MtrxPtlx Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Hei. Har laget et form, hvor man legger inn diverse informasjon. Det jeg vil er at denne informasjonen skal lagres i et dokument, og alfabetiseres etter etternavn. Her er formet jeg bruker: <form action="kontakter.php" method="post"> <input name="Fornavn" type="text" value="Fornavn" /> </p> <p> <input name="Etternavn" type="text" value="Etternavn" /> </p> <p> <input name="Firma" type="text" value="Firma" /> </p> <p> <input name="Mobiltelefon" type="text" value="Telefon mobil" /> </p> <p> <input name="Telefon privat" type="text" value="Telefon privat" /> </p> <p> <input name="Telefon arbeid" type="text" value="Telefon arbeid" /> </p> <p> <textarea name="Notat">Notat</textarea> </p> <p> <input name="E-post-adresse" type="text" value="E-post" /> </p> <p><input type="submit" /></p> </form> Jeg vil altså at filen kontakt.php skal være en liste over masse kontakter, alfabetisert og søkbart. Hvordan gjør jeg dette? Linker til andre guider tas også i mot med takk Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Letteste måten å gjøre dette på er database, da kan du sortere osv alt etter som hva du vil hente ut... MYE lettere med database enn flatfiler se da på funksjonene mysql_connect mysql_select_db og mysql_query for å skrive ut lister kan du bruke mysql_fetch_array funksjonen i kombinajson med en while løkke Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 om du ikke ønsker å sette deg inn i SQL kan du lagre informasjonen i xml-filer. Php har mulighet for å lese xml-dokumenter via DOM og SimpleXML. Fungerer bra! For sortering finnes det allerede ferdige funksjoner i php. Lenke til kommentar
Raring Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 (endret) Hvis du derimot vil bruke en flatfil, kan det hjelpe hvis du legger alt i et to-dimensjonalt array hvor etternavnet er verdien, slik at du kan sortere etter det... Når du da skriver til filen, legger du en person per linje og setter f.eks. "||" til å skille mellom de ulike opplysningene. Da kan du lett bruke explode() til å hente ut opplysningene igjen. Edit, her er et forslag som kan finnes live her: Her er koden: Pastebin Edit2: Brukte pastebin, har også lagt til en søkefunksjon som helt sikkert kan gjøres enklere m.t.p. kode. Endret 2. mai 2008 av Raring Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå