Gå til innhold

Avbilding av Gud i Kristendommen

Anbefalte innlegg

Hei

Har et par spørsmål jeg gjerne skulle ha hatt svar på.

Hvorfor praktiserer jødene bildeforbud med bakgrunn i det gamle testamentet når ikke kristne gjør det?

Endret av kot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har vel mest med at den katolske kirken har trosset dette forbudet og så har det blitt normalisert. Grunnen til at man har dette tror jeg har å gjøre med at Gud er noe som er over vår forstand og dermed blir det også en forsimpling av Gud å lage bilder av Han. Buddhister har noe lignende når det gjelder å ikke snakke om nirvana i positive vendinger, for da kan man få illusjoner av hva nirvana egentlig er. Et bilde lager inntrykk og disse intrykkene fester seg til bevisstheten og gjør at man kanskje heller setter sin lit til inntrykkene fremfor Gud selv.

Lenke til kommentar

Ex 20, 4 Thou shalt not make unto thee any graven image, or any likeness of any thing that is in heaven above, or that is in the earth beneath, or that is in the water under the earth: 5 Thou shalt not bow down thyself to them, nor serve them: for I the Lord thy God am a jealous God, visiting the iniquity of the fathers upon the children unto the third and fourth generation of them that hate me;

Lenke til kommentar
Hvilket bildeforbud er det snakk om? Har du noen bibelsitater på lur?

Forresten, et tips: trådtittelen er lite beskrivende. Det er lurt å endre den, både av hensyn til brukerne og reglene på forumet.

Første av de ti bud inkluderer opprinnelig et billedforbud. "Du skal ikke ha andre guder enn meg, og ikke avbilde Gud eller hans skaperverk"-eller noe i den duren.

Kristne følger generelt ikke Bibelen fordi de er hyklerske horer. Men det samme gjelder jo jøder og muslimer, det er bare at de er hyklerske horer på sine egne punkter, så det svarer jo ikke på hvorfor noen jøder og muslimer følger billedforbudet mens kristne ikke gjør det.

Sannsynligvis har dette historisk noe å gjøre med at den Katolske kirken opparbeidet seg sin makt blant annet ved bruk av fantastisk majestetiske kirker, og generelt så på det som et onde å lære folk å lese og skrive, slik at det var få som kunne avsløre deres ganske grove redigeringer av den hellige boken. I jødedommen og islam hadde skriften mye sterkere posisjon, og dermed var det også lurt å holde på billedforbudet og dermed kunne vise til at de kristne brøt med sin egen bok.

Men både Islam og jødedommen har store grupper som ikke oprettholder billedforbudet og bruker billeder mer eller mindre etter katolisismens mal.

Lenke til kommentar

Forresten, et tips: trådtittelen er lite beskrivende. Det er lurt å endre den, både av hensyn til brukerne og reglene på forumet.

Første av de ti bud inkluderer opprinnelig et billedforbud. "Du skal ikke ha andre guder enn meg, og ikke avbilde Gud eller hans skaperverk"-eller noe i den duren.

Om det er historien med gullkalvet osv. du sikter til, så kjenne jeg til den. Jeg bare lurte på hva de mente med bildeforbud. Såvidt jeg vet er Bibelen mot avgudsdyrking og idoldyrking, altså at en dyrker andre guder, eller ber til idoler (for eksempel ber til statuer, bilder av Jesus, eller hva det skulle være). Likevel har jeg ikke hørt om noe generelt bildeforbud; jeg trodde det var helt greit med bilder av Jesus (men ikke Gud sjøl -- i alle fall er diverse malere nøye med å kun avbilde skaperen som en gyllen glød), så lenge en ikke tilba den.

Men hva vet vel jeg, jeg er ikke kristen.

Lenke til kommentar
Grunnen til at man har dette tror jeg har å gjøre med at Gud er noe som er over vår forstand og dermed blir det også en forsimpling av Gud å lage bilder av Han.

Jeg er enig. Imidlertid tror jeg det kommer av en slags salgsidé (et meme for de innvidde) om at det er lurt å unngå at Gud/Jesus blir håndgripelig, fordi det man ikke ser direkte blir forsterket via den indre kinoen. Tenk på forskjellen mellom å lese en bok og å se en film — og spesielt på å se en film etter å ha sett en bok.

Lenke til kommentar
Nei, hvorfor er noen fundamentalister mens andre ikke? Det er vel egentlig det som er spørsmålet, hvis det er riktig at også Det nye testamentet forbyr avbildning e.l. av Gud.

Jeg er ikke sikker på om hverken det gamle eller nye testamente klart forbyr avbildinger av Gud, men tror heller ikke det blir oppfordret til en sånn avbilding. Det er jo uansett latterlig å avbilde Gud når man tenker på at ingen mennesker noensinnne har sett Han.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke sikker på om hverken det gamle eller nye testamente klart forbyr avbildinger av Gud, men tror heller ikke det blir oppfordret til en sånn avbilding. Det er jo uansett latterlig å avbilde Gud når man tenker på at ingen mennesker noensinnne har sett Han.

Ehm ...

Ex 20, 4 Thou shalt not make unto thee any graven image, or any likeness of any thing that is in heaven above, or that is in the earth beneath, or that is in the water under the earth: 5 Thou shalt not bow down thyself to them, nor serve them: for I the Lord thy God am a jealous God, visiting the iniquity of the fathers upon the children unto the third and fourth generation of them that hate me;

Det blir vel neppe særlig klarere enn det der? Men er det fra GT eller NT?

Lenke til kommentar

Det er fra GT, men det handler jo mest om at man ikke skal lage avgudsbilder og tilbe disse istedenfor å tilbe Gud (edit: hvis du leser teksten i sin sammenheng). Det eneste jeg kan huske fra NT som nevner dette er at man ikke skal tilbe avguder fordi da tilber man egentlig onde ånder. Man skal heller ikke tilbe steiner og trær, solen og månen og sånne ting, fordi da tilber man det skapte istedenfor skaperen.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar

Forresten:

Thou shalt not make unto thee any graven image, or any likeness of any thing that is in heaven above, or that is in the earth beneath, or that is in the water under the earth:

Hva i all verden refereres det til her? Jeg regner med de to andre er referanser til himmel og helvete.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Forresten:

Thou shalt not make unto thee any graven image, or any likeness of any thing that is in heaven above, or that is in the earth beneath, or that is in the water under the earth:

Hva i all verden refereres det til her? Jeg regner med de to andre er referanser til himmel og helvete.

Antar at det menes "under vannoverflaten" når det virker som det skrives "under jordoverflaten" Hva som er nedi vannet var jo ikke godt å si på den tiden, og vi er jo ikke aldeles sikre i dag heller. Edit: Kanskje det menes at man ikke skal lage seg forestillinger om guder nedi havet o.l. og lage avguder av disse for å tilbe?

edit2: Og nei, jeg tror ikke helvete eksisterer ennå, så da gjeldes det nok heller himmelen og dødsriket.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
Antar at det menes "under vannoverflaten" når det virker som det skrives "under jordoverflaten" Hva som er nedi vannet var jo ikke godt å si på den tiden, og vi er jo ikke aldeles sikre i dag heller. Edit: Kanskje det menes at man ikke skal lage seg forestillinger om guder nedi havet o.l. og lage avguder av disse for å tilbe?

Wow. Man må være kreativ for å være teolog.

Lenke til kommentar

Om det er historien med gullkalvet osv. du sikter til, så kjenne jeg til den.

Nei, det er det første av de Ti Bud jeg sikter til. Originale oversettinger, samt jødiske og muslimske varianter, har billedforbudet med slik det skal være. Dette spiller selvfølgelig inn på historien om gullkalven, som tross alt skjer rett etter Big Mo' har vært en tur på berget for å hente de ti bud.

Lenke til kommentar

Spørs om det er et resultat av at man trodde jorda var flat, så i tillegg til himmel og helvete (over og under) var også det under havoverflata (under det borti der, liksom) tatt med i «det som er utenfor/rundt». Hva er fellesbetegnelsen på områder som himmel og helvete? Hellige «utenomjordiske», ekstradimensjonale områder? Havet var tydeligvis oppfattet som et slikt. I dag vet vi jo utmerket godt hva som er både over og under jordoverflaten, og i havet.

Og disse bøkene tror man på ennå. :roll:

Edit: Jordajordoverflaten.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Kristne følger generelt ikke Bibelen fordi de er hyklerske horer.

Er ikke noe pent å kalle kristne for hyklerske horer selv om du skulle ha andre meninger enn de som er kristne..

Jeg beklager dypt og inderlig til alle respektable prostituerte. Prostitusjon er et hederlig yrke, og jeg mente ikke noe vondt mot dem, heller ikke å sammenligne dem med hyklere eller religiøse. Så jeg håper verdens ærlige prostituerte unnskylder mitt uheldige ordlag.

Lenke til kommentar
Jeg beklager dypt og inderlig til alle respektable prostituerte. Prostitusjon er et hederlig yrke, og jeg mente ikke noe vondt mot dem, heller ikke å sammenligne dem med hyklere eller religiøse. Så jeg håper verdens ærlige prostituerte unnskylder mitt uheldige ordlag.

:green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...