Gå til innhold

Studier på det amerikanske kontinent

EchoMaker

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Har tenkt en god del på å studere i Canada og/eller USA, men jeg ser at finansiering kan bli et problem.. Dere som har gjort det, åssen har dere klart det?

Sett at jeg bruker åtte år på utdannelsen min (Ambisiøst, I know. Men jeg vil ha en PhD, blir fort åtte år da), så sitter jeg igjen med over 800,000kr i lån bare på skolepengene. I tillegg må jeg jo betale tilbake lånet som går til å..vel, overleve. Noe av dette blir vel til studielån, men det virker fortsatt veldig drøyt med opp mot en million i studiegjeld. Noen som har studert i USA/Canada som kan dele sine erfaringer?

Prisene er forresten hentet fra University of British Columbia, Canada. Koster 20,000CAD per år på undergraduate (Bachelor)nivå, som tilsvarer 100,000kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helst bare studier paa bachelor nivaa som er et problem finansielt, etter dette pleier amerikanske skoler aa vaere veldig generoese med stoette, spesielt hvis du studerer innen viteskap eller ingenioervitenskap. Du vil paa mange skoler vaere ansatt som en saakalt Teaching Assistant, hvor du instruerer laboratorieklasser og lavnivaa klasser, du faar loenn til aa leve paa, samt skolepenger dekket.

Naar det kommer til din bachelorgrad er ting annerledes, ditt foersteaar vil ikke bli dekket av laanekassen, saa der er du avhengig av aa stoette deg selv, enten maa du spare opp eller er du avhengig av dine foreldre. Er du en virkelig fremstaaende student med svaert gode karakterer og gode kvalifikasjoner ellers, saa er det enkelte skoler som gir stipend til internasjonale studenter, men dette er langt fra normen. Dine tre siste aar er dekket av laanekassen, saa der klarer du deg nok greit.

Lenke til kommentar

Neida. Det gjelder bare i USA. Det første året på en Bachelorgrad i Canada (For eksempel University of British Columbia) vil bli dekket av lånekassen. PROBLEMET blir å betale tilbake alt :S Åtte år med studielån er ganske mye.

Edit: Var litt for rask der. Dette med Teaching Assistant.. er dette standard praksis ved alle universiteter i Canada og USA? :)

Endret av EchoMaker
Lenke til kommentar

Altså Phd er betalt jobb, så der trenger du ikke å ta lån. Er kun snakk om master/bachelor der det er behov for skolepenger.

Det å være hjelpelærer/student assistent er ganske vanlig overalt, ikke bare usa men norge og de fleste andre læresteder. Men tviler på om du tjener nok til å betale for studiet med den type jobb.

Lenke til kommentar

Var ikke klar over at PhD alltid var betalt. Jaja, det gjør jo saken lettere.

Har forresten undersøkt hjelpelærersaken videre, og det viser seg at følgende regler gjelder:

Minimumlønn på 13CAD (65kr timen)

Man kan jobbe maks 10 timer i uka

Hvis man da jobber de åtte månedene studieåret varer, har man tjent ca. 20,000kr

Har regnet litt på det i excel, kan skrive litt om hva jeg kom fram til:

Skolepenger + bøker: ca. 110,000kr (litt overdrevent)

25,000 av lånet til skolepenger blir gjort om til stipend.

Skolepengegjeld: 85,000

Mat + bolig + 20,000kr til diverse = 59,000

Av de 85,000kr man får av lånekassa blir vel 40% gjort om til stipend, altså 34,000kr.

Misc gjeld: 25,000

Samlet gjeld: 110,000kr

Inntekter:

Sommerjobb: 50,000 (Basert på min nåværende arbeidsplass, og jobb i 3 av de 4 feriemånedene. Må jo ha litt ferie også :D Underdrevet for sikkerhets skyld)

On-campus jobb: 20,000 (som nevnt tidligere)

Samlet inntekt: 70,000

Totalt: 110,000 - 70,000 = 40,000kr i gjeld per år

Sikkert litt unøyaktig, og det er seint.. Men det var bare for å illustrere at det er mulig, UTEN hjelp fra foreldrene, om man virkelig vil. Selv håper jeg på å få de 40,000 dekket av foreldrene, men.. vi får se :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ta nå en grad av gangen :) Hva er det som får deg til å tro at du ikke er skolelei etter bchelor og master? De aller fleste som tar PhD Jobber noen år i mellom, så man faktisk har en god begrunnelse for å ta en doktorgrad. Tror det er vanskelig å gjøre en doktorgrad uten noen praktisk erfaring om det man skriver om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...