Folemonken Skrevet 6. april 2013 Del Skrevet 6. april 2013 (endret) Altså, du kan bli grillet på det meste. Jeg hadde rundt 4,5 i snitt fra videregående og fikk beskjed om at det ikke var direkte imponerende. Hvis du ikke er så god på skolen må du ha andre gode kort på hånden, enten det er fysisk robusthet, god tjenesteuttalelse fra tidligere eller imponerende resultater fra de psykiske testene i løpet av fase 2. Anbefaler alle å gjøre det så godt som mulig på alle områder. Det er surt å tro at karakterer ikke har noe å si, også ryker du på fase 2 fordi du hadde dårligere karakterer enn andre fra videregående og faller under andre som har gjort det bedre teoretisk. Endret 6. april 2013 av Folemonken Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 7. april 2013 Del Skrevet 7. april 2013 Men jeg har forstått det sånn at Forsvaret ikke ønsker å knuse noen drømmer og at så lenge man presterer over minimumskravet er man fremdeles med? Lenke til kommentar
Asplii Skrevet 12. april 2013 Del Skrevet 12. april 2013 Hei! Jeg har bare et kjapt spørsmål angående mattematikken. Blir det en mattetest av denne typen? http://www.dinside.no/110232/test-kvikk-med-matematikk Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Hei! Jeg har bare et kjapt spørsmål angående mattematikken. Blir det en mattetest av denne typen? http://www.dinside.n...-med-matematikk Ja, den var ganske lik den vi fikk på del 1, men var noen få oppgaver som strakk seg enda lengre også. Lenke til kommentar
lfm Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 Fikk brev med innkalling i dag, hvor det sto 200 meter svømming? Er det noe tidskrav på dette? Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 (endret) Regner med at det er samme som på FOS og det er kun bestått/ikke bestått Trodde det var mere "personlige" tester og ikke så mye medisinsk/fysisk? Endret 17. april 2013 av Bordplate Lenke til kommentar
lfm Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 EEG høres hvertfall spennende ut! http://no.wikipedia.org/wiki/Elektroencefalogram Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 Neineinei! Jeg skal IKKE begynne å lese meg opp på hva slags tester jeg kan bli utsatt for nå. Fikk akkurat historieprøva jeg skal ha i morgen slengt i fanget av en medelev og selv om jeg prøver å unngå det så fokuserer jeg automatisk på den selv om jeg risikerer å få en helt annen en. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 I følge brevet jeg har fått skal jeg, ettersom jeg har fullført førstegangstjenesten, møte til seleksjonsflyvning på Bardufoss 29. juli. Mitt spørsmål er, hvor lenge varer denne seleksjonsflyvningen, gitt at jeg ikke ryker ut? Lenke til kommentar
aimhigh Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 (endret) Men jeg har forstått det sånn at Forsvaret ikke ønsker å knuse noen drømmer og at så lenge man presterer over minimumskravet er man fremdeles med? Minimumskravet er bare et krav, de velger de beste, ikke alle som klarte minstekravet. Skal de ha 10 stykker, da tar velger de dem 10 med best resultater. I følge brevet jeg har fått skal jeg, ettersom jeg har fullført førstegangstjenesten, møte til seleksjonsflyvning på Bardufoss 29. juli. Mitt spørsmål er, hvor lenge varer denne seleksjonsflyvningen, gitt at jeg ikke ryker ut? Den kommer til å vare til midten av november. Her er forresten en veldig bra skildring av opptaket og seleksjonflyginga: http://malbevisst.no/jagerflydrommen-del-3-flyskolen-og-den-avgjorende-flyturen/ Endret 17. april 2013 av aimhigh Lenke til kommentar
koots Skrevet 17. april 2013 Del Skrevet 17. april 2013 Er vel et halvt år sånn ca Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Men jeg har forstått det sånn at Forsvaret ikke ønsker å knuse noen drømmer og at så lenge man presterer over minimumskravet er man fremdeles med? Forsvaret er ikke norsk skole minimumskrav har lite å si de gir f i drømmene dine etc. De vil ha de beste så om de sier at de kommer til å kicke automatisk ut 10% av de dårligste på neste prøve selv om alle får 80-100% riktige vil de kicke ut de som får dårligst selv om de fikk over 80% på prøven. (Litt overdrevet kanskje men du tar poenget) Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Hater folk som uttaler seg om ting de egentlig ikke har peiling om. Eller folk som ikke gidder skrive punktum en gang. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 (endret) De godtar en type laser, så hvis synet ikke er 100% kan det rettes opp. Så det er ikke noe problem.. Hvilken type laser er dette, og er det en grense på hvor stor korrigering du må gjennomgå? (Ser det var fra august ifjor, men jeg har håp om at noen har peiling på dette) Endret 18. april 2013 av Sk!ppy Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Hvilken type laser er dette, og er det en grense på hvor stor korrigering du må gjennomgå? (Ser det var fra august ifjor, men jeg har håp om at noen har peiling på dette) her er all info du trenger http://forsvaret.no/utdanning-karriere/soknad-og-opptakskrav/opptak-og-seleksjon/flygeropptak/documents/laserkirurgi.pdf Lenke til kommentar
shootingpope Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Hater folk som uttaler seg om ting de egentlig ikke har peiling om. Eller folk som ikke gidder skrive punktum en gang. Tror poenget hans var at forsvaret er en instans som kun ønsker de aller beste menneskene. Blir for dumt å tro at denne søknadsprosessen tar hensyn til drømmer. Her er det kun innsats, kunnskap, holdninger og medfødte ferdigheter som gjelder. Videre er det sikkert greit å påpeke at ingen tar mennesker som går til angrep på grammatikk seriøst i en debatt. Lenke til kommentar
shootingpope Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 her er all info du trenger http://forsvaret.no/utdanning-karriere/soknad-og-opptakskrav/opptak-og-seleksjon/flygeropptak/documents/laserkirurgi.pdf Vet ikke om jeg er helt ute og sykler nå, men har forstått det slik at denne typen operasjoner er godkjent for bruk av flygende personell? Altså personer allerede ansatt i forsvaret. Tror dermed det fortsatt er diskvalifiserende for søkere som har overnevnte former for operasjon? Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 her er all info du trenger http://forsvaret.no/utdanning-karriere/soknad-og-opptakskrav/opptak-og-seleksjon/flygeropptak/documents/laserkirurgi.pdf Ser dårlig ut angående å bli pilot... Kategorier og godkjenning for refraktiv kirurgi:Godkjennes ikke A1 Piloter (fartøysjef) A2 Piloter (fartøysjef Lenke til kommentar
aimhigh Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Hater folk som uttaler seg om ting de egentlig ikke har peiling om. Eller folk som ikke gidder skrive punktum en gang. Hehe, jeg svarte absolutt seriøst på spørsmålet ditt. Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 (endret) Hater folk som uttaler seg om ting de egentlig ikke har peiling om. Eller folk som ikke gidder skrive punktum en gang. Yeah yeah gramatikken min suger live with it. Og jeg har kanskje ikke vært igjennom flygeskolen, men jeg har da flere år på rumpa utenfor norsk skole til å skjønne opplegget både ifra det jeg opplever på et øst europeiske nazi universitet og ifra året mitt i forsvaret. Punktet mitt står ennå alle som har vært i forsvaret og prøvd seg på noe mer enn en kontorstol jobb vet at forsvaret bare vil ha de beste i de seriøse stillingene, det beste er faktisk ikke minimumskrav eller dårligst i klassen, minimumskrav ligger bare der slik at de kan kaste ut de som havner under med engang da trenger de ikke å begrunne utkastingen engang. De forsvaret ser etter er ikke de som ligger middels i klassen de ser etter de beste i klassen, dette betyr kanskje ikke de som er best teoretisk, det er selvsagt et helhetlig inntrykk med flere forskjellige faktorer. Vet om en bekjent som ble hivd ut ifra flyskolen etter en dårlig prøve, han ble kastet ut på flekken og fyren hadde greid seg i nærmere 3 måneder på selve skolen. Prøver absolutt på ingen måte å være troll eller negativ til drømmene dine, men vil ha fram at det hjelper ikke å snakke om drømmer på de opptakene. Du vil møte folk som allerede har tatt småflysertifikatet sivilt bare for å kanskje ha et lite forsprang på resten av dere. Alle de som tilslutt står igjen etter FOS er jeg sikker på kunne greid å få en stå av å se på en F-16. Endret 18. april 2013 av Zimmerh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå