Populært innlegg -Turin_Turambar- Skrevet 30. april 2008 Populært innlegg Del Skrevet 30. april 2008 (endret) Har merket en tendens til at mange spør om opptaket og utdanningen man må gjennom for å bli pilot i Forsvaret. Jeg har vært ganske behjelpelig til å svare på forespørsler, men oppretter nå denne tråden for alle som lurer, så kan jeg vise til den isteden for å skrive noe nytt i forskjellige tråder hver gang folk spør. Selv er jeg på uttaksflyging på Bardufoss, så har bare inngående kjennskap til det som skjer så langt, men skriver her det viktigste man trenger å vite. Først vil jeg angripe ideen folk har om at man må være Supermann, og ha kjempekarakterer for å komme inn. Man trenger hverken ha særlig gode karakterer (vidt spenn i klassen min), og man trenger ikke være sprekere enn sånn rimelig frisk og sunn. Generell studiekompetanse er dog et krav. Søknadsfristen for Flyskolen har de siste årene vært 1. desember. Om søknaden blir godkjent vil man bli innkalt til Fase 1 av opptaket, som foregår i februar i de største byene i landet. Denne fasen består av mange evnetester, typiske IQ-tester med figurer og mønstre, tallrekker, språk, litt generell kunnskap, litt om fly (for å sjekke interesse) osv. Man trenger ikke være god på noe spesielt, poenget er å score greit gjennomsnittlig. Testene tok rundt seks timer i mitt tilfelle. Prøv å være uthvilt denne dagen, blir litt sliten i hodet mot slutten. Om man kommer gjennom blir man innkalt til Fase 2, som er i mai for søkere fra Forsvaret, og andre som ikke har noe imot å komme da, og i slutten av juni for resten. Opptaket foregår på Rygge Flystasjon, og varer en- til halvannen uke. Først er det fysiske tester, push-ups, pull-ups, sit-ups og 3000-meter. Kravene tror jeg er 4 pull-ups, 20 sit-ups, 16 push-ups og under 14 minutter på 3000. Husker ikke kravene for jenter, men kravene finnes på Forsvarets sider, mil.no. De er de samme som for vanlig befalsskole. Vær sikker på å klare disse kravene, er alltid noen som ryker her. Det er helt unødvendig, og viser bare at søkeren har manglende motivasjon og dedikasjon. Etter dette er det datatester, noen timer foran en datamaskin, hvor man blir testet i romforståelse, simultankapasitet, hukommelse, osv. Er ikke noe å gjøre for å forberede seg på testene, og er mange som ryker her. Etter datatestene kommer den såkalte DMT-testen. Den vil jeg ikke si noe særlig om, men også her er det endel som ryker. Testen er litt sær, prepare to be surprised. Nå følger intervjuet, med psykolog og flyger. Her blir man grillet ganske hardt. Vær sikker på at du kan greie ut om motivasjonen din for flygerutdannelse, og ha gjort deg opp noen tanker om hvordan det er å være "et våpen", altså, hva er dine tanker om å ta liv, og slike ting. Sørg også for at du ikke har noe imot å bo i Nord-Norge i mange år, da dette er mer enn sannsynlig. Resten av opptaket er medisinske tester, tannlege, lege, røntgen, synsprøver, masse greier på Flymedisinsk Institutt, osv. Ganske chill egentlig. Er gjerne noen få som ryker her, da ofte på grunn av synet. Etter alt dette er opptaket ferdig, og det eneste som gjenstår er uttakskommisjonen, en gjeng med høye herrer som forteller deg om du blir tilbudt plass. Om du kommer inn; gratulerer! Ta en velfortjent sommerferie... Neste stopp er Luftforsvarets Befalsskole på Kjevik, som starter i begynnelsen av august. Her følger man samme utdanning som de andre befalselevene, et løp som varer frem til jul. Få som ryker her, er bare å være motivert. Etter nyttår bærer det nordover til Bardufoss, og start uttaksflyging. Vi var 29 stykker på dette punktet, av 541 søkere. Her er det først 5-6 uker med teori, deretter begynner flygingen, som er er et program med stor progresjon for å se om man virkelig egner seg i et fly. I skrivende stund har vi nå fløyet 12-13 turer hver, og er nede i 21 stykker. De som kommer gjennom her er ferdig i midten av juni. I begynnelsen av august begynner man på Luftkrigsskolen i Trondheim, hvor man er elev i et år. Fra man begynner her er man befal (fenrik), og får lønn. Etter dette året drar man til USA for å begynne på den ordentlige flygerutdannelsen. Først er det grunnleggende flygerutdannelse på Sheppard Air Force Base i Texas. Etter en stund her selekteres man til flytypen sin, og drar videre. Florida (tror jeg) for flermotor, Alabama for helikopter, og litt mer tid, pluss en stund i Arizona, for jagerflygere. Oppholdet i USA varer halvannet til to år tror jeg, avhengig av flytype. Derette er det tilbake til Norge for norsk typeutsjekk, og jobben du har drømt om. Det er fritt frem for å stille ytterligere spørsmål, kan nok svare på det meste. Edit: Tenkte det var på tide med en oppdatering av førsteposten. Vi skriver nå juni 2011, og det har skjedd en del siden tråden startet. Jeg har nå kun en måned igjen av utdanningen i USA, og utsjekken på F-16. I august/september begynner jeg på skvadron i Norge. Er i større grad enn den tre år gamle posten indikerer nå også i stand til å svare på spørsmål om Luftkrigsskolen og USA-oppholdet. Fyr løs. Endret 12. juni 2011 av -Turin_Turambar- 13 Lenke til kommentar
manet44 Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 (endret) Bra tråd. Hvor lang tid må en totalt være i forsvaret visst en blir jager eller flermotorflyger? Og hvordan er arbeidstidene med tanke på familie? Endret 1. mai 2008 av Nordfonn Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 1. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2008 Plikttjenesten, fra man får vingen i USA en gang, er tolv år. Akkurat hvordan arbeidsdagene er vet jeg lite om, i tillegg til at dette varierer mye ettersom hvilken skvadron man er på. Men vet i hvert fall at de prøver å tilrettelegge for at man kan ha et bra familieliv. Ingen er tjent med en gjeng halvdeppa piloter. Lenke til kommentar
manet44 Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Blir vel rundt en 15-16 år da, visst en plusser på utdanning? En annen ting jeg lurer på, har det noe og si hva linje man går på på videregående? Lenke til kommentar
Leffsa Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Kjempekjekk tråd dette, mye fin info her! Nordfonn, går utifra at almen linje er helt greit. Man studerer ikke til elektriker for å bli pilot Ettersom det jeg leser i førstepost, trenger man bare grunnleggende forståelse for det meste. Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2008 Man trenger bare generell studiekompetanse ja, så hva slags linje man har gått utover det er ikke så interessant. Lenke til kommentar
manet44 Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Man trenger bare generell studiekompetanse ja, så hva slags linje man har gått utover det er ikke så interessant. Off, hater allmen.. Viss jeg satser på pilotyrket, går jeg sikkert 2 år med elektro og deretter 1 år med "påbygging til generell studiekompetanse" Lenke til kommentar
Choronzon Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Fin tråd, -Turin_Turambar- ! Hvilken flytype skal du ta? Lykke til videre! Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 2. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2008 Er dessverre ikke vi som bestemmer det selv, men håper på jagerfly da vet du. Lenke til kommentar
since91 Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 (endret) ------------..----- Endret 27. april 2009 av Jonatan777 Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2008 Er ikke mange som tar det sivilt om de ryker ut, kun de som har en interesse for flyging, og ville bli flygere uansett. Er heller ikke altfor mange som hadde en kjempeinteresse for fly, (jeg var ganske interessert da), men de synes det høres ålreit ut, og når man begynner å fly blir dette gjerne bekreftet. Er en i klassen min som har PPL-A fra før, og det blir som du gjetter forventet mer, særlig i begynnelsen av flyperioden. De forventer da gjerne mer presis flyging, og at du fortere tar nye momenter og slikt. Lenke til kommentar
DeltaSniper Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Har en kompis som vil bli jagerpilot, og han er litt i tvil om han har godt nok syn. Hvordan funker synstesten? Er det slik at man må ha HELT perfekt syn, eller holder det å få 9 på sesjon (dvs full score)? Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 7. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2008 Tror nok det holder ja. Var faktisk få som viste seg å ha helt perfekt syn på opptaket. Akkurat hvor grensen går er jeg usikker på, synstestene er ganske forvirrende, og man får generelt ikke vite resultatene av noe på opptaket, med mindre man ryker ut på det. Lenke til kommentar
affe90 Skrevet 9. mai 2008 Del Skrevet 9. mai 2008 Har høyden på den søkeren noe å si? Om man vil bli pilot for et jagerfly feks? Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 9. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2008 Ja, er to i klassen min som er for høye til å fly jagerfly. Men det er sittehøyde og lårlengde som teller, for at man skal få plass i cockpit. Selv er jeg 187cm, hadde 1 cm klaring. siden det er sittehøyde går det allikevel selv om man er 189, om man har lange bein, så er litt vanskelig å si eksakt om noen er for høye. Lenke til kommentar
affe90 Skrevet 10. mai 2008 Del Skrevet 10. mai 2008 Okey, da er jo det klargjort. Bare lurte siden det var noen som nevnte det med at man kan være for høy. Personlig er jeg 1.93. Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 10. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2008 Da er du nok for høy for F-16, men de andre flytypene går greit. Lenke til kommentar
Macondo Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 (endret) Jeg skal inn til fase II nå i slutten av juni borte ved Rygge. De testene jeg er mest spent på er de medisinske testene. For jeg har hatt astma før, men etter at jeg har begynt å trene regelmessig, så blir jeg omtrent aldri plaget av det. Det jeg lurer mest på er hva skjer om de finner ut at jeg har astma? Jeg nevnte det ikke på søknaden, fordi jeg mener at det ikke er relevant. Dette fordi jeg plages aldri av det, og hadde jeg nevnt det, så hadde man automatisk antatt at jeg var sterkt plaget av det og derfor ikke engang kommet igjennom til fase I. Men skulle det slå ut på noen tester, blir jeg bare kastet ut da, eller blir det mer omfattende konsekvenser? For jeg vil jo prøve å se hvor langt jeg klarer å komme! Endret 19. mai 2008 av Macondo Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 Du blir nok bare kastet ut. Men om du kan bli skikkelig sliten og pesende uten å få noe anfall kan jeg ikke se hvordan de skulle finne det ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå