Gå til innhold

Østerrike-saken, er livstid riktig?

Anbefalte innlegg

Angående den grusomme saken i østerike, jeg regner med at jeg ikke trenger å komme noe mer innpå den saken, men jeg leste noe i VG som satt meg veldig ut.

Det stod med stor skrift over en artikkel, "Kan få livsvarig fengsel".

jeg ble veldig sjokert! for det første så trodde jeg ikke at det var noe spørmsål i det hele tatt, om han skulle få livstid eller ikke. for det andre så lurer jeg på, hva i all verden skal til for å få livstid, vis ikke DET han har gjort fører til livstid?? :ohmy:

Endret av Marley
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kidnapping har en øvre strafferamme (som er lavere en livtid), og forvaring gis bare om det er fare for gjentagelse. Siden det ikke akkurat er stor fare for gjentagelse er vel forvaring utelukket.

Heh, så du overser glatt de seksuelle, incestuøse overgrepene som har pågått i 24 år? Og frihetsfrarøvelsen for de fire? Eller trusselene om gassing?

Nice going.

Lenke til kommentar

Nå er vel den øvre strafferammen laget med tanke på saker som akkurat dette. Lynsjemobben må aldri få viljen sin i et sivilisert samfunn, får den det er ikke samfunnet sivilisert lengre.

Har vi lært noe av historien, så er det at å sette loven til side, for å tilfredstille mobben, blir sett svært stygt på. Krigsoppgjøret etter andre verdenskrig er et godt eksempel på dette.

Lenke til kommentar

Hvis denne mannen får de 15 årene som de vil dømme han for vil han være 87 når han slipper ut. Noe som er langt fra realistisk, siden 87 idag er ganske så spreke folk. Det vil si at mannen må leve på innsiden av fengselet til han blir 87 for så å slippe ut. Da vil han bli sluppet løs og inget statlig organ kan plukke han opp. For i hver 12 time kan man ikke gjøre noe gale. Dette burde vært behandlet som ett særtilfelle!

Lenke til kommentar

Hvorfor skal dette behandles som et særtilfelle? Er det en gjentagelsesfare? Vil det avskrekke andre? Eller er det bare hevn?

Denne saken handler antageligvis om eskalering. Han voldtok datteren, ble redd for at hun ville si noe, og puttet henne derfor i kjelleren.

Hva ville skjedd hvis han visste at atraffen ville bli høyere? Enten ville han gjort akkurat det samme, eller så ville han ha drept henne. Er det det vi ønsker? At forbrytere skal presses til å fjerne alle bevis for enhver pris?

Lenke til kommentar

Det har ingen hensikt å gjøre noe ekstraordinært for at en 73-åring skal sitte i fengsel resten av livet og ikke "bare" i 15 år. Han er sannsynligvis død innen den tid, og hvis ikke, veldig redusert. Hva tror du skjer om han kommer ut? Tror du han gjør noe lignende om igjen? Livet hans er over. Om han får være ute av fengsel/på et gamlehjem i et par år gjør vel ingen skade.

Personlig syns jeg ikke man skal putte noen i fengsel for resten av livet uansett. Da er det ingen mening i at de skal leve lenger.

Lenke til kommentar
Nå har også alle disse en øvre strafferamme, så poenget ditt er?
Poenget mitt var fokuset ditt. Kidnapping er det eneste du skriver om. Står kidnapping over alle andre lovbrudd i din bok? Og har det en høyere/like høy strafferamme som noen av de andre sakene han har gjort? (Og om ikke, hvorfor i alle verden ikke?)
Lenke til kommentar
Hvorfor skal dette behandles som et særtilfelle? Er det en gjentagelsesfare? Vil det avskrekke andre? Eller er det bare hevn?

Denne saken handler antageligvis om eskalering. Han voldtok datteren, ble redd for at hun ville si noe, og puttet henne derfor i kjelleren.

Hva ville skjedd hvis han visste at atraffen ville bli høyere? Enten ville han gjort akkurat det samme, eller så ville han ha drept henne. Er det det vi ønsker? At forbrytere skal presses til å fjerne alle bevis for enhver pris?

Klassiske drap er ofte svik, som når dama ligger med en venn, eller når naboen tar seg litt for mye ut. Men

dette ett særtilfelle fordi saken er så brutal og har gått over så lang tid. Og eskalering kan du glemme, for å holde de gjemt i 24 år er vel diagnose nok på en psykopat. Blir og en rimelig flat grafisk kurve.

Skjønte gjerne ikke den siste men sier du at vi må senke straffene våre for hva forbrytere kan gjøre?

Lenke til kommentar
Klassiske drap er ofte svik, som når dama ligger med en venn, eller når naboen tar seg litt for mye ut. Men

dette ett særtilfelle fordi saken er så brutal og har gått over så lang tid. Og eskalering kan du glemme, for å holde de gjemt i 24 år er vel diagnose nok på en psykopat. Blir og en rimelig flat grafisk kurve.

Hva ville alternativet ha vært? Hadde han sluppet henne ut, er det stor fare for at hun ville ha gått til politiet. Det står mellom å holde henne fanget og å drepe henne. Hva er verst?

Skjønte gjerne ikke den siste men sier du at vi må senke straffene våre for hva forbrytere kan gjøre?

Nei, ikke nødvendigvis, men det er ikke sikkert at det hjelper å kjøre straffene i taket. Eller å ikke ha noe tak, som er det du foreslår her. Hvor går grensen for hva som skal behandles som særtilfeller? Og er det da særtilfeller hvis det går en grense?

Lenke til kommentar
Det sykeste av alt , hadde det blitt rullet opp en lignende sak her i Norge . Ville det vært snakk om 21 år i fengsel, og han hadde mest sannsynlig sluppet ut til sin 80 års dag. Alså 7 år inne

Hadde det vært i Norge hadde PR kåte Staff tatt saken, fått mannen ut etter 5 år og fått ny kjeller til han, betalt av Staten.

Men til saken i Østerrike.

Jeg mener at i en slik sak, hvor du ikke bare har kidnappet noe men og utsatt 4 mennesker for psykiske lidelser de mest sannsynelig må leve med hele livet, frihetsberøvelse over 24 år, voldtekt og legemsbeskadelse i tillegg til incest dom. Jeg vil si at om ikke livstid er strafferammen nok til å sette mannen i bur for noen og hundre år.

Er veldig mange strafferetslige forhold, som incest, kidnapping, voldtekt og firhetsberøvelse så jeg ville fått mannen av gata fort som F. Hadde dette vært i middelalderen hadde nok mannen dinglet fra lyktestolpen utenfor huset.

Lenke til kommentar
Jeg mener at i en slik sak, hvor du ikke bare har kidnappet noe men og utsatt 4 mennesker for psykiske lidelser de mest sannsynelig må leve med hele livet, frihetsberøvelse over 24 år, voldtekt og legemsbeskadelse i tillegg til incest dom. Jeg vil si at om ikke livstid er strafferammen nok til å sette mannen i bur for noen og hundre år.

Er veldig mange strafferetslige forhold, som incest, kidnapping, voldtekt og firhetsberøvelse så jeg ville fått mannen av gata fort som F. Hadde dette vært i middelalderen hadde nok mannen dinglet fra lyktestolpen utenfor huset.

Og alle vet jo at i middelalderen så var alt mye bedre...

Siden du ikke kommer med noen argumenter for hvorfor du ønsker så streng straff i denne saken, er det riktig av meg å konkludere med at du hovedsakelig er ute etter hevn?

Endret av phear00
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...