Gå til innhold

Dyrere å ringe til NWN fra Netcom


Anbefalte innlegg

https://netcom.no/kundeservice/kunngjoringer.html

Pristillegg for samtaler til Network Norway sitt nett

NetCom innfører fra 1.juni 2008 et pristillegg på samtalepriser til Tele2, Ventelo, Network Norway og tilbydere i Network Norway sitt nett på kr. 0,28 eks.mva. (kr. 0,35 inkl.mva.) per minutt"

Det er ikke mange ukene siden Network Norway sa de ville bytte til Telenor som roamingpartner, og nå har allerede Netcom satt opp prisene for Netcomkunder som ønsker å ringe til Network Norway kunder... Det kan vel bare Netcom tape på om de da vil taper ytterligere kunder til Network Norway pga økte priser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var vel bare et tidsspørsmål før vi (igjen) så slikt. Det er uheldig for oss som kunder, men jeg velger å ikke skylde på Netcom for dette.

 

Så vidt jeg vet, så er det dyrere for Netcom å la en av sine kunder ringe til en kunde som har Network Norway enn det er for en Onecall når en av deres kunder ringer en som har Netcom. Håper noen retter meg her hvis jeg har misforstått noe.

 

I løpet av kort tid har antallet mobile nettverk i Norge doblet seg. Når det skjer i et marked hvor mobiltettheten er stor, medfører det at de eksisterende nettverkene får færre kunder i sitt nett. Konkurransen mellom Netcom og Telenor har åpenbart vært stor for å sikre seg roamingavtaler med nye aktører. Tidligere tydet alt på at Netcom var billigst på pris og de knyttet stadig til seg flere kunder til sitt nett. Plutselig har dette endret seg og Telenor har knyttet til seg mange avtaler med mindre, norske operatører. Lukter litt desperasjon av det hele, samtidig som det skviser Netcom.

 

Hva jeg har problemer med å se, er hvordan nye aktører slippes til på markedet med egne nett, samtidig som vel i prinsipp subsidieres av de større og mer etablerte operatørene. Man konkurrerer plutselig på helt ulike vilkår.

 

MTU har vel ikke planer om å bygge ut nettverk i mer enn 4-5 norske byer. Med det nettverket hevder å kunne dekke halve norges befolkning med sitt nettverk. Enhver som har sett ett norgeskart skjønner at denne utbyggingen koster småpenger i forhold til hva Netcom og Telenor har investert opp gjennom årene. Teletopia vant i sin tid en rettsak mot Telenor med resultat at Telenor knapt fikk betalt for at Teletopia-kunder kunne roame på deres nett. Dette på pga konkurransehensyn visstnok.

 

I dag er situasjonen en helt annen. Nye nettverk popper opp, de bygger ut der det er lønnsomt å bygge ut, mens Telenor og Netcom blir sittende med svarteper.

 

Selvsagt er det uheldig når man igjen får et marked hvor hvem man ringer til i større grad bestemmer prisen. Det er jo i tillegg umulig å se på et nummer hvilken operatør eieren har.

 

Ja til kunkurranse, men la aktørene konkurrere på like vilkår. Hvis ikke er jeg redd at det hele resulterer i svekket konkurranse på sikt.

 

(Dette er skrevet utfra hvordan jeg oppfatter dagens situasjon og jeg tar forbehold om at noe kan være feil eller unøyaktig.)

Lenke til kommentar
Man konkurrerer plutselig på helt ulike vilkår.

 

Plutselig? Telenor har i mange, mange år subsidiert NetCom på akkurat denne måten. Telenor har måttet betale en avgift per minutt til NetCom når de setter en samtale over til NetCom sitt nett. NetCom har også måttet betale en slik avgift, men den har vært vesentlig lavere. Det er derfor NetCom har kunnet ta "lik pris uansett nett" mens Telenor har hatt høyere pris til NetCom. Nå får NetCom smake sin egen medisin, da Mobile Norway glatt kan ta høyere avgift for å slippe samtaler inn til sitt nett enn det NetCom kan ta den andre veien.

 

-snubbel

Lenke til kommentar

Forskjellen ligger i at tidligere kunne det forsvares ved at man unngikk en monopolsituasjon. Monopol i seg selv er en uting, Telenor som monopolist ville vært et helvete. Med fire parallelle nettverk stiller derimot ting seg ganske annerledes.

 

For meg virker det som om Telenor ønsker å skvise Netcom. Hvorvidt det henger sammen med deres ønske om å kjøpe TeliaSonera eller ikke, vil jeg ikke spekulere i.

Endret av knutaj
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Årsaken til dette er at NWN har en interconnect på rundt 1 kr i minuttet (eks mva), mens MTU ligger på kr 1,24. Da er det litt pussig at de ikke har økt prisen til MTU. Betyr det atde regner med at MTU er en saga blott om ikke så lenge?

Lenke til kommentar

Jeg syntes uansett dette er dårlig av Netcom, og en viktig grunn til at jeg kommer til å holde meg borte fra dem som kunde. Selv som Telenor-kunde kan jeg i dag slippe å tenke på hvor dem jeg ringer er kunde, og jeg håper det fortsetter slik.

 

Grunnen bak denne innføringen er vel en kombinasjon av tapte inntekter fra de lavere termineringsprisene Netcom måtte innføre, og at andre (Network Norway, MTU) nå tar høye termineringspriser slik Netcom nøt godt av før. I tillegg er jo det faktum at Netcom mister Network Norway til Telenor som roaming-partner.

 

De kunne godt ha vist at de faktisk mente markedsavdelingens store poeng de siste årene, "lik pris til alle", og at det ikke kun gjaldt "lik pris til alle så lenge vi kan ta høy termineringsavgift". :thumbdown:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
De kunne godt ha vist at de faktisk mente markedsavdelingens store poeng de siste årene, "lik pris til alle", og at det ikke kun gjaldt "lik pris til alle så lenge vi kan ta høy termineringsavgift". :thumbdown:

Jeg skal ikke forsvare NetCom, men det de har gjort er ett av de minste blant flere onder. Når NetCom nylig senket ringeprisen på SmartTalk til 36 øre (ex mva) pr minutt og det koster dem en krone og over det for å terminere hos nwn, tele2 og mtu sier det seg selv at noe måtte gjøres. Det verste alternativet hadde vært å sette opp de allerede svært høye prisene på alle nummer som som begynner med 0 eller 8 (det såkalte 0/8-syndromet). Jeg ble ganske matt da jeg leste kunngjøringen igår, men operatørene har malt seg inn i et hjørne ved å selge taletrafikk med tap, og det vi ser er faktisk ett av de første sunnhetstegnene jeg har sett på lenge når det gjelder fornuftig prising. Jeg har tidligere kritisert polariseringen av ringepriser andre steder i dette forumet, og skal ikke gjenta meg selv her.

 

Roten til ondet ligger i at mobiloperatørene seg i mellom har termineringspriser som ligger laaangt over utsalgsprisen for samtaler. Idag er det dessverre slik at MTU, NWN og Tele2 bruker prisen på innkommende samtaler til å dekke tapet på utgående samtaler. Det er selvsagt lett å henge NetCom for det de har gjort, men den egentlige årsaken er griskhet (jeg mener selvsagt behovet for å finansiere nettutbygging)hos operatørene med høye termineringspriser.

 

Flytt gjerne til en annen operatør og "straff" NetCom på denne måten, men før du gjør det: sjekk hva de nye opratørene tar for 0/8-samtaler. Der ligger de ofte godt over NetCom.

Lenke til kommentar

Nå har vell tele2 også kommet inn under delvis regulering så de kan ikke ta så voldsomt mye lengre om jeg ikke husker feil? Når operatørene har veldig store marginer på sms, mms og datatrafikk generelt så gjør det lite i det store og det hele at de ofte taper litt når folk ringer til oepratører med høy termineringspris. Netcom har jo hatt vanvittig god inntjening tidligere så jeg synes dette prispåslaget vitner om stor grådighet på tross av bortfall av termineringsinntekter. Samtidig har både netcom og telenor lagt på startavgiften på flere abonnementer, og mange ringer jo kort så inntektene er ikke nødvendigvis mye lavere på tross av lave ringepriser.

Lenke til kommentar
Flytt gjerne til en annen operatør og "straff" NetCom på denne måten, men før du gjør det: sjekk hva de nye opratørene tar for 0/8-samtaler. Der ligger de ofte godt over NetCom.

 

Siden du quotet meg og avsluttet med dette, jeg trenger ikke flytte abonnementet mitt siden jeg ikke er Netcom-kunde. Dette er bare grådighet fra Netcom sin side, det var såvidt meg bekjent de som startet med "lik pris"-prinsippet for mange år siden, så da burde de ikke begynne å snu når plutselig Network Norway gjør mot dem som de har gjort mot andre i årevis!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Siden du quotet meg og avsluttet med dette, jeg trenger ikke flytte abonnementet mitt siden jeg ikke er Netcom-kunde. Dette er bare grådighet fra Netcom sin side, det var såvidt meg bekjent de som startet med "lik pris"-prinsippet for mange år siden, så da burde de ikke begynne å snu når plutselig Network Norway gjør mot dem som de har gjort mot andre i årevis!

Den var i grunnen generelt ment, og ikke myntet på deg, Submariner, men det var et godt sted å begynne tankerekken.

 

Til alle: la meg fortelle om to bønder i USA som akulle kjøpe seg ku. Den ene kjøpte ei ku til 80 dollar, den andre kjøpte ei til 35 dollar i grunnpris, og fikk følgende regning:

 

35 dollar, ku, grunnpris

20 dollar, tillegg for skinntrekk

10 doller, tillegg for to-tone horn (tok dere den...?)

10 dollar, tillegg for gjørmeklover (dirt cloves)

10 dollar, 3 reservemager

10 dollar, fluejager (hale)

 

95 dollar, å sum å betale.

 

Moralen er: ikke se på én enkelt pris i operatørenes prislister, og irriter dere ikke om noe går opp. Se på totalen.

 

 

 

Nå har vell tele2 også kommet inn under delvis regulering så de kan ikke ta så voldsomt mye lengre om jeg ikke husker feil? Når operatørene har veldig store marginer på sms, mms og datatrafikk generelt så gjør det lite i det store og det hele at de ofte taper litt når folk ringer til oepratører med høy termineringspris. Netcom har jo hatt vanvittig god inntjening tidligere så jeg synes dette prispåslaget vitner om stor grådighet på tross av bortfall av termineringsinntekter. Samtidig har både netcom og telenor lagt på startavgiften på flere abonnementer, og mange ringer jo kort så inntektene er ikke nødvendigvis mye lavere på tross av lave ringepriser.

Joda, totalt sett tjener de penger, men det er noe sykt og grunnleggende galt i hele systemet når de selger tale med stort tap, og tar igjen tapet på innkommende samtaler, og utgående til 0/8.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Ideelt sett burde man fjernet termineringsprisene helt, men tror samtlige operatører er for grådige til det ;)

Det er sånn de gjør det i USA. I stedet betaler man (som regel) for å motta samtaler. Han som ringer et telefonnummer skal ikke behøve å forholde seg til om det nummeret han ringer til er en faks, en talemaskin, en personsøker, mobiltelfon eller noe annet. Han skal ha én ringepris å forholde seg til og dersom nummeret han ringer til innebærer et fordyrende element er det mottakeren som værsågod får se å betale. For det er jo litt urettferdig at det skal være dyrere å ringe meg på jobb bare fordi min arbeidsgiver har erstattet fasttelefonen med mobiltelefon. Eller hva?

 

En annen fordel med den amerikanske modellen er at takseringen ikke vanskeliggjør å porte nummer mellom fast- og mobilnett.

Lenke til kommentar
Moralen er: ikke se på én enkelt pris i operatørenes prislister, og irriter dere ikke om noe går opp. Se på totalen.

 

I dette tilfellet ødelegger Netcom noe de har vært flinke til, nemlig å gi forutsigbarhet for sine kunder.

 

Forutsigbarhet er etter min mening viktigere enn hvem som er billigst til nummer som begynner på 0 eller 8. Står du med mobilen i hånden og ringer noen så kan du aldri vite hva samtalen kommer til å koste uten å kontinuerlig holde oversikt over hvilke operatører han eller hun bruker. For i vårt telemarked porteres det mye, og jeg er ikke interessert i å måtte tenke over om denne samtalen vil koste 0,49 kr min eller 1,29 kr.

 

Jeg vet at det selges ringeminutter med tap, at businessmodellen til operatørene ikke er av den beste sorten og at de må hente inn penger et eller annet sted. Men Netcom var flinkest i klassen ved å innføre "lik pris, uansett" fordi de kunne utnytte nettopp modellen som nå gjør at de heller er blitt til "ulik pris, uansett".

Lenke til kommentar
Merkelig opplegg. Virker som om NetCom og Telenor har byttet roller fullstendig. Tidligere hadde Telenor døgnåpen kundeservice og forskjellige priser avhengig av operatør. Nå er jo saken stikk motsatt. Tragikomisk!

Jeg fikk et lite sjokk i fjor høst da jeg fikk en telefonregning for fasttelefonen (via studentsamskipnad) og det kosta ca 5 kr pr min å ringe til visse mobilabb. Ser det er nedjustert nå til maks 2.168 til barablu mobile. En kikk på web.archive.org viser at prisene svinger en god del.

http://telenor.no/bedrift/produkter/telefo...innenlands.html

Regner med at noen operatører har en business model om at det er gratis for kundene å ringe ut, mens de som ringer til dem må da betale såpass mye mer at det dekker både inngående og utgående samtaler. Det føles egoistisk ut, og lite rettferdig fordeling av kostnadene.

 

PS: Telenors nummeropplysing var jommenmei mye dyrere enn de fleste konkurrentene!

Endret av balder80
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...