtte nok bare finne seg i å pakke sakene og dra hjem, men de fikk også en debrief hvor de ble fortalt hvorfor de røk ut. Det var faktisk en sersjant som ikke klarte de fysiske testene, men han snakket seg ut av det og fikk et nytt forsøk etter at datatestene var gjennomført. Han klarte det desverre ikke da heller og skylte på feber, så han skulle få en sjanse til. Det rakk han ikke altså fordi han røk ut på intervjuet desverre ;)

Ingen sentrifuge eller noe. G-krefter er noe man lærer seg å takle med trening. Eneste vi ble utsatt for var et "helt forferdelig" trykkammer hvor man gikk fra 0ft - 2000ft på et halv minutt, det vil si opp til Galdhøpiggen. Det er ingenting å frykte. Man blir nøye sjekket i ørene og bihulene før det, og det er veldig få som reagerer på et slikt lavt trykk.

Lenke til kommentar

Hvor mange går videre fra fase 2? Totalt sett med både mai -og juniopptaket?

Og er det forresten Luftforsvaret spessielt man skal sette seg inn i eller hele Forsvarets etikk og handlingsnormer?

. Det er umulig å si hvor mange som går videre, da de tar med alle som er kvalifiserte. Det eneste som hender er at de mot slutten kaster ut de det er for stort sprik mellom. For oss skjedde dette etter de medisinske testene, så man er ikke automatisk trygg selv om man kommer så langt:P Når det gjelder kunnskap om Luftforsvaret er det bare et veldig basic nivå de tester (flytyper, skvadroner osv.), men kan hende man blir spurt ut litt ekstra under intervjuet så det er greit å lese det du klarer før opptaket. Dvs. Fra Wikipedia eller noe liknende. Det viktigste er vel å være forberedt på spørsmålet om å "være et våpen".
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...