Frustrert Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Noen som vet om en plass der man får testa upstream`s hastigheta på linja si? Har regnet litt på det og tror ikke jeg får mer 80 isteden for 128.. Ville ikke forundra meg sia det er telenor avidi! Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 last opp en relativt stor fil til en ftp. da får du fort svaret. Lenke til kommentar
maggun Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Det er en glemt side ved bredbånds fokuseringen, og det er opplastnings hastigheten. Det finnes offentlige plasser for måling av nedlastnings hastigheten, slik som itavisen.no har. Dette setter offentlig fokus på hva leverandørene faktisk leverer, og det er veldig bra. Som en konsekvens av dette er leverandørene påpasselige med å levere hva de faktisk skilter med, de seriøse iallefall. Som en konsekvens av adsl teknologien som leverandører i Norge anvender, må hastigheten faktisk justeres litt i overkant av spesifisert hastighet for å oppnå den reelle hastigheten. Dette gjøres kun for nedlastnings hastigheten pr. idag ! Du får ikke hva du betaler for når det gjelder opplastnings hastigheten. Jeg bruker nextgentel, så jeg kan bare svare for kunder under dems kappe. Men føler meg sikker på at dette er vanlig praksis blandt adsl leverandører i Norge. Jeg oppfordrer alle som jeg har gjort, å skrive en mail til itavisen og etterspørre en test som tar for seg _både_ ned og opplastnings hastigheten. Dette vil gi et bedre helhets inntrykk av adsl leverendører tilgjengelig i Norge. Jeg har som sagt sendt mail til itavisen, som jeg ser på som den største offentlige målingsstasjonen av bredbåndsalternativene. Men de har ikke engang svart på henvendelsen, men med trykk fra en stor skare blandt oss hardware forumere, kan ting kansje endre seg ?! Send en mail idag ! Jeg kan om ønskelig formulere en standard mail som man enten kan sende eller bruke som mal. Bare gi ord. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Jeg oppfordrer alle som jeg har gjort, å skrive en mail til itavisen og etterspørre en test som tar for seg _både_ ned og opplastnings hastigheten. Dette vil gi et bedre helhets inntrykk av adsl leverendører tilgjengelig i Norge. Jeg har som sagt sendt mail til itavisen, som jeg ser på som den største offentlige målingsstasjonen av bredbåndsalternativene. Men de har ikke engang svart på henvendelsen, men med trykk fra en stor skare blandt oss hardware forumere, kan ting kansje endre seg ?! Send en mail idag ! Jeg kan om ønskelig formulere en standard mail som man enten kan sende eller bruke som mal. Bare gi ord. Lag en standard mail, jeg sender Lenke til kommentar
kpropp Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Henger meg på den.! Forresten helt enig ang. NGT. De er flinke på d.load, men har et stykke til uploaden holder mål (1024/512). Lenke til kommentar
Pingo68 Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Noen som vet om en plass der man får testa upstream`s hastigheta på linja si? Har regnet litt på det og tror ikke jeg får mer 80 isteden for 128..Ville ikke forundra meg sia det er telenor avidi! Hva med denne siden? Sjekker både down- og upload :smile: Lenke til kommentar
maggun Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Her kommer eksempel på mail som kan sendes, vedrørende ønske om måling av både nedlastnings og opplastnings hastighet. For ordens skyld, tekst rett nedenfor "Mailto:" er mottaker for mail. Tekst rett nedenfor "Subject:" skal klippes/limes inn i subject/emne for mailen. Tekst nedenfor "Mail body:" skal klippes/limes inn i selve mailen. Teksten [KAMPENJEDELTAKER] byttes ut med ditt navn. Mottakere av mail er redaksjon av itavisen.no og den person som har stått for artikkelen om "speedometeret" som du finner på www.itavisen.no. Send bare en mail pr. deltaker. Så de ikke blir forbanna.. Mail mal: Mailto: [email protected]; [email protected] subject: Kampanje, ytelsesmåling av bredbånd. Mail body: Kampanje for ytelsesmåling av både nedlastnings og opplastnings hastighet ved deres tjeneste "Speedometeret". Et glemt aspekt ved ytelsesmåling av bredbåndshastigheter er opplastnings hastigheten. Det har vært nokså sterk fokusering på nedlastnings hastigheter, og på det faktum at mange bredbånds leverandører her ikke har levert i samsvar med markedsføringen deres. Dette har, også takket være deres tjeneste "Speedometeret", ført til utbedring blandt seriøse aktører på markedet. Men kampen er ikke vunnet enda. Fokuseringen har dessverre bare tatt for seg en side av produktet disse leverandører tilbyr, og det er nedlastnings hastighet, helt glemt står da opplastnings hastigheten. Her er det desverre slik at de fleste leverandører innen adsl segmentet ikke leverer i henhold til markedsføringen. Vi håper med denne mail at dere skal innføre ytelses måling av _både_ nedlastnings og opplastnings ytelsen for alle som deltar i deres "Speedometeret" tjeneste. Med dette håper vi å sette økt fokus på den glemte delen av produktet til alle internett leverandører. Samtidig vil forbrukere stå langt sterkere når de ovenfor leverandør skal konfrontere disse med problemstillingen om lavere opplastnings hastighet enn hva som er markedsført. Når de da kan referere til eget resultat fra deres tjeneste og til en eventuell oppsummering av resultater for denne leverandør og deres produkt. På forhånd takk. Mvh [KAMPANJEDELTAKER] Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Det er en glemt side ved bredbånds fokuseringen, og det er opplastnings hastigheten. Enig Det finnes offentlige plasser for måling av nedlastnings hastigheten, slik som itavisen.no har. Dette setter offentlig fokus på hva leverandørene faktisk leverer, og det er veldig bra. Nei, det gjør den ikke. Det eneste testen til it-avisen gjør er å oppgi hastigheten man oppnår på et lite bilde på nettet mellom degselv og it-avisen. Testen hverken skalerer eller er noen autorativ måte å finne ut hvor mye båndbredde du virkelig har. Som en konsekvens av dette er leverandørene påpasselige med å levere hva de faktisk skilter med, de seriøse iallefall. Som en konsekvens av adsl teknologien som leverandører i Norge anvender, må hastigheten faktisk justeres litt i overkant av spesifisert hastighet for å oppnå den reelle hastigheten. Men herregud da, overhead er da noe man må regne med. Både på selve nettverket og på overføringsprotokollen. Klager du til Tine fordi det blir igjen noen dråper av melkekartongen når den er tom? Mener du at de skal begynne å legge til 0,1 dl melk slik at du sitter igjen med 1L melk når du har tømt den? Jeg oppfordrer alle som jeg har gjort, å skrive en mail til itavisen og etterspørre en test som tar for seg _både_ ned og opplastnings hastigheten. Dette vil gi et bedre helhets inntrykk av adsl leverendører tilgjengelig i Norge. Dette høres ikke umiddelbart ut som en enkel sak å implementere. Å få browseren din til å laste ned et bilde fra en webside og ta tiden på overføringen er enkelt, men å få browseren din til å laste _OPP_ en fil fra din egen harddisk til webserveren er verre. Jeg har som sagt sendt mail til itavisen, som jeg ser på som den største offentlige målingsstasjonen av bredbåndsalternativene. I mine øyne er det ftp.uninett.no som står for den rollen. Lenke til kommentar
maggun Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Nei, det gjør den ikke. Det eneste testen til it-avisen gjør er å oppgi hastigheten man oppnår på et lite bilde på nettet mellom degselv og it-avisen. Testen hverken skalerer eller er noen autorativ måte å finne ut hvor mye båndbredde du virkelig har. Å benekte for at tjenesten "Speedometeret" IKKE setter fokus på faktisk ytelse blir feil, for det gjør den. Autorativ, helt sikkert ikke. Det er ingen autorativ måte å måle hastigheten da det er mange momenter i bildet, og det er vel hva leverandøerer kan sko seg på. Veldig enkelt for dem å skyve skylden på noe annet enn sin egen infrastruktur. Slik jeg husker det garranterer f.eks. UPC i sin tid bare for hastigheten frem til deres egne servere, de kan altså ikke garrantere noe ut av sitt eget nett. Det vil jeg si er å avskrive seg ansvarlighet når det gjelder å levere en god og stabil tjeneste, og ikke minst i henhold til hva de har markedsført seg med. Testen gir en god pekepinn på hva du faktisk får. Men herregud da, overhead er da noe man må regne med. Både på selve nettverket og på overføringsprotokollen. Klager du til Tine fordi det blir igjen noen dråper av melkekartongen når den er tom? Mener du at de skal begynne å legge til 0,1 dl melk slik at du sitter igjen med 1L melk når du har tømt den? Når en leverandør markedsfører med en hastighet har du krav på å se den hastigheten i praksis, slik er markedsførings loven. Om jeg oppgir teoretisk hastighet for en bil til si 350 km/t, men ikke forteller at dette oppnår du kun ved fritt fall (poenget er at du ikke kommer til å se slike hastigheter i praksis, overhodet.), så bryter jeg loven, det samme er det med oppgitt opplasnings hastighet ved f.eks. Nextgentel. Dette høres ikke umiddelbart ut som en enkel sak å implementere. Å få browseren din til å laste ned et bilde fra en webside og ta tiden på overføringen er enkelt, men å få browseren din til å laste _OPP_ en fil fra din egen harddisk til webserveren er verre. Klart det lar seg implementere. Den trenger ikke eksistere på disken, holder langt og lenge at den residerer i minnet. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Denne testen er Kjempe bra ! Tester i UDP og TCP. Og ISP'er som Telenor AVIDI og BlueCom ber kunder selv bruke denne til målinger http://www.iis.se/tptest Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Denne testen er Kjempe bra ! Tester i UDP og TCP. Og ISP'er som Telenor AVIDI og BlueCom ber kunder selv bruke denne til målinger http://www.iis.se/tptest Funket veldig bra den Lenke til kommentar
maggun Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Nå har jeg laget et skriv jeg tenker å sende til Nextgentel, i det vage håp om at de faktisk skal utbedre mangelen ved deres produkter, "Charlie" abonnementet i mitt tilfelle. Selve skrivet kan dere lese her om det er av interesse. Nextgentel.htm Fordelen hadde vært om flest mulig sendte avgårde noe slikt. Skrivet kan utformes på en slik måte at den passer din situasjon. I fellsskap er det langt bedre å utøve press på nextgentel. Optimalt kunne man utformet, med skrivet nevnt ovenfor som mal, et standard skriv som påpeker problemet mer generelt og ikke tilpasset enkelt situasjoner slik den er nå. Men dette krever at andre her med nextgentel abonnement også annet enn "Charlie" abonnementet, kan foreta målinger. Kansje kunne en større samling av målinger samles inn. Bilder av disse målinger og resultateter kan da inkluderes som vil gi et bredere perspektiv på problematikken. Dette skrivet er da noe kunder av nextgentel kan sende om ønskelig, uten å måtte tenke på å formulere et krav/klage. Bare en mail som forklarer at vedlagt følger skriv om mangelen, og at du gjerne ser en utbedring snarest mulig.. en hilsen osv. Jo fler jo bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå