Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, trenger litt hjelp til å komme med et forslag til løsning.

Har pr i dag et enkel gjesteWLAN som er på sitt eget VLAN. Har bare en enkel Zyxel G4000 Hotspot router og den fungerer forsåvidt greit nok. Men nå vil de ansatte også ha trådløst. Forslag til løsning her? Lokalene er ganske små, det holder sikkert med 2 aksesspunkt. Men tenker mer på oppsettet av VLAN, RADIUS osv. Har aldri brukt RADIUS før, men det er vel beste måten å implementere sikkerhet i et WLAN hvor også gjestebrukere skal være med.

Forslag til hardware er også ønskelig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Opprett et ansatt VLAN i det trådløse nettet, og la f. eks. autentiseringen skje via Internet Authentication Server (Windows 2003 komponent (RADIUS server)).

Godkjenning av brukere kan skje på flere måter. F. eks. User Account, Computer Account, sertifikat... IAS'en kontakter AD'et ditt for å godkjenne brukere.

Googler du etter WLAN og IAS får du nok mange gode tips. F. eks. dette

Emnet du spør om er noe omfattende, og løsninger avhenger av hva slags miljø du befinner deg i, og hva slags utstyr du har tilgjengelig.

Håper at dette var til noe hjelp ;)

Mvh.

Grant_Lee

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Om du er ute etter et AP som fungerer bra og stabilt vil jeg anbefale Cisco AIR-AP1242AG-E-K9. Her får du accesspunker med utskiftbare antenner, samt både støtte for b/g og a-nettverk. Selv har jeg satt opp disse med IAS/Radius og det har fungert glimrene og dønn stabilt. Man setter det ene accesspunktet opp som en WDS som tar seg av selve autentiseringen, og så er man i gang :)

Lenke til kommentar

Takker for innspill så langt:)

Jeg har som nevnt en Zyxel G4000 hotspot router med en liten printer som fulgte med, den er egentlig genial i funksjonalitet. Problemet er bare at den er sinnsykt ustabil, enda det ikke er noe særlig med andre WLAN i nærheten.

Går det an å f.eks legge til 2 akesspunkt på en sånn router for å forsterke signalene?

Lenke til kommentar

Hei

Nå kjenner ikke jeg spesielt godt til zyxel-boksen, men jeg tviler på at den lar seg "koble sammen" med fler accesspunkter. Det du kan gjøre er jo å kjøre drifts-nettet på nye accesspunkter mens du kjører gjestenettet ditt på zyxel-boken. Det kan jo hende den bare trenger en firmware-update.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...