Gå til innhold

S-ATA blandet med vanlig IDE :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det vel ikke snakk om seriekobling akkurat.. du har jo kun 1 disk pr kontakt. (når du sier seriekobling ser jeg for meg 100 disker på en kontakt liksom som om du kobler masse lyspærer etterhverandre i seriekobling som f.eks juletrelys)

Sjekk hovedkortet du skal kjøpe hvor mange SATA plugger det har, evt expansion kortet du skal kjøpe for å få SATA støtte.

Du får vel også kjøpt ÀTA=>SATA konvertere som gjør at du kan bruke ATA disker på SATA kontrollere.

Sove nå:)

Lenke til kommentar

Fordelen med S-ATA er 150MB/s overførings kapaitet og mye mer praktiske kabler. Mener også å ha lest noe om at S-ATA kontrollere bruker mindre CPU krafte en P-ATA kontrollere. Men det skal jeg ikke gå god for. Men som sagt en disk pr. kontakt på HK eller kontroller kort.

Lenke til kommentar

Bare for å rydde i en ev. misforståelse: Med seriell ATA er det datastrømmen til diksen som går i serie, i motsetning til den gamle parallelle. Det sier ikke noe om tilkobling av disker.

Ved å bruke seriell overføring av data, kan man øke hastigheten betraktelig, i forhold til parallell overføring, der man nådde taket på 133 MB/s. Istedet for ATA-33/66/100/133 vil man heretter se S-ATA-150/300/600 osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...