Gå til innhold

Tips til venstre ving

Mamboo

Anbefalte innlegg

Jeg har spilt fotball for mange år siden. Jeg har blitt med en gjeng å starta opp et nytt lag nå, hvor jeg spiller ving. Før spilte jeg høyre back. Jeg er høyre beint så det er litt kronglete å spille venstre ving, men det blir lettere å komme på skudd enn innlegg.

Lurer bare på litt tips til venstre vingespill.

- Ligge å lure på kontrings mulighet?

- Når skal jeg hjelpe helt tilbake?

- Innlegg eller skyte?

- Ja, det er egentlig bare å komme med tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spiller selv ving/back. Ikke det at jeg er noe særlig god, men du bør vel stort sett være med å hjelpe tilbake så mye du kan. hvis du kutter inn bak sidebacken bør du legge inn, men hvis du har mulighet til å skyte (og ingen andre i bedre posisjon og sentre til) så bør du skyte.

Lenke til kommentar

ALLTID møt på bakre stolpe. ALLTID. Hvis du gjør det hele tiden og de på laget ditt ser det så vet de at de alltid har deg der og kan legge inn på bakre. Forflyttningen på motstanderlaget kan slå feil og da er det bare "tap-in"

Lenke til kommentar

Venstre ving:

Offensivt:

- Hvis høyrekanten på ditt lag har ballen på motsatt banehalvdel, - kom i 110 ved bakre stolpe.

- Slå mye innlegg.

- Hvis venstrebacken på ditt lag har ballen, - møt sånn at du skaper rom for sentralspillerne dine / indreløperne. Hvis venstrebacken velger å slå på deg, slå støttepasning og beveg deg igjen. Greier du å vende vekk backen som er oppå deg er du Gud, - Ronaldo!

- Hold bredde!

Defensivt:

- Hvis høyrebacken på motsatt lag løper fremover med ballen, - skrå still deg inn mot sentralen og press høyrebacken sentralt til sentralspillerne på laget ditt sånn at de kan ta seg av ham ettersom du må spare kreftene offensivt. Du gjør dette også for å stenge muligheten til å passe til motstandernes kant.

- Hvis venstrebacken på ditt lag kommer på et løp og er langt fremme fra posisjonen sin, - hold igjen for ham.

Få ting jeg kom på nå, spiller kan selv! :)

Endret av Chauz
Lenke til kommentar

"- Hvis høyrekanten på ditt lag har ballen på motsatt banehalvdel, - kom i 110 ved bakre stolpe."

Den er ganske feil, om høyrekanten har ballen og du ser han kommer til innlegg snart, skal du kjøre full gass på første stolpe for å dra med deg forsvarsspillere og skape rom får spissen(e) på laget ditt, samtidig som du blir en trussel selv om innlegget kommer på første.

Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt meningen at en av spissene skal trekke seg bak idet vingen drar med seg oppmerksomet på sitt kryssløp, midtbanemannen skal helst komme i 45-posisjon. Avhenger av formasjonen som laget spiller i.

Lenke til kommentar
Jeg har spilt fotball for mange år siden. Jeg har blitt med en gjeng å starta opp et nytt lag nå, hvor jeg spiller ving. Før spilte jeg høyre back. Jeg er høyre beint så det er litt kronglete å spille venstre ving, men det blir lettere å komme på skudd enn innlegg.

Lurer bare på litt tips til venstre vingespill.

- Ligge å lure på kontrings mulighet?

- Når skal jeg hjelpe helt tilbake?

- Innlegg eller skyte?

- Ja, det er egentlig bare å komme med tips :)

Kan vel med det samme slenge inn mine meninger her:

1. Avhenger av hvor presset dere blir og hvor mange motstanderlaget har i angrep. Om du trengs i defensivt arbeid, får du heller springe alt du makter fram i kontring om sjansen byr seg.

2. Du skal hjelpe tilbake hele tiden, med mindre du får spesielle instruksjoner, du må være med å holde balansen i laget, vha komprimering og sideforskyvning, ellers blir det et stort område for det andre laget å boltre seg på.

3. Igjen, situasjonsavhengig. Siden du er høyrebent åpner jo muligheten for å skyte oftere som du sier, men om du ser at du kan komme deg ned til dødlinjen så klarer du vel å slå en 45-pasning med venstra? Du kan jo også skjære inn og spille igjennom en av spissene om de er på løp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...