Gå til innhold

Spill-PC -Høye oppløsninger - 2 x 3780 - Abit IX38

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Har slitt med å sette sammen en prisgunstig og kraftig spill-pc i flere måneder enn jeg tør tenke på og håper nå dere kan hjelpe meg med å lande på et endelig valg. Det er på høy tid å sende min nåværende Athlon +2800-baserte maskin til de evige jaktmarker.

Det jeg (for øyeblikket) planlegger å kjøpe er:

Hovedkort - Abit IX38-QuadGT

CPU - E8500 (går kanskje for E8400 om det ikke blir for lang ventetid)

RAM - Mushkin DDR2 4096MB XP2-8000(2x2GB)

Har egentlig svelgt en ganske stor kamel ved å gå for Intel-prosessor (liker dårlig forretningsmetodene deres) men siden nesten alle for tiden ser ut til å mene det er tåpelig å kjøpe AMD-prosessor så lener jeg mot E8400/E8500. Har inntrykk av at to kjerner foreløpig er mer gunstig enn fire for det som hovedsaklig skal være en spill-pc.

Når det gjelder skjermkort heller jeg i utgangspunktet mot en AMD/ATI-løsning (2 stk 3870-kort virker som mye kraft for pengene) men ville jeg vært bedre tjent med et enkelt nvidea-kort som 8800 GTX eller 9800 GTX siden jeg er ute etter god ytelse ved høye oppløsninger? Husker jeg forresten riktig når jeg mistenker AMD/ATI for å være dårligere på anti-alias enn nvidia? Er AA like viktig som det engang var?

Har planer om å skaffe meg et større Full HD LCD-TV etterhvert (lurer på Sony W4000-serien, 40-46") og skulle gjerne hatt GPU-kraft nok til å kjøre de seneste spill i høyest mulig oppløsning.

Overklokking har jeg så godt som ingen erfaring med, men jeg kunne godt tenkt meg å prøve etter hvert. Skulle noen mene at andre tilsvarende hovedkort er bedre egnet for en OC-n00b er jeg lutter øre. Tips om prosessorvifte til ca 3-400 kroner hadde også vært fint.

Tja, hva mer bør jeg nevne?

-Kommer nok til å kjøre dualboot med 32-bits XP og 64-bits Vista, og kanskje prøve meg på Linux om tid og stundar.

-Tenkte samle herligheten i et Antec Ninehundred-kabinett, men er også her åpen for forslag med bedre støydemping /kjøleegenskaper.

-Som strømforsyning tenkte jeg å gå for en 620W Corsair som visstnok har modulære kabler.

-Syns Samsung F1 750 GB virker som et greit harddisk-valg.

-Har fra før av en 20" Samsung-skjerm (1600x1200)

Håper ikke dette ble alt for uryddig.

Setter stor pris på alle kommentarer, holder på å bli sprø av dette her :S

J.

Handlevogn med varer jeg vurderer

Endret av Oldboy Jenny
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser meget bra ut dette, veldig bra!

CPU-vifte er vell å gå for TRUE, Thermalright Ultima 120, eller Noctua sin U-12 (de beste Luftkjølerene til 4-500 kroner).

Jeg ville nok godt for 3870 X2, isteden for nVidia og 3870 kortene. Dette pga at du har mulighet for to GPU's i CF, crossfire.

Dog er 3870 x2 ikke DET beste kortet på høye oppløsninger. Men mer enn bra nok!

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemelding, Loffen.

Kan jeg tolke deg dithen at jeg i realiteten sjelden vil merke særlig forskjell enten jeg velger X2 eller, noe tilsvarende priset fra nVidia?

Da blir det lett en X2, nVidias utrøttelige reklamefremstøt har virket mot sin hensikt i mitt tilfelle. Den siste tids rykter om taskenspill rundt DirectX 10.1 taler heller ikke til deres fordel.

... og hva med GDDR3 vs GDDR4 hos 3870?

Sukk, tilbake til Google

(ikke lenge igjen nå... føler det på meg)

:mellow:

Endret av Oldboy Jenny
Lenke til kommentar

Hehe, altså nVidia er bedre enn ATI, det er det vell få som er uenige med. Jeg har selv en god gammel traver av en XFX 8800 GTX, Kjempe kort (som jeg aldri skulle tru holdt sååå lenge!). Uansett, skulle jeg kjøpt ny Pc nå ville jeg nok kjøpt Abit sitt x38 kort, og1 3870x2, og senere kjøpt et nytt GPU i samme serie. og Kjørt CF.

et 3870x2 er et kjempe kjøp, hvorfor folk er så negative til det, er fordi det finnes fanboyz av nVidia og Crysis, der Skalerer ATI generelt ræva. Der nVidia oppimot kjøpte rettighetene til Crysis.

Lenke til kommentar

Da var ordrene sendt :w00t:

Fra Datakjeden:

ABIT IX38-QuadGT, X38, Socket-775, GbLAN ATX, Otes, GbLAN, DDR2, 3xPCI-Ex(2.0)x16 (IX38-QUADGT)

1 288,-

NOCTUA NH-U12P CPU Cooler with 120mm Fan (NH-U12P)

499,-

ANTEC Nine Hundred Ultimate Gamer Case

837,-

SAMSUNG SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM

856,-

INTEL E8500 C2D PROCESSOR 3.16G 6MB 1333MHZ FSB

1 718,-

CORSAIR Powersupply 620W, 120mm Vifte, 8xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin

977,-

Frakt:

119,-

Totalt (inkl. mva):

6294,-

Fra Netshop:

Mushkin DDR2 4096MB extreme performance XP2-8000 2x2048MB 1000MHz. (5.5.5.15)

675,-

Logitech diNovo Edge Trådløst tastatur

1 195,-

Frakt:

98,-

Totalt

1 968,-

Fra XD:

Sapphire Radeon HD 3870X2 1GB Skjermkort

2 610,-

Frakt

111,-

Totalt inkl. mva

2721,-

Så da skulle totalen bli på

10983,-

Jeg er strålende fornøyd med å ha holdt prisen under 11.000 og samtidig gått for hva jeg opplever som high-end komponenter.

En stor takk til Loffen og alle andre her på forumet som deler sine erfaringer. :thumbup:

J.

PS - ser ut til at jeg ikke helt har forstått hvordan man skal bruke Align Right-funksjonen, så prisene har havnet en linje lavere enn produktnavnene.

Endret av Oldboy Jenny
Lenke til kommentar

Ser ut som en grei PC dette, eneste jeg kan si noe om er kabinettet, Antec 900. Jeg synes du skulle valgt et annet kabinett, for 900 begynner å bli kjedelig, alle har det jo (spessielt fjortissene :p ), og det er langt fra det peneste kabinettet som finnes. Jeg synes du heller skulle valgt Antec P180/182 eller Cooler Master CM690/590.

Men siden du allerede har bestilt er det vanskelig å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar

Ja, blir litt sent å gjøre noe med nå.

Kjenner en kompis som har det og jeg syns ikke det var så ille.

Om jeg skulle ombestemme meg så kan jeg heller gi det til lillebror og skaffe meg et nytt.

Takker uansett for anbefalingene, Arekey.

Jeg er forresten ikke spesielt begeistret for tiss, så kanskje vi har litt ulik smak ;)

J.

Endret av Oldboy Jenny
Lenke til kommentar
Jeg er forresten ikke spesielt begeistret for tiss, så kanskje vi har litt ulik smak ;)

J.

xD

Men ja, selve kabinettet er ikke så ille, men utsenendet er ikke all verden å skryte av, og det jeg mener er de største minusene er at kabinettet har få muligheter for kabelorganisering, og at det er blitt mainstream blant alle fjortissene, omtrent som Raidmax Scorpio var for noen år siden (nå skal det nevnes at kvaliteten til 900 er flere hakk over Scorpio da :p ).

Men det viktigste er jo at du blir fornøyd, det er jo trossalt din PC ;)

Lenke til kommentar

Joda, du kan nok ha rett i at jeg har brukt for lite tid på å lese meg opp på kabinetter. Skitt au, 900'en kostet ikke allverdens så satser på at det gjør nytten til jeg kommer over noe mer passende.

Fint at du forklarer hvorfor du syns kabinettet ikke holder mål. Selv om jeg allerede hadde sendt bestilling så er det sikkert andre dere ute som kan ha nytte av erfaringen din.

J.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...